Publicerat Januari 31, 20233 yr Hej! Min laika biter i små vildsvin ca upp till 10-15kg. Han har jagat med munkorg 2 år nu och det funkar bra! Men hade gärna velat få bort det beteendet så jag slipper munkorg. Någon som har något tips?
Publicerat Januari 31, 20233 yr Inte för att vara spydig men lycka till. Min jämte gör så med räv och grävling, skäller tills jag är nära och då plockar han dem ifall jag inte är så nära att jag hinner koppla utan att han hinner gå på. Har gjort så och kommer nog alltid göra det tyvärr, blir alltid skador när han gör på det sättet.
Publicerat Februari 2, 20233 yr Ja så är det, har de börjat är det svårt att få dom och sluta. Hoppas varje år att min blivit klok men 258 stygn senare har jag givit upp. Munkorg är det enda rätta såväl för hund som för (oskadat) vilt.
Publicerat Juli 8, 20233 yr Det borde vara ganska lätt att komma tillrätta med. Vet du om han nafsar, biter för att döda, ja hur hundens beteende är helt enkelt. Munkorg ser jag som en säkerhetsrisk att ha på hunden i skogen, även om den inte ska bita så måste den få försvara sig och ha en minskad risk för att fastna i saker.
Publicerat Juli 10, 20233 yr På 2023-07-08 at 19:25 Buck sa: Det borde vara ganska lätt att komma tillrätta med. Vet du om han nafsar, biter för att döda, ja hur hundens beteende är helt enkelt. Munkorg ser jag som en säkerhetsrisk att ha på hunden i skogen, även om den inte ska bita så måste den få försvara sig och ha en minskad risk för att fastna i saker. Hur ska man komma till rätta med problemet?
Publicerat Juli 10, 20233 yr 4 hours ago karelsk blandning sa: Hur ska man komma till rätta med problemet? Beror helt på varför hunden biter
Publicerat Juli 10, 20233 yr 36 minutes ago Buck sa: Beror helt på varför hunden biter Min biter iaf räv och grävling för att dräpa dem. Sen oavsett om hunden biter för att bita eller dräpa den så gör den fortfarande fel. Så en lösning på hur man ska få hunden att inte göra så hade vart intressant.
Publicerat Juli 11, 20233 yr På 2023-07-10 at 18:07 karelsk blandning sa: Min biter iaf räv och grävling för att dräpa dem. Sen oavsett om hunden biter för att bita eller dräpa den så gör den fortfarande fel. Så en lösning på hur man ska få hunden att inte göra så hade vart intressant. Det kan tänkas vara fel men jag ser den problematiken som väldigt mycket mer annorlunda än att hunden biter grisar. Din gör det av skärpa, det är en annan sak, givet kan det dresseras bort men till priset av att du får en hund som inte presterar på egen hand. Denna problematik kan inte utlösas av en grishunds felbeteende. Den bästa läxan en rovskarp hund kan få är att få sig en näsbränna av att gått på fel vilt, då kommer den fortsatt jaga men vara restriktiv. Grishundar som är skarpa finns det gott om, men de skulle inte selektera ut djur att bita. Jag misstänker att ”jakten” är det utlösande och att hunden lärt sig få fördel i att bita de små, de är inte så snabba, dåliga på att slåss och han får större chans till vinning. Man får rikta biten till att vara en ägandesak, nr1 är att inte låta hunden bita i nerlagt vilt. Givetvis finns sjukt många parametrar att ta hänsyn till, skulle man få se en film på hur hunden agerar i situationen skulle det hjälpa mycket. Grunddressyren hemma på köksgolvet med valpen gör 50% av skillnaden på om du får en hund som fungerar eller inte i skogen, de andra 50 får man finjustera allt eftersom. Många håller säkert inte med mig men jag vågar tro att jag smiskar de flesta på fingrarna när det gäller hunddressyr oaktat om det är jakthundar eller brukshundar.
Publicerat Juli 12, 20233 yr 23 hours ago Buck sa: Det kan tänkas vara fel men jag ser den problematiken som väldigt mycket mer annorlunda än att hunden biter grisar. Din gör det av skärpa, det är en annan sak, givet kan det dresseras bort men till priset av att du får en hund som inte presterar på egen hand. Denna problematik kan inte utlösas av en grishunds felbeteende. Den bästa läxan en rovskarp hund kan få är att få sig en näsbränna av att gått på fel vilt, då kommer den fortsatt jaga men vara restriktiv. Grishundar som är skarpa finns det gott om, men de skulle inte selektera ut djur att bita. Jag misstänker att ”jakten” är det utlösande och att hunden lärt sig få fördel i att bita de små, de är inte så snabba, dåliga på att slåss och han får större chans till vinning. Man får rikta biten till att vara en ägandesak, nr1 är att inte låta hunden bita i nerlagt vilt. Givetvis finns sjukt många parametrar att ta hänsyn till, skulle man få se en film på hur hunden agerar i situationen skulle det hjälpa mycket. Grunddressyren hemma på köksgolvet med valpen gör 50% av skillnaden på om du får en hund som fungerar eller inte i skogen, de andra 50 får man finjustera allt eftersom. Många håller säkert inte med mig men jag vågar tro att jag smiskar de flesta på fingrarna när det gäller hunddressyr oaktat om det är jakthundar eller brukshundar. Nja, det var den där näsbrännan som startade hans beteende. Före det skällde han bara dem när han var yngre men efter att han vart biten av en större grävlingen så vart det kört och han skäller tills han vet jag är nära och då går han på. Så blev egentligen förra jämten också men inte i närheten lika extrem. För mig spelar det ingen roll längre då hunden börjar vara gammal, men att få honom att sluta med det är nog en sak som inte går.