Publicerat Februari 6, 20233 yr Alltså, om jag fattar saken rätt måste man i praktiken se sig om efter alternativ ammo nästa höst, primärt ripjakt för min del då. Det jag kört med på det senaste är NSI Nobel Speed 28g/7½ i skeet+3/8. Funderingen gäller vad som skulle va optimalt i kal 20, vad som finns samt vars man handlar detta?
Publicerat Februari 6, 20233 yr Det som har minst rikoschettrisk. Stål är nog inte så lämpligt men vet inte hur de andra alternativhaglen är vad gäller rikoschetter.
Publicerat Februari 6, 20233 yr 5 hours ago Timberman sa: Alltså, om jag fattar saken rätt måste man i praktiken se sig om efter alternativ ammo nästa höst, primärt ripjakt för min del då. Det jag kört med på det senaste är NSI Nobel Speed 28g/7½ i skeet+3/8. Funderingen gäller vad som skulle va optimalt i kal 20, vad som finns samt vars man handlar detta? Vi ska inte ropa hej än, kolla artikel på länken https://svenskjakt.se/start/nyhet/regeringen-har-chansen-att-hjalpa-jagarna/ Det är tyvärr ganska vanligt att det skylls på EU av ren slentrian, bekvämlighet eller okunskap hos både tjänstemän och politiker. Vi har möjlighet att göra egna tolkningar av mer än vad vi tror men offerkoftepopulismen går hem bättre i stugorna, tyvärr.
Publicerat Februari 6, 20233 yr 6 hours ago Timberman sa: Funderingen gäller vad som skulle va optimalt i kal 20, vad som finns samt vars man handlar detta? Hela branschen är lite tagen på sängen. Så när det kommer till puppor skulle jag rekommendera att avvakta lite och se vad som dyker upp i sommar/höst. Just nu är det rätt glest i hyllorna..... /T
Publicerat Februari 7, 20233 yr 11 hours ago pmt sa: Hela branschen är lite tagen på sängen. Så när det kommer till puppor skulle jag rekommendera att avvakta lite och se vad som dyker upp i sommar/höst. Just nu är det rätt glest i hyllorna..... /T För att inte tala om skjutbanorna , min hemmabana har aldrig på alla dessa år med övningstål och no-tox i våtmark haft en Anvisad plats för att testa Jaktammo eller för den delen övningsammo i Stål eller dylika alternativ. Skjutplåten som alltid har vart " endast BLY hagel och max 4mm tillåten " är numera i panik inte tillåten att använda. Den har dessutom haft anvisad skjutplats på inkorrekta 30 meter och inte enligt europeisk standard 35 meter.....
Publicerat Februari 7, 20233 yr Författare Ja, har märkt att det inte finns så mkt alternativ i närområdet iaf. Försöker förbereda mig mentalt ändå, det är sällan man blir positivt överraskad runt såna här beslut... Om man nu, med hänsyn tagen till risk f rikoschetter osv, framöver måste jaga ripa med stål el hellre bismuth kanske, är 6'or bästa storleken då eller behöver man gå upp än mer? Man kanske skulle lobba för att lägga årets sommartur till sydeuropa (Köpenhamn), dom har väl redan blyförbud så utbudet borde va magnituder bättre där. Å andra sidan lär väl även danskarna ha drabbats av leveransproblemen som varit. Ang egen import av ammo så är det väl polisens blankett för permanent införsel man formellt behöver? Samma 553-3 som när man importerar ett vapen. Inget annat eller extra?
Publicerat Februari 7, 20233 yr 7 hours ago Timberman sa: el hellre bismuth kanske, är 6'or bästa storleken då eller behöver man gå upp än mer? 6'or ( även UK 2,6mm) funkar mycket bra på riper.