Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Licenskladd

Featured Replies

Publicerat

Har hittat en köpare till min hagelautomat som nu fått förfrågan om ett "pluggningsintyg", är det;

• Nytt påfund?
  • Personligt handläggarhittepå?
  • Övernitiskhet?

Då jag köpte vapnet för X antal år sedan var det inget snack om några intyg...

Varför hatar samhället legala vapenägare?

Publicerat

Det där lät konstigt.. Aldrig hört talas om? Kursat iväg ngr automater..

Publicerat

Jag har läst några inlägg i grannforumets licenstids-trådar.
Även där har det dragit ut på tiden ett par gånger för att det ska kompletteras med intyg om pluggning.
När jag köpte min hagelpump, helt ny, så hade det missats i butiken och jag var själv tvungen att åtgärda det.
Det satt bara en träpinne i magasinröret från början.

Mvh John

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Ijahman sa:

Jag har läst några inlägg i grannforumets licenstids-trådar.
Även där har det dragit ut på tiden ett par gånger för att det ska kompletteras med intyg om pluggning.
När jag köpte min hagelpump, helt ny, så hade det missats i butiken och jag var själv tvungen att åtgärda det.
Det satt bara en träpinne i magasinröret från början.

Mvh John

Man BORDE kunna utgå från att allt är OK då köparen ju bifogat min licens annars hamnar man ju i en karusell där varje ny ägare av ett tidigare licensgodkänt vapen måste skaffa nya intyg... Får väl åka till en vapenhandlare och få det gjort.

Publicerat
På 2022-12-16 at 13:03 qvarnhill sa:

Man BORDE kunna utgå från att allt är OK då köparen ju bifogat min licens annars hamnar man ju i en karusell där varje ny ägare av ett tidigare licensgodkänt vapen måste skaffa nya intyg... Får väl åka till en vapenhandlare och få det gjort.

Nej, det är väl just det som är problemet...

Det har tydligen efter si-så-där 25 år äntligen gått upp för plisen att det faktiskt sålts, och fortfarande säljs beroende på vem som är importör, hagelautomater som är felaktigt plomberade enligt svenska föreskrifter.

Det är den tid det tagit för dem att inse det efter att deras egna kontroller påpekat det.... Inom EU räcker det fortfarande med blomsterpinnen. 

Det är sålunda inget hittepå, men den vapentekniska inkompetensen hos plisen får anses vara fortsatt skriande.... Vi får väl vara tacksamma att det allvetande förbundet i alla fall inte lagt sig i frågan. För då hade det blivit ännu värre förmodligen. 

/T

Publicerat
58 minutes ago pmt sa:

Nej, det är väl just det som är problemet...

Det har tydligen efter si-så-där 25 år äntligen gått upp för plisen att det faktiskt sålts, och fortfarande säljs beroende på vem som är importör, hagelautomater som är felaktigt plomberade enligt svenska föreskrifter.

Det är den tid det tagit för dem att inse det efter att deras egna kontroller påpekat det.... Inom EU räcker det fortfarande med blomsterpinnen. 

Det är sålunda inget hittepå, men den vapentekniska inkompetensen hos plisen får anses vara fortsatt skriande.... Vi får väl vara tacksamma att det allvetande förbundet i alla fall inte lagt sig i frågan. För då hade det blivit ännu värre förmodligen. 

/T

Det märkliga är ju fortf att det borde vara upp till ägaren att följa lagen. Inte skjuta älgar med hagel, inte stoppa i 20magget på jakt osv även fast det går.

Publicerat
På 2022-12-17 at 21:51 MagnusN sa:

Det märkliga är ju fortf att det borde vara upp till ägaren att följa lagen. Inte skjuta älgar med hagel, inte stoppa i 20magget på jakt osv även fast det går.

Ja. Men nu ser inte plisen saken på det sättet. De ser det mer som att det finns ett egensyfte att driva licensfrågorna ett steg längre än regelverket ger dem grund till.

/T

Publicerat
  • Författare

Den lilla tillståndspersonen har fått sitt intyg så nu är den nöjd men faktum kvarstår, intyget är ändå helt värdelöst för fortare än vapenhandlarrn hann skriva både diarienummer och mailadressen till tillståndspersonen hann ju jag ta bort spärren... Eller, ja, hunnit om så vore.

Publicerat

Ja, tänk nu på att det är olagligt att vara kriminell i Sverige! Kan man köpa en magtub utan att ha licens? Om svaret är ja så är  ju hela tramset med intyg meningslöst.

Publicerat
6 hours ago qvarnhill sa:

Den lilla tillståndspersonen har fått sitt intyg så nu är den nöjd men faktum kvarstår, intyget är ändå helt värdelöst för fortare än vapenhandlarrn hann skriva både diarienummer och mailadressen till tillståndspersonen hann ju jag ta bort spärren... Eller, ja, hunnit om så vore.

Fast pluggningen ska ju vara sådan att man inte kan ta bort den utan att förstöra vapnet.. :ph34r:

Om man nu ska följa reglerna..  :whistling:

Publicerat

När jag var ung, (ungefär vid Krita-tiden), så hade hagelpumparna en bit kvastskaft i magasinet.

Publicerat
37 minutes ago, Islänningen said:

När jag var ung, (ungefär vid Krita-tiden), så hade hagelpumparna en bit kvastskaft i magasinet.

Dom gamla har forfarande den std... nya, not so much

Publicerat
21 hours ago Islänningen sa:

Det är ungefär vad resten av världen tycker räcker än i dag.

Det tycker INTE svenska polisen. Som tubbade Naturvårdsverket att pilla in "beständigt begränsad till".

Så vissa importörer säljer glatt vapen som per definition inte är lagliga till kunder som inte begriper det. Vilket plisen själv insett, men har lite svårt att följa upp och kontrollera.

Så nu väljer man att ta vapenhandlarna som gisslan i fråga. Trots att man absolut inte avkräver en handlare vare sig juridisk eller vspenteknisk kunskap. Kravet man ställer riktar sig till bokföringen - att man ska kunna föra vapenboken.....

Väntar bara på första handlaren som åker på osant intygande.....