Publicerat Februari 11, 20233 yr 1 hour ago hs_merkel sa: Kan inget om de där med skidor!? Ska bara funka! Och vara underhåll fritt. Sen skadar det inte om dem klarar en kärnvapen attack! Då kanske dem håller för mig!? Ja, det kan ju vara en fördel!
Publicerat Februari 12, 20233 yr 13 hours ago lsjonsson sa: Köp dig ett par vita blixten. Det är väl typ det sämsta som finns om man ska lämna vägen vad jag förstått.
Publicerat Februari 12, 20233 yr 2 hours ago karelsk blandning sa: Det är väl typ det sämsta som finns om man ska lämna vägen vad jag förstått. Kanske det! Jag har bara haft vita blixten i lumpen.
Publicerat Februari 12, 20233 yr Det finns mkt att säga i skidfrågan, men till toppjakt är det oftast lös snö och plastskidor har som regel sämre bär i de förhållandena. Har du ett par skidor så nyttja dom för att testa jaktformen. Generellt bär skidor på längden om spannet är rätt. Jag tycker breda skidor blir klumpiga men har inte provat korta och breda. Utan att vara proffs på något sätt så har jag fem olika skidor att nyttja under olika förutsättningar. Med det sagt är snö inte ett statiskt medium och man får prova lite olika saker för att hitta sitt behov. Redigerad Februari 12, 20233 yr med Silver Stavning
Publicerat Februari 12, 20233 yr Författare Har inga skidor alls. Tänkte skaffa till att åka spår till rävåteln. Och prova på toppfågeljakt. Ska vara allround, använder bara stövlar så vet inte vilken bindning? Äger inga kängor då jag hatar det.
Publicerat Februari 12, 20233 yr 1 hour ago hs_merkel sa: Har inga skidor alls. Tänkte skaffa till att åka spår till rävåteln. Och prova på toppfågeljakt. Ska vara allround, använder bara stövlar så vet inte vilken bindning? Äger inga kängor då jag hatar det. Då skulle jag nog försöka skaffa ett par Vita Blixten eller något liknande billigt, skulle intresset växa så byter man ju upp sig till bra prylar.
Publicerat Februari 12, 20233 yr Vita blixten är onödigt dåliga men fungerar givetvis. Bindningen är ok men skidorna är trista. Är det inte bråttom bör det gå hitta ett par vettiga skidor för bra pris, låt vara att bindning kan behöva förnyas.
Publicerat Februari 12, 20233 yr Författare Har tittat på tegsnäs,peltonen,åsnäs,haghus med flera. Behöver inte vara de bästa men vill ha något som funkar!
Publicerat Februari 12, 20233 yr De tre första har jag själv en modell vardera av. Köpte senast ett par Laasanen ,ser ut som Tegsnäs och verkar lika bra. Olskogens skogsskida har jag åkt en del på och den var också trevlig.
Publicerat Februari 12, 20233 yr Detta är en populär post. Enda gången plast är att föredra är dagar som denna. Började dagen med -6. Tre timmar in vänder det till +6. Fruktansvärt tungt att åka med dm snö under skidan från spets till ände. Jagar man i norr med djup lössnö finns inget annat vettigt än långa och breda träskidor med flack spets. Plast till skare, kladd före och ev lite snö tidig säsong. Snöskor kan vara alternativ, men inte i djup lössnö. Gör dig själv glad och nöj dig inte med sämre än Tegsnäs klassiker 270x70 i lössnö. Bindning kan du prova fram vartefter ditt behov går från stövel till något vettigt på fötterna åtminstone om du prioriterar värme. Vita blixten duger som tändvirke till brasan.
Publicerat Februari 12, 20233 yr 5 hours ago Järven sa: Då skulle jag nog försöka skaffa ett par Vita Blixten eller något liknande billigt, skulle intresset växa så byter man ju upp sig till bra prylar. Ja, istället för att bet. 1500-2000 kr för ett par nya eller vad dom nu kostar.
Publicerat Februari 12, 20233 yr 12 minutes ago fubar sa: Enda gången plast är att föredra är dagar som denna. Började dagen med -6. Tre timmar in vänder det till +6. Instämmer. Har aldrig varit på toppjakt i +6.
