February 27, 20233 yr Jag fick ett Redneck moment i helgen och petade igång blyvärmaren. Den köptes för några år sedan på blocket och krävde en del tlc för att komma igång. Jag är sugen på att tillverka lite egna buckshot puppor så i regelrätt redneck maner så borrade jag upp en lee gjutform med ett 9mm borr och gjöt upp ett gäng ufo 👀 De blev ju inte runda på något vis och oansvarsfull som jag är så laddades några upp, med mild laddning! Smäller gör de men samlar ihop i en knytnäve händer inte. Vackra är väl det minsta de är men 7 av denna sorten var brutala där de landade. Nu är jag mycket intresserad av att få tag i en gjutform som gör runda Buckshot istället för dessa lite oberäkneliga ufon. Kom gärna med tips! Eller sitter någon på en Buckshot form som de vill bli av med så ropa gärna till. 35m 4 i målet vill jag gärna förbättra
February 27, 20233 yr 6 minutes ago Tjörnbon sa: Jag fick ett Redneck moment i helgen och petade igång blyvärmaren. Den köptes för några år sedan på blocket och krävde en del tlc för att komma igång. Jag är sugen på att tillverka lite egna buckshot puppor så i regelrätt redneck maner så borrade jag upp en lee gjutform med ett 9mm borr och gjöt upp ett gäng ufo 👀 De blev ju inte runda på något vis och oansvarsfull som jag är så laddades några upp, med mild laddning! Smäller gör de men samlar ihop i en knytnäve händer inte. Vackra är väl det minsta de är men 7 av denna sorten var brutala där de landade. Nu är jag mycket intresserad av att få tag i en gjutform som gör runda Buckshot istället för dessa lite oberäkneliga ufon. Kom gärna med tips! Eller sitter någon på en Buckshot form som de vill bli av med så ropa gärna till. 35m 4 i målet vill jag gärna förbättra Du får rulla dom i en varm panna.
February 27, 20233 yr 33 minutes ago Tjörnbon sa: Gillar din tanke! Lite extra Redneck vinkling 😄 Farsan hade ett aluminiumflöte som på bilden nedan, som han hade kapat upp i två delar. Värmde det med ett Primus fotogenkök, och rullade dom i.
February 27, 20233 yr Här är all inspiration du behöver! Good 'ol Bubba Rountree! https://www.youtube.com/watch?v=5KVlNrELOdk
February 27, 20233 yr 5 hours ago Tjörnbon sa: Jag fick ett Redneck moment i helgen och petade igång blyvärmaren. Den köptes för några år sedan på blocket och krävde en del tlc för att komma igång. Jag är sugen på att tillverka lite egna buckshot puppor så i regelrätt redneck maner så borrade jag upp en lee gjutform med ett 9mm borr och gjöt upp ett gäng ufo 👀 De blev ju inte runda på något vis och oansvarsfull som jag är så laddades några upp, med mild laddning! Smäller gör de men samlar ihop i en knytnäve händer inte. Vackra är väl det minsta de är men 7 av denna sorten var brutala där de landade. Nu är jag mycket intresserad av att få tag i en gjutform som gör runda Buckshot istället för dessa lite oberäkneliga ufon. Kom gärna med tips! Eller sitter någon på en Buckshot form som de vill bli av med så ropa gärna till. 35m 4 i målet vill jag gärna förbättra en LEE 38 cal buck form borde väl gå att hitta utan för stort dränage i kassan.. Men hur har du laddat " saturnus ringar " för även sånt spelar in. Jag har mkt fina 7,4 mm Buck som 18st gjorde 41 gram och 35 m vete fan . Gjorde även en med 8 st och den gick rätt bra på 25m Stora buck behöver inte gå så fort, gör dom det så påverkar det " svärmen "
February 27, 20233 yr Author 1 hour ago exabit sa: Här är all inspiration du behöver! Good 'ol Bubba Rountree! https://www.youtube.com/watch?v=5KVlNrELOdk Jo men den gossen har jag tittat lite på, dock inte allt. Men dit kommer jag säkert 🙂👍
February 27, 20233 yr Author 4 minutes ago culot sa: en LEE 38 cal buck form borde väl gå att hitta utan för stort dränage i kassan.. Men hur har du laddat " saturnus ringar " för även sånt spelar in. Jag har mkt fina 7,4 mm Buck som 18st gjorde 41 gram och 35 m vete fan . Gjorde även en med 8 st och den gick rätt bra på 25m Stora buck behöver inte gå så fort, gör dom det så påverkar det " svärmen " Saturnus ringar? Sorry men där är jag lost! Vad menar du? 7,4mm låter inte dumt, vad vågar man säga att den sprider på 35-45m med dessa piller i ?
