Publicerat Februari 28, 20233 yr Testade i dag att göra ett slutstyckesfodral. Började med att göra en mall i vinyl/konstläder. Klamrade ihop den ungefär där sömmarna skulle bli. Ritade sedan av mallen på lädret och skar ut det. Dock var lädret lite för tjockt så jag tunnade ut det lite snabbt med en skärflingskniv. I brist på lädersporre och lädermejsel syledes sömhålen fritt, vilket syns på sömmarna, men detta är som sagt bara ett test. Höll på att glömma sy dit bälteshällan.... Sen sattes en par nitar dit, och en tryckknapp som låsning. I "mantagervadmanhaver"-anda blev det mässingfärgad nit och svart tryckknapp. Sedan färgades fodralet i mörkmörkt brunt. Då syns inte slarvet så mycket.. 😉 Kommer att göra en ny sen, med smärre justeringar, och i bättre läder och med verktyg som ger raka och jämna sömmar.. Men med färg på blev den helt ok..
Publicerat Februari 28, 20233 yr Jag brukar bara tunna ut skinnet där man viker det. Mallen tycker jag är lättast göra i lite tjockare papper som jag viker och ritar på. När jag sytt brukar jag skära lite grovt utanför sömmen och sen slipa det på band slipen, blir bra om man kör med fint eller ett nött band i slutet. En grej som gör mycket för utseendet är att försänka sömmen. Funktionen är densamma och konstigt nog brukar utseendet bli bättre när man gjort några st.
Publicerat Februari 28, 20233 yr Författare Jag har gjort några knivar o slire i både shaftläder och rårand tidigare, och föredrar att jobba i shaftlädret. Det här skinnet var en felbeställning tidigare. Varken shaft eller rårand. Alldeles för tjockt och i mitt tycke sladdrigt.. Det var därför jag testade lite snabbt. Ja försänkta sömmar blir snyggt. Ska beställa lite verktyg för sömnaden så det blir snyggt nästa gång..
Publicerat Februari 28, 20233 yr Vad är det för skinn? Lite skillnad på kvaliten på kniven och fodralet nu.
Publicerat Februari 28, 20233 yr Författare Jag vet inte vad det är, det var flera år sen jag köpte det. Ja nog är det skillnad på kvaliten .. men tanken var inte att göra fodralet snyggt, utan att testa att göra en mall som funkar.