February 14, 20233 yr Hej på er! Som titeln säger så har jag fått ett angenämt problem! Pojken nyss fyllda 15 har börjat brinna för jakt och skytte och det är inte en dag för tidigt!!😄 Själv är jag vänsterhänt och högerskytt men grabben har tagit det ett snäpp längre åt vänster, inte politiskt vad jag har märkt så inget hopplöst fall, men han är hårt präglad vänsterskytt och jag vill gärna att han lär sig med rätt verktyg. Kan man ta en licens för att ha tills grabben blir 18 och kan ta över den? Jag har redan 6 vapen i garderoben men kan tänka mig att byta in /sälja eller i värsta fall skrota😐 min gamla Mauser! Kan man då använda det som argument? Tacksam för svar av alla de sorter!
February 14, 20233 yr Du kan självklart ha en vänsterbössa i garderoben som sonen kan nyttja under uppsikt, sen kan han ju ta över den när det är dags!
February 14, 20233 yr Author 19 minutes ago Galne sa: Du kan självklart ha en vänsterbössa i garderoben som sonen kan nyttja under uppsikt, sen kan han ju ta över den när det är dags! Så det funkar att ha det som argument till länsman?? Även om jag behåller mitt sjätte vapen?
February 14, 20233 yr 18 minutes ago Tjörnbon sa: Så det funkar att ha det som argument till länsman?? Även om jag behåller mitt sjätte vapen? Nja inte ett extra vapen tyvärr, det går de inte med på. Skulle vara om du som @TekDr lyckas få till fler än 6 vapen i garderoben. Men att ha ett extra bara för att sonen skall kunna skjuta är inget giltigt skäl. Skriv över någon av dina vapen på en målskyttelicens om du är lite aktiv på skjutbanan så får du ju en plats för ett till vapen. Dock får man ju inte jaga med ett målskytte vapen.
February 14, 20233 yr Author 44 minutes ago Galne sa: Nja inte ett extra vapen tyvärr, det går de inte med på. Skulle vara om du som @TekDr lyckas få till fler än 6 vapen i garderoben. Men att ha ett extra bara för att sonen skall kunna skjuta är inget giltigt skäl. Skriv över någon av dina vapen på en målskyttelicens om du är lite aktiv på skjutbanan så får du ju en plats för ett till vapen. Dock får man ju inte jaga med ett målskytte vapen. Jag kan nog tänka mig att släppa Mausern. Jag gissar att den bara blir stående om grabben får något annat som passar bättre! Mausern var hela tiden tänkt som hans första vapen om jaktfebern tog i.
February 22, 20233 yr Author Idag var jag i kontakt med polisen och därefter var vi och klämde på en Tikka T3X 308w Knappt använd, 70skott skjutna, tror inte det gått så många fler. Vad hade ni tyckt att man borde ge för en sådan?