Publicerat Februari 10, 20233 yr Är sugen på att prova på detta. Skulle ha åkt med Strävhår😥 Men skadade mig, och året efter så gick våran vänn längre in i skogen. Om någon kan tänkas byta jakt eller har tipps om ställen som säljer kortjakt? Har inga skidor men tänkt skaffa,åkte mycket längd som barn när det väl var snö på öin. Så inte helt grön. Mvh S
Publicerat Februari 10, 20233 yr 39 minutes ago hs_merkel sa: Är sugen på att prova på detta. Skulle ha åkt med Strävhår😥 Men skadade mig, och året efter så gick våran vänn längre in i skogen. Om någon kan tänkas byta jakt eller har tipps om ställen som säljer kortjakt? Har inga skidor men tänkt skaffa,åkte mycket längd som barn när det väl var snö på öin. Så inte helt grön. Mvh S Hur långt är du beredd att åka? Kompisen är här uppe i Rantajärvi med en 08:a som är här uppe på besök. https://www.rantajarvi.se/ Ingen fågel träffad idag men däremot bom samt obsat både orre o tjäder idag.
Publicerat Februari 10, 20233 yr Är väl inte så många dagar kvar av toppjakten. Gå in på https://www.natureit.se/sv Så hittar du marker. Sen har ju Sveaskog oxå områden där man kan köpa kort. Ripa är lite längre säsong. Kan väl ev tänka mig en långhelg i Jämtland.
Publicerat Februari 10, 20233 yr Författare 54 minutes ago lsjonsson sa: Hur långt är du beredd att åka? Kompisen är här uppe i Rantajärvi med en 08:a som är här uppe på besök. https://www.rantajarvi.se/ Ingen fågel träffad idag men däremot bom samt obsat både orre o tjäder idag. Kanske blir Bastuträsk? 81mil 45 minutes ago detstorabla sa: Är väl inte så många dagar kvar av toppjakten. Gå in på https://www.natureit.se/sv Så hittar du marker. Sen har ju Sveaskog oxå områden där man kan köpa kort. Ripa är lite längre säsong. Kan väl ev tänka mig en långhelg i Jämtland. Tack!Blir inte i år alldeles för kort varsel.
Publicerat Februari 10, 20233 yr Tipset är väl att fixa skidor,stighudar, pjäxor och stavar om det blir någon rea. Har du hund eller ska jaga med hund och skidor så skippa stålkanterna. Går fort att snitta en sena på hunden.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 7 hours ago hs_merkel sa: Tack!Blir inte i år alldeles för kort varsel. Nej, det är inte många dagar kvar nu men kanske till ett annat år om man planerar i tid.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 6 hours ago detstorabla sa: Tipset är väl att fixa skidor,stighudar, pjäxor och stavar om det blir någon rea. Har du hund eller ska jaga med hund och skidor så skippa stålkanterna. Går fort att snitta en sena på hunden. ...ch sedan är väl träskidor bättre än dagens moderna plastskidor. Plasten låter mer mot snön än träskidor.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 49 minutes ago lsjonsson sa: ...ch sedan är väl träskidor bättre än dagens moderna plastskidor. Plasten låter mer mot snön än träskidor. Vet du det eller gissar du? Har du öht testat moderna plastskidor?
Publicerat Februari 11, 20233 yr 1 hour ago Hipshot sa: Vet du det eller gissar du? Har du öht testat moderna plastskidor? Lika troligt som att jag skulle åka skidor för att se efter nån sparv. Om man hittar bra skidor så är det nog vilket som. Undra vad dom som åker på tv använder? Plast belag är det bästa på skotern då slipper man nöta upp skidorna.