Publicerat Februari 12, 20233 yr 10 minutes ago lsjonsson sa: Instämmer. Har aldrig varit på toppjakt i +6. Jag har varit med om väderomslag som dagens tidigare, MEN tror inte lika jävligt som idag.
Publicerat Februari 12, 20233 yr Författare 1 hour ago lsjonsson sa: Ja, istället för att bet. 1500-2000 kr för ett par nya eller vad dom nu kostar. 4000
Publicerat Februari 12, 20233 yr Författare 1 hour ago fubar sa: Enda gången plast är att föredra är dagar som denna. Började dagen med -6. Tre timmar in vänder det till +6. Fruktansvärt tungt att åka med dm snö under skidan från spets till ände. Jagar man i norr med djup lössnö finns inget annat vettigt än långa och breda träskidor med flack spets. Plast till skare, kladd före och ev lite snö tidig säsong. Snöskor kan vara alternativ, men inte i djup lössnö. Gör dig själv glad och nöj dig inte med sämre än Tegsnäs klassiker 270x70 i lössnö. Bindning kan du prova fram vartefter ditt behov går från stövel till något vettigt på fötterna åtminstone om du prioriterar värme. Vita blixten duger som tändvirke till brasan. Jo känns som köp en gång! gråt en gång!Köper man ett par tegsnäs så har man inte gjort bort sig helt. Mina stövlar är ner för -50C så fryser gör man inte. Först svettas man sen fryser man
Publicerat Februari 12, 20233 yr Av flera anledningar använder jag uteslutande kängor. Betydligt bättre stabilitet så tom epok funkar hjälpligt och sitter fast på foten vid an smygning. Bytte efter flera sämre alternativ till oac bindning, stabil snabb att ändra storlek och tystare än annat.
Publicerat Februari 12, 20233 yr 1 hour ago fubar sa: Av flera anledningar använder jag uteslutet kängor. Betydligt bättre stabilitet så tom epok funkar hjälpligt och sitter fast på foten vid an smygning. Bytte efter flera sämre alternativ till oac bindning, stabil snabb att ändra storlek och tystare än annat. Jag valde oxå kängor efter att läst på och en rottefellabindning( tror jag). Enklare att kontrollera skidorna utför. Väldigt nöjd med det valet.
Publicerat Februari 13, 20233 yr 10 hours ago hs_merkel sa: 4000 Finns träskidor på blocket för 1000 kr i 08-omr. https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fritid_hobby/sport_fritidsutrustning/vintersport?q=träskidor&cg=6186&st=s Om dom finns kvar är ju en annan femma och vilket skick dom är i.
Publicerat Februari 13, 20233 yr Författare 2 hours ago lsjonsson sa: Finns träskidor på blocket för 1000 kr i 08-omr. https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fritid_hobby/sport_fritidsutrustning/vintersport?q=träskidor&cg=6186&st=s Om dom finns kvar är ju en annan femma och vilket skick dom är i. Tack, 11 hours ago fubar sa: Av flera anledningar använder jag uteslutet kängor. Betydligt bättre stabilitet så tom epok funkar hjälpligt och sitter fast på foten vid an smygning. Bytte efter flera sämre alternativ till oac bindning, stabil snabb att ändra storlek och tystare än annat. Är de lundhags som gäller? Tycker man fryser i alla kängor, sen är dem tunga att gå med också
Publicerat Februari 13, 20233 yr Jag har rottefella och alpina. Finns många märken med skidsula. Alfa är väl bland det bästa men kostar uu därefter. Vid skidåkning brukar kyla inte vara det stora problemet så om du tänker testa kängor/pjäxor se till att dom främst sitter bra på foten. Rörelsen i foten ger lätt skav kring hälen. Mitt råd är att testa med stövlar lite först, många mil åks varje år i stövlar om än det inte är optimalt.
