Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppfågeljakt

Featured Replies

Publicerat
4 hours ago hs_merkel sa:

Tack, 

Varsågod.:thumbsup:

• Svar 64
  • Visningar 5,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Enda gången plast är att föredra är dagar som denna. Började dagen med -6. Tre timmar in vänder det till +6. Fruktansvärt tungt att åka med dm snö under skidan från spets till ände.

• Säsongen är över sedan några dagar och facit blev bra, några helt underbara dagar med perfekta förutsättningar på alla plan och flertalet dagar med delar att önska. Men som helhet bästa jakten so

• Tror du just besvarat min fråga, du killgissar 

Posted Images

Publicerat

Mitt slutliga tips är att ladda och bygga utrustning för dagar där vädret är klart, kallt, upplega och med djup lössnö.

Dom dagarna man vill att allt lirar, övriga dagar är som regel men med några undantag dagar som man inte minns för annat än att prylar för "riktig" vinter sällan optimerar dagar med tex väderomslag.

Inte för att dom dagarna inte kan prestera fin jakt utan för att dom dagarna i första passusen är dom dagarna man vill vara på topp med allt!

Kallt om fötterna som man ofta kan uppleva när det är under -20 kan förstöra den finaste dagen, skor som inte sitter fast på foten är även det en dödare av bästa dagar, lika så när du kliver ur tryggheten av dina skidor och plötsligt står en halv meter/meter ner i djup snö och snölåset inte lirar eller du tar ett steg framåt och lämnar kvar stöveln....

Sen om man föredrar att pilla ur snö under/ur sina fräsiga rottefälla byglar på sin fotbeklädnad eller spänner fyra spännen på bindning av Oac eller Epok typ är ju en smaksak.

Publicerat

Är ju alltid så att krånglande utrustning, skoskav eller att man fryser, lätt sabbar de där potentiella gulddagarna.  

Mitt utrustningsval baseras ju mer på fjälljakt med hunden än toppfågel även om det blivit någon enstaka tur i skogen.  

Publicerat
47 minutes ago detstorabla sa:

Är ju alltid så att krånglande utrustning, skoskav eller att man fryser, lätt sabbar de där potentiella gulddagarna.  

Mitt utrustningsval baseras ju mer på fjälljakt med hunden än toppfågel även om det blivit någon enstaka tur i skogen.  

Och där är vi rörande överens, finns absolut ingen paritet däremellan annat än stavarna, men då med annan truga.

Publicerat

Bra skidor är tyvärr ganska dyra skidor. Finns heller inte ett par. För min jakt är det:

På fjället om det är platt -Smala skidor med stålkant, burkvalla och stighudar, BCbindning och Alpina Alaska pjäxor. Breda skidor på skrå ger en jävla brytning i vristerna.

På fjället brant -Mina topptursgrejor, smala Dynafitskidor med stighudar och plastpjäxor.

Skogen skare -Breda Rossignol Backcountry med crownbelag, stålkant och stighud, BCbindning och Alpina Alaska pjäxor.

Skogen lössnö -Sundbergskidan laminerad 8,5 cm/275 cm, tjärade, BCbindning och Alpina Alaska.

Stavar kör jag alltid med Swix CT1 med Rex stora lössnötrygor. En mycket hållbar kolfiberstav med skidskytterem. Grym för stakning på sjöar och skoterspår. 

Alpinapjäxorna är grymt sköna och varma. Bra vriststöd i en riktig skidsko som ger möjlighet till skidåkning och inte enbart promenad på skidor. Med den bindningen hamnar vecken i skon på rätt ställe och trycker inte. Bra invändig stoppning som med dubbla strumpor aldrig gett mig skavsår. Ytterligare en fördel är att de är ganska smala upptill så man alltid får på en damasak utanpå skon som sluter tätt och förlänger skaftet. Med damasker och rem i byxslutet kan man pulsa i hur mycket snö som helst utan att få något i skorna. En säkerhetsaspekt också då blöta fötter kan bli farligt långt ut i skogen.

Publicerat

Ni som jagar toppfågel och nu mer till 15 feb.

Tycker ni verkligen att fågeln är lika god äta som tidigare på hösten, smaken borde inte ha blivit bättre sen jakten blev förlängd.

Jag tycker inte att fågeln är spec god när dom ätit barr länge,men visst dom går ju alltid hitta på nånting med efter den är skjuten.

Publicerat

Jag tycker att tallsmaken blir mer markant på Tjädern, men jag kör klassikern ligga ett dygn i mjölk och sedan saltlake med en skvätt ättika.

Sedan har min favorit sedan många år varit slow cooker i 12-16 timmar med allehanda godsaker som gul lök, Timjan, Vitlök, lea & perrins worcestershire sauce, soja, lagerblad, lite socker, tomatpure osv...

Blir lite torrt som pulled Tjäder/Orre så lite rapsolja i och vänd runt, gifter sig bra i käften och än bättre med Kantarellsås....

Publicerat

Man äter vilt för den vilda smakens skull. Annars finns det ju ko och kyckling....

Publicerat

Går dom att jaga på Toppjakt?

Inte alltid den överdriva vilda smaken uppskattas.

Sen gillar jag Tjädern mer än Orre just pga Tallsmaken.

Äter en hel del av dom jag skjuter direkt från skog till murikka tillsammans med kantareller och reducerad grädde i vanliga tortillas bröd omedelbart efter hemkomst och medans fågeln är fortfarande är varm kryddning som regel salt och svartpeppar.

Överjävligt gott.

Skrov och lår får följa med hem till långsam grytan.

Sedan är kryddningarna enligt ovan och tidigare post bara "lätta" kryddningar om uttrycket tillåts, alltså ska samtliga ingredienser vara mycket måttliga så det inte tar över allt.

Publicerat
13 hours ago josc72 sa:

Man äter vilt för den vilda smakens skull. Annars finns det ju ko och kyckling....

Bra jämförelse om det är svar till mig.

Oavsett så är det skillnad på en tjäder i september mot en i februari sen om man nu tycker den är godare i februari kan jag tycka är lite konstigt. För enligt dom flesta jag frågat så är fågeln godare på hösten än vintern.

Men vad vet jag.

Publicerat
23 hours ago karelsk blandning sa:

Bra jämförelse om det är svar till mig.

Oavsett så är det skillnad på en tjäder i september mot en i februari sen om man nu tycker den är godare i februari kan jag tycka är lite konstigt. För enligt dom flesta jag frågat så är fågeln godare på hösten än vintern.

Men vad vet jag.

😉

• 3 weeks later...
Publicerat
På 2023-02-10 at 20:33 hs_merkel sa:

Är sugen på att prova på detta. Skulle ha åkt med Strävhår😥 Men skadade mig, och året efter så gick våran vänn längre in i skogen. Om någon kan tänkas byta jakt eller har tipps om ställen som säljer kortjakt? Har inga skidor men tänkt skaffa,åkte mycket längd som barn när det väl var snö på öin. Så inte helt grön. 

Mvh S

Om du inte har fått tag på ett par nya eller beg. skidor till nästa vinter så kan du se programmet i länken"Att bäras av snö". Det handlar dels om att tillverka egna skidor och gammal skidhistoria.

https://www.svtplay.se/video/jmLgyQk/att-baras-av-sno