Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mörkertillsats

Featured Replies

Publicerat

Jag klurar på att skaffa mig en okularmonterad mörkertillsats. En objektivmonterad hade förstås varit att föredra men ekonomin sätter gränser. Av det jag läst så verkar Sytongs modeller klara rekylen från vapen med upp till 6000 joule emedan Pard är testade upp till 3800 joule. Med tanke på att jag har 6,5X55 och 7X65R klarar jag mig med en Pard emedan 338WM:n tarvar Sytong. Nästa spörsmål är ögonavstånd, ju mindre tillsatsen bygger bakåt desto bättre. Sålunda lutar det antingen åt en Pard 007S alt. en Sytong HT-77 eller ännu hellre HT-88 - men då börjar det springa iväg prismässigt. Någon som har erfarenheter att dela med sig av nämnda modeller? 

Publicerat

Har bara testat Pard's. Å är för de pengarna nöjd. Den nya du söker ä ju tom kortare,+. En sak som retar mig lite är att jag flera ggr råkat starta den när den ligger i fickan, så på önskelistan en bättre kontrollerad av/på. Den har dessutom varit i backen nå gång, lite skönhetsmärken det blivit med funktion OK. Men in totale så, gör bara jag mitt så levererar den å det blir inga reklamationer.

Lägger in sen tidigare: https://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?/topic/62883-pard-nv007s-ögonavstånd/#comment-1153646

Jag har en 007’a som är året nu å den sitter på min 6,5’a ibland.

007.1.thumb.JPG.eb7b3998435c979f1f096699299592eb.JPG

007.2.thumb.JPG.720b9f56f4528d536b9334a1b5f59af7.JPG

Absolut inga problem att skjuta. Axelkontakt är att föredra, är det ju alltid iofs. Å som Besman skriver, så lägger jag ögonmusslan mot näsryggen, siktar å håller i. Jag är dessutom glasögonbärare så då är det extra viktigt att man har kontroll så man slipper att få en tryckare över glasen, inge kul.

Mtp att det för mig inte är reaktionärt skytte som det är fråga om utan mer som ett kontrollerat urvalsskytte där man har tid på sig att känna sig för att läge och position är rätt, så är det helt ok. Man anpassar sig helt enkelt efter situation å bössa å sikte. Vill man kolvkamshöja å förlänga kolven vid det behovet, så är väll det enkelt lösbart.  Bara å torrträna så kan man säkert skjuta snabbt nog om sådant läge uppstår.

Mina 5 öre å jag är nöjd. /P

Publicerat
  • Författare

Bockar och bugar för input..:)

Publicerat

Jag har en Pard NV007s jag köpte begagnad i höstas. Och jag har inte heller något direkt att klaga på. Visst bygger den lite bakom siktet men jag kör den på min t3:a i chassi så jag förlänger med ett handgrepp kolven 5cm så det är ett rätt litet problem för mig.

Har även testat (och skjutit en bra hög grisar) med ett nitesite med sin tv-skärm. men där är parden överlägsen i smidighet.

Har även testat ett sightmark wraith digitalt sikte som dock inte verkar klar att hålla nollan med mina klass 1:or så där har jag tappar orken att krångla mer för stunden (har dock funkat på 22:an). Detta har också fått mig att uppskatta mörkertillsatser på vanliga optiska sikten, för är bara kikarsiktet funkis kan man inte tappa nolla på samma sätt som ett digitalt sikte.

så på det hela taget tycker jag nog parden är bland det mest funkis man kan ha om man vill hålla kostnaden nere.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Det fick bli en Sytong HT-88 940nm från en firma Holland för 4600:- inkl. frakt. Dock var det inte med det universalfäste jag beställde utan fast 45 mm så har lagt emellan gummi. Återstår att se hur rekylupplevelsen blir med 338:an men upplevde inte gamnacke vid provmonteringen iaf. HT-88 skall enligt tillverkaren vara testad för kalibrar upp till 6000 joule så kändes som ett bättre köp än en Pard klassad för 3800 joule..

20230404_203948-01.jpeg

20230404_203958-01.jpeg

Publicerat

Dä ja!

Blir nog bra. Keep us updated. /P

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Det var dessvärre svårt att få till en vettig bildskärpa med en fast 4X varpå det fick bli en beggad SIG-Sauer Whiskey 3 2-7X32 för 1700:- Upptäckte sedan i efterhand att siktet hade belyst riktmedel vilket inte var till dess nackdel. Bildskärpan är avgjort bättre än i Pecaren med Sytongen monterad..

20231013_160312-01.jpeg