Publicerat Februari 11, 20233 yr Har sett rätt bra med fågel fläckvis nu i vinter. En grej jag inte tänkt på tidigare är att räven plockar orre rätt ofta då dom är i snön. Här omkring finns det endel kort områden men åka hit till flygfältet är kanske inte så spännande.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 4 hours ago Hipshot sa: Vet du det eller gissar du? Har du öht testat moderna plastskidor? Jag vet! Nej, det har jag inte men kompisen som är på toppjakt åker bara på träskidor och jag har bara haft träskidor.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 2 hours ago karelsk blandning sa: Lika troligt som att jag skulle åka skidor för att se efter nån sparv. Om man hittar bra skidor så är det nog vilket som. Undra vad dom som åker på tv använder? Plast belag är det bästa på skotern då slipper man nöta upp skidorna. Alla som jag känner som jagar på toppjakt har träskidor. I skidspåret på tv behöver man inte ta hänsyn till vilt.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 41 minutes ago lsjonsson sa: Alla som jag känner som jagar på toppjakt har träskidor. I skidspåret på tv behöver man inte ta hänsyn till vilt. Allting fungerar nog, man är ju inte brevid Sparven på toppjakten.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 32 minutes ago karelsk blandning sa: Allting fungerar nog, man är ju inte brevid Sparven på toppjakten. Ja, det gör det säkert men jag känner ingen som har plastskidor till toppjakt.
Publicerat Februari 11, 20233 yr Detta är en populär post. 2 hours ago lsjonsson sa: Jag vet! Nej, det har jag inte men kompisen som är på toppjakt åker bara på träskidor och jag har bara haft träskidor. Tror du just besvarat min fråga, du killgissar
Publicerat Februari 11, 20233 yr Trä eller plast? Ingen aning. Har ett par Åsnes kongsvold. Kärnan är trä, poppel, men säkert något plastmaterial som belag. Skidorna har en midja som gör det lättare att svänga men jobbigare på skrå (Om det är hårt). Och ja det låter om det är skare men är det bara någon cm pudersnö så är det tyst. Ingen aning om träskidor är tystare på skare. I mitt fall så blir det en del åkning på fjäll och då är det viktigare med andra egenskaper än supertyst i alla lägen. Är man prenumerant kan man kolla på https://svenskjakt.se/jakt-prylar/lindroth-guidar-vilken-jaktskida-ska-du-valja/
Publicerat Februari 11, 20233 yr 46 minutes ago Hipshot sa: Tror du just besvarat min fråga, du killgissar Nej!
Publicerat Februari 11, 20233 yr Författare Tanken är att ordna skidor denna säsong.Har tittat på ett par OAC kar 149. Korta så lätta att få in i en normal kombi. 149cm långa och 13cm breda. Bindningen verkar va otroligt smart. Går att anpassa till vad som typ.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 1 hour ago hs_merkel sa: Tanken är att ordna skidor denna säsong.Har tittat på ett par OAC kar 149. Korta så lätta att få in i en normal kombi. 149cm långa och 13cm breda. Bindningen verkar va otroligt smart. Går att anpassa till vad som typ. Köp dig ett par vita blixten.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 7 minutes ago lsjonsson sa: Köp dig ett par vita blixten. Dom börjar fan bli dyra Jonsson, för 15år sedan kunde man få dom för någon hundralapp.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 50 minutes ago Järven sa: Dom börjar fan bli dyra Jonsson, för 15år sedan kunde man få dom för någon hundralapp. Raritet! Ja, jag vet det! Ett överskottslager i Sangis som ligger mellan Kalix-Haparanda sålde dom för 50 kr/paret för typ 20 år sedan.
Publicerat Februari 11, 20233 yr Vill man njuta av dagen i djup lössnö har man långa breda skidor i trä.
Publicerat Februari 11, 20233 yr 13 minutes ago fubar sa: Vill man njuta av dagen i djup lössnö har man långa breda skidor i trä. Eller åtminstone långa och breda😁
Publicerat Februari 11, 20233 yr Författare Kan inget om de där med skidor!? Ska bara funka! Och vara underhåll fritt. Sen skadar det inte om dem klarar en kärnvapen attack! Då kanske dem håller för mig!?
Publicerat Februari 11, 20233 yr 2 hours ago fubar sa: Vill man njuta av dagen i djup lössnö har man långa breda skidor i trä. Ja visst har man det!