Publicerat Februari 13, 20233 yr Författare Jag gick 3 dagar i fjällen med packningen med mina lechameu på ripjakt. Har aldrig gillat kängor är tunga och klumpiga. Är inte kräsen på någe vis, vill bara att det funkar, sen kan saker gå sönder men de behöver inte vara skräp. Fundera på dessa https://fritidvildmark.se/product.html/haghus-jaktskidor-250-paket Eller https://northsport.se/karhu/karhu-jakt-bc-forest-ski?gclid=CjwKCAiA3KefBhByEiwAi2LDHI_nmMAV2vUg-X8sbXqJOE6g1Y7anhWcG_FgUjFTCLx973ptJPMOGRoCjJEQAvD_BwE
Publicerat Februari 13, 20233 yr 1 minute ago hs_merkel sa: Jag gick 3 dagar i fjällen med packningen med mina lechameu på ripjakt. Har aldrig gillat kängor är tunga och klumpiga. Är inte kräsen på någe vis, vill bara att det funkar, sen kan saker gå sönder men de behöver inte vara skräp. Ja, smaken är som baken😁. Övergivit stövlar sen många år. Växte ju ändå upp med stövlar... Ang skidpjäxor så provade jag rätt många innan det slutade med ett par alpina. Men egentligen började jag med bindning på skidorna. Ska vara enkelt att ta på/av. Tillräckligt stabila för att kunna kontrollera skidorna. Upplever att vajer bindningar fungerar ok men inte för alla pjäxor/stövlar. Testade aldrig oac bindningar som säkert fungerar men gillar inte att man måste spänna av/på 4 spännen för att ta av/på skidorna. Så det slutade med den här bindningen för mig: https://www.xxl.se/rottefella-rottefella-bc-manual-langdakningsbindning-svart/p/1114141_1_style?gclid=CjwKCAiA3KefBhByEiwAi2LDHKfQVNBAbTDDDMzlPvckBZccZQs-9m8szxNi89uV7srp331jmHh59hoCLmgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Det enda är att man får hålla bindningen ren från snö när man ska ta på skidorna men det är rätt lika för alla typer av bindningar. Du får försöka klämma på lite olika typer av bindningar. Hitta det som passar dig bäst
Publicerat Februari 13, 20233 yr Det finns inget enda par skidor som fungerar till allt. Ska du upp på fjället någon gång är Åsnes varianter av plastskidor ett mycket bra val. Ska du åka i massa lössnö på myrar är Åsnes skidor ingen höjdare, till och med sämre än vita blixten. Jag har både vita blixten och 9 fots Tegsnäs. Är det mycket snö, och du inte behöver åka utför fungerar Tegsnäs betydligt bättre. Det kan tänkas att t.ex. Olskogens är ännu bättre, men jag har inte provat dem. Vita blixten går att leva med -- om man måste. De är inte bra, och huvudorsaken att de rekommenderas är i princip bara priset. Långa lössnöskidor är inte roliga att åka utför med. Det gör att i alla fall jag kan tänka mig att åka i ett par vinterstövlar, typ Nokia på dem. Jag kommer inte att behöva någon stadga i alla fall... Är det klabbföre så suger träskidor. Det fastnar betydligt mindre snö under plast... Kommer du att åka i fjällen och vill kunna ta dig ner för backar utan att behöva bära skidorna -- välj Åsnes (eller liknande fjällskidor i plast) med stabila kängor. Det fungerar väldigt mycket bättre i sådan terräng än långa breda lössnöskidor i trä. I fjällen brukar det ofta blåsa, vilket gör att den snö som finns oftast är rätt fast. Det finns undantag -- men det hör till ovanligheterna. Har du möjlighet att få någon att lägga ett skoterspår där du tänkt jaga spelar skidorna betydligt mindre roll. Du åker enkelt flera gånger så lång på ett skoterspår än om du är tvungen att spåra i mycket lössnö. Är det rejält med snö och ospårat torde de flesta bara komma relativt få kilometrar på en jaktdag. Det är inte ljust så länge i norr, och det är tungt att spåra. Jag har många (egentligen alldeles för många) par skidor i källaren. Om jag skulle skaffa ett par skidor för att prova på toppfågelsjakt hade det blivit vita blixten eller annan liknande begagnad träskida, med kabelbindning / Epokbindning som passar ett par vanliga kängor / stövlar jag redan hade. Efter att ha provat på är det sedan lättare att välja vad du vill ha. Att börja med nya skidor, bindningar och pjäxor för närmare 10.000 hade jag inte gjort.