Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Zeiss vs Swarovski.

Featured Replies

Publicerat

Hej på er..

Jag har en riktigt våt dröm och det är att äga en 6-24x56, men det skiljer ju så mycket i pris??

Varför det, visserligen så är zeissen belyst men ändå.

Zeissen går på ca 19.000 medans swarren 13.500 hittade nu en beggad zeiss för 14500.

Att tillägga är att swarovskin är 6-24x50 om det ska vara så stor betydelse?

Är inte swarovskin i liknelse med zeissen??

Publicerat

Zeiss vann något test för något år sen dock i 3-12x56, ögonavståndet tror jag skiljer lite om det är något du bör ta hänsyn till så är det till zeiss fördel på de modeller jag tittat på.

Vad ska du ha den till?

Publicerat

Köpte ett  Zeiss classic 3-12 x 56T för ett halvt år sedan för under 13000. (Nytt)

Jag är fruktansvärt nöjd. Har bättre ljus i siktet än i kikaren. Det är deras ekonomivariant om jag inte tar fel men duger bra till mina behov. Den röda pricken bländar inte men syns inte på dagen.

Publicerat

Jag har idag ett zeiss 3-12x56. Men det är just 6-24-56 eller 50 som jag är ute efter, Jakten som jag kommer att utöva med den är ju självklart smygjakt på rå,älg,räv,skogsfågel.

3-12 funkar alldeles utmärkt egentligen det är bara den här VILL HA känslan som Aldrig släpper...

Publicerat

Hej jag äger en swarre 6-24x50  tds och har provat ziess motsvarighet  visst den är lite justarkare ,men bägge är presicion optik ,jag valde swarren på grund av fick ingen nytta av 56 öppning och att motivera dem extra tusenlappar hittade jag inget du får knappt nån minut extra i dåligt ljus eller att du kan förstora ett steg till!

har du svårt att välja slinga en slant om det inte sitter i pengar du blir inte missnöjd det finns inga bättre sikte ju!

mvh pacco

Publicerat

VILL HA känslan är en mäktig drivkraft.

Publicerat
Hej jag äger en swarre 6-24x50  tds och har provat ziess motsvarighet  visst den är lite justarkare ,men bägge är presicion optik ,jag valde swarren på grund av fick ingen nytta av 56 öppning och att motivera dem extra tusenlappar hittade jag inget du får knappt nån minut extra i dåligt ljus eller att du kan förstora ett steg till!

har du svårt att välja slinga en slant om det inte sitter i pengar du blir inte missnöjd det finns inga bättre sikte ju!

mvh pacco

Med tanke på din erfarenhet vid toppjakt så tror jag helt på va du säger, men jag är fortfarande kluven.

Jag kan köpa en ny swarre med belyst som tillägg för samma pengar som en beggad zeiss.

Iom att de alltid jämnförs att vara de 2 främsta och bästa, varför kan de då skilja 5000:- i pris?

SVAR JA...!!! VILL HA KÄNSLAN är en fruktansvärd mäktig drivkraft.

VILL HA känslan är en mäktig drivkraft.

Publicerat
Med tanke på din erfarenhet vid toppjakt så tror jag helt på va du säger, men jag är fortfarande kluven.

Jag kan köpa en ny swarre med belyst som tillägg för samma pengar som en beggad zeiss.

Iom att de alltid jämnförs att vara de 2 främsta och bästa, varför kan de då skilja 5000:- i pris?

jag hade lagt pengarna på swarren belyst isåfall ,mer nytta av belyst än att ha 56 öppning!  lycka till

Publicerat

Men zeiss:en är både belyst och 56...

Publicerat

Är det toppjakt du primärt bedriver kan jag rekomendera Zeiss Conquest serie i 6,5-20x50AO. En otroligt prisvärd kikare, ca 6000! Har också en Swarovski PV 4-16x50, snäppet klarare men för dagjakt fram till sista 5 minuterna är Conquesten helt OK.

MVH

Publicerat
Men zeiss:en är både belyst och 56...

ja kom på det !

jag skulle ha gjort så här om dutänk ha en swarre men inte tds eller tds 4 riktmedlet så tar jag personligt zeiss men väljer du tds riktmedlet , och du lär det att utnjytta den .då lovar jag att du kommer att få en trevligt skytte prestation på längre håll ,med zeiss måste man vara mkt insatt på hur riktmedlet funkar !

tex på min 22 250 fösta korset mitt i! 200m  andra 260 tredje 340m .

men med 308  lrs 2 första 110 andra 220 trdje 330m fjärde 400 obs och det funkar ,man slipper en massa klickande för att skjuta på olika avstånd ,det bara att välja korset och kulan sitter där!

En annan stor fördel med ziess är sidoparalax är ju klockers på swarren är det bara att vrida fram på tuben!

jag antar att du kommer att skjuta på långa håll eller?  du skjuter snabbare med swarre tex om djuret springer ! dot prickarna korset på swarren passar perfekt om djuret löper! på älgbana är det bara att hålla pricket på 5 1 på älgen och kullan sitter där funkar med 22 250 + 308!

skaffar du du ett varmint sikte tex leupold 8,5-25x50  med varmints hunter sikte oj oj ,swarren sikte skarpa ja men prestanda på skjutningen leupold bättre ! man ska vara duktig på misslyckas eller så vill man misslyckas !

alltså har du lärt att använda såna target rikmedlet varmint mm som kommer det att bli klocker ,jag kan ge både högra o väsntra armen på det !

Den här tjejen siktar på snusdosor 3 st på  varje100 .160 200 230 270 300 ett skott på varje snusdosa jag förklarade hur det funkade vuala skottet satt där det skulle!

antal dagar hon har skjutit två dagar ca 50 skott innan för att känna rekylen!

lycka till mvh pacco

post-1220-1171797873_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har precis gått igenom alla kval vad gäller köp av högförstorande kikarsikte. Valet blev ett conquest 6.5-20 x 50 med targetrattar.

Såhär långt måste jag säga att den uppfyllt alla mina krav. Använder den mest på toppfågeljakt.

Har kommit fram till att på små mål som orre är targetrattar överlägste exempelvis TDS av den anledningen att det är för stora hack med TDS:en. Det går inte att sikta mitt i med TDS på alla avstånd upp till 200 m.

Om man sen jämför zeiss och swarres 6-24x56 sikten så är smidigheten bättre på conquesten samt att ej glömma prislappen.

MVH, Johan

Publicerat
Jag har precis gått igenom alla kval vad gäller köp av högförstorande kikarsikte. Valet blev ett conquest 6.5-20 x 50 med targetrattar.

Såhär långt måste jag säga att den uppfyllt alla mina krav. Använder den mest på toppfågeljakt.

Har kommit fram till att på små mål som orre är targetrattar överlägste exempelvis TDS av den anledningen att det är för stora hack med TDS:en. Det går inte att sikta mitt i med TDS på alla avstånd upp till 200 m.

Om man sen jämför zeiss och swarres 6-24x56 sikten så är smidigheten bättre på conquesten samt att ej glömma prislappen.

MVH, Johan

Nu vet jag inte va du riktigt menar? 

Vadå stora hack '?  går det inte att sikta på orre !!och att det går inte att skjuta orre upp till 200m måste vara ett skämt ,  Det måste va ett skämt eller så är jag helt off ! 

För att när jag jagar Toppfågel mm så tycker att tds är mkt bra + att man kan använda rattarna utan problem !!

Att ha en varmint sikte eller tds + target rattar är en mkt bra kombination !

Så orrar är det minsta problemet om man har tds riktmedel eller inte !!