Publicerat Februari 10, 20233 yr Hej! Grabben har visat intresse för snickeri och jakt och talat om en fälla för att skydda hönsen så det måste man ju ta tillvara på. Tänkte en Småländsk rävfälla som skulle kunna passa storleksmässigt att bygga. Undrar dock vad ni andra använder för nät till gaveln, som möter ställda krav…? Har inte hittat något ”flätverk” 30x30 med 2,5mm tråd… 🤷♂️
Publicerat Februari 10, 20233 yr https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/dokument/beslut/fangstredskap/l-053.pdf Stökigt att googla på fällor, förbannat mkt reklam och träff på ngn ornitologhemsida som inte var helt nöjda med fällor. Hur som, Nyborg är rätt vass.. har du dessutom en övergång typ gångbro eller övefart över vattendrag så kan den vara helt fenomenal. Polare ställde en slik på en spång över en bättre å.. tömde markerna på grävling och en del räv. Sen fick han felfångst dvs lo men det var bara att släppa ut. Smålandsfällan har iaf jag dålig koll på..
Publicerat Februari 10, 20233 yr Författare Okej! Den såg aningena mer teknisk ut, samma nättyp till den som den småländska också. Har väl inget sånt egentligt ”rävstråk” att ställa den på/vid utan det får nog bli runt hönsen tänker jag, där den synts till.
Publicerat Februari 11, 20233 yr https://www.skadedjursshop.se/Meny/Skadedjursprodukter/Gnagare_-_rattor_och_moss/Moss/Stalnat_for_sakring_kring_oppningar_och_sprickor_90_cm_x_6_m?id=800142&gclid=CjwKCAiA85efBhBbEiwAD7oLQNlZNxOng0hIELjbSgG9rvOxk1sZOlxOvH-j6r6lkvhTkdqWx_AGTRoCFmcQAvD_BwE Ngt liknande förmodar jag.. såg inte om de var galvat eller ej men det är nog att föredra.. Det "roliga" med nyborgaren är att den kan du till nöds använda tex levande duvor som lockfågel.. får du av en händelse kråkor i den så går även de att använda som lockmedel för ännu fler kråkor.
Publicerat Februari 11, 20233 yr https://ideverkstaden.com/produkt/sinkabirum-rav-och-lofalla/ Den fällan tror jag på och sen är den flyttbar om man behöver göra det.
Publicerat Februari 11, 20233 yr Jag har byggt åtskilliga modeller av räv/grävling fällor! De mindre tar grävling (katt) och skabbräv/ungräv de vuxna är alltid smartare enligt min erfarenhet. Den värmländska tunnel fällan är i särklass bäst väl placerad så började min leverera rävfångst år 2 och blev bara bättre med tiden, tills den inte längre höll ihop 😐
Publicerat Februari 11, 20233 yr Författare 7 hours ago Hipshot sa: https://www.skadedjursshop.se/Meny/Skadedjursprodukter/Gnagare_-_rattor_och_moss/Moss/Stalnat_for_sakring_kring_oppningar_och_sprickor_90_cm_x_6_m?id=800142&gclid=CjwKCAiA85efBhBbEiwAD7oLQNlZNxOng0hIELjbSgG9rvOxk1sZOlxOvH-j6r6lkvhTkdqWx_AGTRoCFmcQAvD_BwE Ngt liknande förmodar jag.. såg inte om de var galvat eller ej men det är nog att föredra.. Det "roliga" med nyborgaren är att den kan du till nöds använda tex levande duvor som lockfågel.. får du av en händelse kråkor i den så går även de att använda som lockmedel för ännu fler kråkor. Jo sant, men sådant finns ju typ på de flesta byggvaruhusen, men tråden är inga 2,5mm. Hur stort avsteg kan man rätteligen göra från den kravspec som nvv har? Fattar ju att funktion är mest relevant och inte minimal skillnad i tjocklek på tråden hit och dit som avgör men jag vill ju att det ska vara korrekt. Spannet till de näten jag hittat känns dock stort då tråden där är på 1mm. Nät som funkar i en rävfälla bör ju funka i alla rävfällor så ni som byggt andra modeller; vad har ni kört med för nät?
Publicerat Februari 11, 20233 yr Du har inte någon stängselfirma i närheten som du kan rådfråga, såna som tex bygger stängsel runt företag. Heab är ett sådant företag men var dom finns representerade vet jag inte.
Publicerat Februari 12, 20233 yr Författare 18 hours ago Silver sa: Du har inte någon stängselfirma i närheten som du kan rådfråga, såna som tex bygger stängsel runt företag. Heab är ett sådant företag men var dom finns representerade vet jag inte. Jo det har jag ju faktiskt, tack för tipset!