Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Piplängd, vifftig eller balanserad?

Featured Replies

Publicerat

Vad är det som gör att en studsare känns balanserad och inte vifftig? Även det vikten eller längden på pipan?

jag byggde en klassisk hundförarslitochslängbössa för nått decennium sedan. En gammal HVA i 8x57, nytt trycke, plastkolv, kortad pipa osv. Blev smidig och bra. Sköt en del vilt med den. Men när det andra gången hände att jag inte fick iväg skott på vilt för att svingen blev för ”vifftig” så har den fått stå i skåpet. Tänkte åtgärda det nu med en dämpare som ger lite vikt längst fram. Freyr & Devik 231, väger just 231 gram.

Funderar då om jag ska gänga direkt och behålla nuvarande piplängd på 51 cm och få ytterligare dryga 12 cm längre med dämparen på, eller om jag innan gängning ska klippa ner den till korta 46 cm och landa på dryga 58 cm med dämparen på?

vill gärna ha den kort och smidig, vilket talar för att kapa lite till. Men vill inte riskera att den då känns fortsatt vifftig? 

Vad tror experterna?

Publicerat

Häng på en vikt längst ut på pipan och prova att svinga bössan så får du en känsla hur det kan bli.

Publicerat

1. Tejpa fast dämparen på pipan där den skulle hamna med pipan i sin nuvarande längd, avvänd en bit blompinne eller liknande som stöd i loppet.

2. Tejpa fast dämparen där den skulle hamna om du kortade pipan till 46cm, "tänk bort pipsnuttens vikt" mellan 51 och 46cm.

Det borde ge en hint.

Publicerat

Kapa och välj en lite större dämpare.

Då får du ner längden och samtidigt lite extra vikt fram som borde göra den stadig.

Publicerat
8 hours ago karelsk blandning sa:

Kapa och välj en lite större dämpare.

Då får du ner längden och samtidigt lite extra vikt fram som borde göra den stadig.

Samt troligen bättre dämpning av knallen också.

Publicerat
  • Författare
50 minutes ago robban.jagaren sa:

Samt troligen bättre dämpning av knallen också.

Mmm, den tänkta dämparen är lätt. Men dämpar också grymt. Upp till 38 db enligt tillverkaren. Har inte hittat så många andra dämpare som slår det.

Publicerat
14 hours ago Foxtrot Echo sa:

Mmm, den tänkta dämparen är lätt. Men dämpar också grymt. Upp till 38 db enligt tillverkaren. Har inte hittat så många andra dämpare som slår det.

En god vän har en sådan. Han är toknöjd med den. Jag velade mellan den och en aimsport. Valde aimsporten då den var lite tyngre och byggde mindre på längden.

Publicerat

Har nån a-tec av äldre som egentligen fungerat riktigt bra men bygger mer frammåt, men är skjutet mycket med den på 338an.

Testat några olika finn dämpare i stål, fungerar och håller bra men tunga.

Stalon wm145 på 9,3an och fungerar bra, använt den lite på 338an med och den är nog egentligen bättre än a-tecen. Haft den nu några år och den har vart med om mycket och ännu fungerar den perfekt och dämpar relativt bra. Idag hade jag tagit den som bygger lite mindre bakåt men valde den här för att använda på bägge.

Finns en fundering att kapa 338an och låta stalonen sitta där och köpa en annan stalon till 9,3an.

• 2 weeks later...
Publicerat

Frågar du mig så är det en kombination av saker som får en bössa att kännas stabil och balanserad:

Balans mellan fram och bak på ett vettigt sätt.

Väl passande kolvhöjd och kolvlängd.

Piplängd

Totalvikt

Till hundjakten har jag en R8 med 57pipa, aimpoint h1, aluminiumbroms, kalixkolvkam (lätt) och förlängde kolv. Den kombinationen gör bössan lätt och balanserad men hade jag inte haft kolvanpassningen så hade den inte varit lika trevlig. För mig passar kolven perfekt och den sitter stadigt mot axel och kind.

Har även en stor a-tec dämpare och när den är på blir bössan inte rolig annat än att skjuta med stöd. För tung och framförallt framtung. Har hållit i andra likadana bössor men med 46-47pipa och dämpare och det är en stor skillnad i känslan av balans.