Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fakta om trikiner

Featured Replies

Publicerat

I jakttidningar har det stått mycket om trikiner. Trots detta fanns det frågor som inte var besvarade. Så jag tog kontakt med Dan Christensson på SVA ang Trikiner.

Nedan är ett sammandrag. Jag tror inte ni viste svaret på alla frågor.

Kanske skall tråden klistras?

/Johan B

Hej!

Jag och trikintestar allt vildsvinskött hos SVA.

Jag har några frågor:

Vilka trikiner testar ni på SVA?

[Christensson Dan] Alla arter. Den använda metoden, digestionsmetod påvisar alla trikinarter.

Vad är egentligen digestionsmetoden?

[Christensson Dan] Köttet mals och muskulaturen läggs i konstgjord magsaft så att trikinlarverna frigörs. Det är precis vad som sker hos den som äter trikinhaltigt kött. Larverna är konstruerade för att klara passagen genom magen och sedan börja utvecklas i tunntarmen. Metodbeskrivningen finns att läsa från Livsmedelsverkets hemsida www.slv.se och sök sedan på "trikiner".

Det skall ju tydligen finnas flera sorters trikiner.

[Christensson Dan] Det finns minst 8 arter och några som man är osäker om det är egen art eller inte.

Vilka delar?

Jag brukar skicka in njurtapp och kindmuskler.

Räcker det eller skall jag även skicka in vävnad från tex nedre delen på benen och vävnaden mellan revbenen?

[Christensson Dan] Mest trikinlarver i vildsvinskött finns i framben, njurtapp eller tungans bakre delar bestående av muskelvävnad. Det är också de delar man i första hand ska ta muskelrprover ifrån.

Vilken del av frambenet är bäst att ta ifrån?

[Christensson Dan] Muskulatur nedanför armbågen

Bör man således ta från dessa tre ställen tunga, njurtapp, framben varje gång man skickar in prov?

[Christensson Dan] Det räcker med 25 - 50 gram från ett av dessa ställen. De anses likvärdiga.[Christensson Dan] Instruktion för provtagning och remiss finns att hämta på vår hemsida www.sva.se

Kan man skicka in vävnad som har varit fryst?

[Christensson Dan] ja, vi behöver dubbel provmängd, se vidare vår hemsida om trikiner[Christensson Dan] .

Hur säker kan man vara att köttet inte är smittat även om det är godkänt?

[Christensson Dan] I godkänt kött kan det finnas trikinlarver i så små mängder att man inte kan upptäcka dem. Mängden är då så liten att de inte heller kan ge några påvisbara sjukdomssymtom. ´

I godkänt kött kan det finnas trikinlarver i så små mängder att man inte kan upptäcka dem. Mängden är då så liten att de inte heller kan ge några påvisbara sjukdomssymtom.

Är det inte så att får man in en larv i kroppen så förökar den sig och sen har man sjukdomen?

[Christensson Dan] Minimängd larver måste vara 2, de är skildkönade, Om bara några få maskar förökar sig blir de så få larver som kommer ut i kroppen att det inte orsakar några påvisbara symtom ån mindre sjukdom.

Skiljer sig säkerheten i testet på vilka delar som testas.

[Christensson Dan] Ja. Största chansen att hitta trikinlarver är i de ovan uppräknade muskeldelarna. I filen brukar det vara minst. Hittar man inga där så kan det ändå finnas så många i frambensmuskel att det kan ge sjukdom. Man bör alltså undersöka de delar där chansen/risken är störst att hitta larverna.

Var uppträder trikinerna först i ett djur?

[Christensson Dan] Det finns inget "första ställe" bara "mesta larver".

Torkning och saltning är ju vanligt när det gäller tamgris. Tex Parmaskinka.

Jag har hört att trikiner överlever saltning och torkning.

[Christensson Dan] Ja.

Bör jag undvika denna beredning av vildsvinskött?

[Christensson Dan] Om om man har gjort en korrekt provtagning och ett ackrediterat laboratorium gjort undersökningen är det ingen risk.

Vad kan man säga något om åldelsfördelningen på smittade vildsvin? Rimmligen borde äldre grisar ha högre förekomst av trikiner.

[Christensson Dan] Rimligen skulle det vara så, men så få är smittade så vi ser ingen relevant åldersfördelning.

Är det så att vissa områden har mer smittade vildsvin en andra?

[Christensson Dan] Smittan uppträde slumpvis, sannolikt pga att en svinflock kommit över t.ex en död räv.

Hur vanligt är det att det förekommer trikiner i vildsvinskött?

[Christensson Dan] 0,02 %, det blir för få att bygga någon utbredning, ålderfördelning eller annan statisitik på.

Skulle du personligen våga äta vildsvinskött som inte var helt genomstekt förutsatt att det var testat och godkänt samt korrekt provtaget?

[Christensson Dan] Samvetsfråga, jo om jag gjort testet själv eller någon ur min personal. Vi gör internvalideringar och ingen har missat något positivt test. Det gäller att alla som gör jobbet alltid är medvetna om varför jobbet görs.

Dan Christensson, VMD, DipEVPC

laborator, leg.vet.

Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA)

751 89 Uppsala

tel vxl 018 67 40 00, fax 018 67 43 04

emejl parasit.lab@sva.se

Publicerat

Man bugar och tackar!!! :D :D

Det är alltid intressant med ny kunskap!!

• 2 weeks later...
Publicerat

Har lärt mig flera nya saker om de små liven.

Tack för infot!

MVH

Publicerat

Mycket bra tråd,och en informativ sådan :D

Hoppas den klistras ;D

Publicerat

Om jag minns rätt så ska trikiner dö vid frysning i temp under minus 80 men är osäker om det vid tillagning var över +65 grader, någon som vet?

Bra info!

Publicerat
Om jag minns rätt så ska trikiner dö vid frysning i temp under minus 80 men är osäker om det vid tillagning var över +65 grader, någon som vet?

Bra info!

Var har du -80 ?  ???

Publicerat

Du skulle bara veta hur kallt det kan vara i uppland

Publicerat
Var har du -80 ?   ???

Vet inte vart du har varit de sista 50 åren men det finns en produkt som heter frys och den är lämplig att använda i sammanhanget, för att nå ner till -80 så är det lite specialprylar den kallast jag sett i drift var nere på -120, för att ta i prylarna så användes tjocka skyddshandskar.

Publicerat

Nja, jag har ingen sådan frys så frågan blir tämligen akademisk.

Förr sa man att trikinerna skulle dö om man frös ned dem i 3 veckor (vanlig frys). Detta är ingen pålitlig metod!

Jag har för mig att en del trikiner dör vid infrysning medan andra sorter klarar det. Hur mycket kyla de klarar vet jag inte men att de skulle klara så låga temperaturer... ???

Sedan har resultatet också med hur länge men utsätter de små djuren för behandlingen.

Jag skickar in njurtappen så får jag svar, därefter blir köttet genomstekt. Ingen större risk enligt ovan.

Publicerat

Man behöver ju inte prova sig fram direkt och jag skulle aldrig köra på frysmetoden själv, utan jag har läst det någonstans och det handlade om trikiners konst att överleva.

Publicerat

Klokt  :) :)

Publicerat

Bra info!

-80....?  ???

Det sägs väll att det ska va fryst till -18grader i två veckor och tilllags i över +60 grader så ska det va lugna puckar.....

För det finns ju arktiska trikiner som klarar kyla och inte hög värme....!