Publicerat Juli 30, 20232 yr Detta är en populär post. På 2023-01-12 at 11:54 Islänningen sa: Någon som smälter tomhylsor för att sedan smida något kul?? Gammal fråga som jag hittade nu, men antar att du ställde frågan eftersom du ville ha svar så... Om vi börjar i rätt ände så är det väl rent definitionsmässigt inte smide utan man är hänvisad till att gjuta mässing och sedan bearbeta med fil, borr och skärande verktyg. Försöker man smida (forma med slag) så spricker det rätt snabbt, men för att svara på din fråga: Jag har smält tomhylsor och sedan hällde jag den flytande metallen i enkla formar (tackor) vid ett par tillfällen. Taken var att ta tillvara på all mässing som blir liggandes efter åratal av handladdande och sedan smälta om och gjuta "något roligt" Det finns ett par hinder att ta sig över dock. Det första är att mässing smälter strax över 900 grader, det gör att man får ta till lite mer än den vanliga gasolbrännaren från clas Ohlson. En träkolsladdad smälta med lufttillförsel var det som gick snabbast, en hemmabyggd gasolbrännare med regulator som går uppåt 3bar var mer kontrollerbart. Hylsor är dessutom svårare att smälta då dom är så små att värmen har svårt att stanna kvar samt att varje litet mellanrum agerar som en insolerande barriär. Det går, men det tar tid. Tredje problemet är att så snart det har smält kommer zinkångan, ju varmare desto mer. När jag körde gasol så pyrde det lite, med träkol så formligen sprutade det. Läs vänligen på om zinkförgiftning, zinkfeber och zinkånga innan du försöker dig på något sånt här. Arbetet SKA genomföras utomhus! Summa summarum: Jag tycker inte att det är värt arbetet, hälsorisker och tiden att klabba med mässing. Hällre då att sälja och köpa på sig andra metaller som t ex. aluminium som är mer lättarbetade. Det faktum att jag gjorde två försök vid olika tillfällen ska nog mer tillskrivas min envishet än mitt förstånd. /P
Publicerat Juli 31, 20232 yr Jag funtar lite på att testa jag med och då skriva ut något med 3d-skrivare som förlorad form. Jag kollade lite löst för ett tag sedan om att legera in något för att få det lite mer beständigt mot ytkorrosion eller vad det nu heter att det mörknar. Man kanske kan ha i lite aluminium eller t.o.m. bly. Du kanske har lite koll på det Patrik?
Publicerat Juli 31, 20232 yr 4 hours ago Eamonn sa: Jag funtar lite på att testa jag med och då skriva ut något med 3d-skrivare som förlorad form. Jag kollade lite löst för ett tag sedan om att legera in något för att få det lite mer beständigt mot ytkorrosion eller vad det nu heter att det mörknar. Man kanske kan ha i lite aluminium eller t.o.m. bly. Du kanske har lite koll på det Patrik? Det finns mängder med mässingslegeringar, alla med olika egenskaper. Men rätt så signifikant för alla är att dom ärgar... Är man ute efter något speciellt så får man ju utgå ifrån hylsmässing och sedan tillföra andra material för att få dom egenskaper man vill ha. Vad gäller lost casting (vad heter det på svenska nu igen?) med pla så har jag bara hunnit med ett försök än och det sket sig fullkomligt. Om man kan göra sandformar på det gamla sättet (två halvor och pluggar) så är det faktiskt rätt smidigt. Ska man försöka få till något utifrån 3d-utskrifter tror jag nog att man ska införskaffa material för ändamålet och se till att bränna ur plasten i någon form av ugn innan för bäst resultat. Men återigen, skit i mässing. Kör på aluminium i stället. Betydligt lägre temperaturer, hälsorisker och pris. Bara en sådan sak som att zinkfeber är dödligt i svåra fall gör att det inte är värt det.
Publicerat Juli 31, 20232 yr Jag tänkte göra som jag läst om när man gjort historiska experiment med brons och vaxoriginal där man bränt formen i ugn och smält ut vaxet, jag har dålig koll på moderna tekniker. I det jag läst så heter det Förlorad form. Vad gäller risker så är ju det samma som med mycket annat här i livet, man får arbeta efter förhållandena. Så länge man läser på och agerar rimligt efter det så brukar man kunna få det att funka. Men jag ska läsa på och blir det orimligt så skiter jag i det. Galvfrossa har man ju hört om och man sitter ju inte och andas in svetsångor heller.
Publicerat Juli 31, 20232 yr Gott så, budskapet gick fram https://www.kinn.com/category.html/formtillverkning Här har du det mesta du behöver för att få till en gjutform, oavsett metod du väljer. Glöm inte att berätta hur det gick sen! /Patrik