February 27, 20233 yr Author Gillar Bubbas gjutform med slangbella ammunition 2 olika storlekar i samma form 👍🙂
February 27, 20233 yr 2 hours ago exabit sa: Här är all inspiration du behöver! Good 'ol Bubba Rountree! https://www.youtube.com/watch?v=5KVlNrELOdk Bubba!!😃🤠
February 27, 20233 yr 1 hour ago Tjörnbon sa: Saturnus ringar? Sorry men där är jag lost! Vad menar du? 7,4mm låter inte dumt, vad vågar man säga att den sprider på 35-45m med dessa piller i ? Då kan du nog parkera en V70 emellan träffarna 1 hour ago Tjörnbon sa: Saturnus ringar? Sorry men där är jag lost! Vad menar du? 7,4mm låter inte dumt, vad vågar man säga att den sprider på 35-45m med dessa piller i ? Ja om du kollar på planeten Saturnus och dess ringar så förstår du nog
February 27, 20233 yr Author 2 hours ago culot sa: Då kan du nog parkera en V70 emellan träffarna Ja om du kollar på planeten Saturnus och dess ringar så förstår du nog 😎 ah! Trodde det var något handladdnings tugg!! Näst intill perfekta ringar om man vill använda dem som vingar 👍
February 27, 20233 yr 5 hours ago Mad Mike sa: Bubba!!😃🤠 Bubbas hustru gick bort för någon dag sedan, sorgen är stor i kretsen av buck”sters på FB, ie hans vänner och hang arounds. Mer buck till folket säger jag och gillar att det experimenteras. /C
February 27, 20233 yr Gjutformar i lite olika utföranden för rundkulor i kaliber .30 och .35 är relativt vanliga då de används till slaglåsrevolvrar. Bör gå att hitta på begagnatmarknaden (eller en gjutform för buck, Lee gjorde väl en som gjöt 12 eller 15 kulor i ett svep?) Har du tillgång till en svarv och en pinnfräs med halvrund spets så kan du göra en relativt enkel form motsvarande fräsens diameter. Jag gjorde en för något år sedan för 10mm kulor som skulle matcha en gammal mynningsladdare, bild längst ner. Misstänker att ditt tilltag med en borr på lee-formen följde något liknande förfarande. Återkom gärna med uppföljningar om projektet!
February 28, 20233 yr Author Jag beställde en Lee form 0,33 18 cavity. Så jag misstänker att jag kommer gjuta upp ett litet gäng inom kort 🙂
February 28, 20233 yr Author 7 hours ago Patrik L sa: Gjutformar i lite olika utföranden för rundkulor i kaliber .30 och .35 är relativt vanliga då de används till slaglåsrevolvrar. Bör gå att hitta på begagnatmarknaden (eller en gjutform för buck, Lee gjorde väl en som gjöt 12 eller 15 kulor i ett svep?) Har du tillgång till en svarv och en pinnfräs med halvrund spets så kan du göra en relativt enkel form motsvarande fräsens diameter. Jag gjorde en för något år sedan för 10mm kulor som skulle matcha en gammal mynningsladdare, bild längst ner. Misstänker att ditt tilltag med en borr på lee-formen följde något liknande förfarande. Återkom gärna med uppföljningar om projektet! Fin liten lagom form du fick till en liknande hade sannolikt varit mer lagom mot monstret som jag beställde 🙂👍👍
March 16, 20233 yr Author Popular Post Skapligt laddad på att gjuta och ladda Buckshot nu när denna lilla godbit damp ner i brevlådan. 🙂
March 18, 20233 yr Author Jag och grabben har stått och gjutit Buckshot idag. Formen funkar riktigt bra 👍
March 18, 20233 yr Author Det hemliga receptet kokas ihop med stor försiktighet och Banjoduellen i bakgrunden 🙂 allt finns med utan buffert materialet som jag inte ens vågar nämna i detta forumet 👀
April 4, 20233 yr På 2023-03-18 at 15:00 Tjörnbon sa: Det hemliga receptet kokas ihop med stor försiktighet och Banjoduellen i bakgrunden 🙂 allt finns med utan buffert materialet som jag inte ens vågar nämna i detta forumet 👀 ingen minns en fegis är det vetemjöl elr korsmulorsom buffer?
April 4, 20233 yr På 2023-03-18 at 14:57 Tjörnbon sa: Jag och grabben har stått och gjutit Buckshot idag. Formen funkar riktigt bra 👍 gör du kulkedjor ?
April 5, 20233 yr Author På 2023-04-04 at 09:33 culot sa: ingen minns en fegis är det vetemjöl elr korsmulorsom buffer? Finsågat Sågspån från asobe'trä 😳 lämnar en intressant förbränning när det lämnar pipan dessutom. 😄
April 5, 20233 yr Author På 2023-04-04 at 09:38 culot sa: gör du kulkedjor ? De gjuts 3 och 3 men jag klipper isär dem så de är solo.