Publicerat Mars 28, 20233 yr Behöver såsmåningom skjuta av lite duvor i ladugården och kråkor runt gården. Funderar dock på vapenvalet. Ska jag investera i ett luftgevär typ FX för ändamålet eller funkar det att ladda 22:an med subsonic? Tänker på risken att skada plåttaket.... Hur brukar ni göra?
Publicerat Mars 28, 20233 yr Det är en svår ekvation.. Skjuter du inifrån så tveklöst luftgeväret. Utomhus tveklöst 22. Plåttaket håller för fx sålänge du inte skjuter slugs men inte 22 lr inomhus. Utomhus så är det ganska enkelt att undvika att träffa taket. Ammomässigt så kör jag bara CCI Subsonic Segmented av säkerhetsskäl. Hålls du i tryggare miljöer mer ute på landsbygden så antingen segmented eller ngn annan hålspets som skjuter bra i din bössa.
Publicerat Mars 28, 20233 yr Subsonic kommer skada plåten vid träff. Men du ska ju inte träffa plåten 🤪 Viktigt vid skytte med subsonic är att veta avståndet då kulbanan är krokig som attans. Sist ja skjöt så sjönk kulan nästan 20 centimeter från 50-80 meter. Så viktigt veta avståndet och skjuta in noga på det avståndet. Inomhus hade jag absolut valt luftgevär.
Publicerat Mars 28, 20233 yr Författare 7 hours ago dptrapper sa: Subsonic kommer skada plåten vid träff. Men du ska ju inte träffa plåten 🤪 Viktigt vid skytte med subsonic är att veta avståndet då kulbanan är krokig som attans. Sist ja skjöt så sjönk kulan nästan 20 centimeter från 50-80 meter. Så viktigt veta avståndet och skjuta in noga på det avståndet. Inomhus hade jag absolut valt luftgevär. Tänkte främst skjuta inne i ladugården. Skotthåll kommer aldrig bli över 20m. Hade hoppats att snälla subsonic skulle funka för då slipper jag köpa ny bössa. Men taket är nytt så det vill jag inte riskera… med 5,5mm jaktluftsvapen respektetive subsonic 22, ger båda, ingen eller någon genomskott på kråka/duva på säg 15m. Subsonicen borde väl ge det tänker jag?
Publicerat Mars 28, 20233 yr Författare 7 hours ago Hipshot sa: Det är en svår ekvation.. Skjuter du inifrån så tveklöst luftgeväret. Utomhus tveklöst 22. Plåttaket håller för fx sålänge du inte skjuter slugs men inte 22 lr inomhus. Utomhus så är det ganska enkelt att undvika att träffa taket. Ammomässigt så kör jag bara CCI Subsonic Segmented av säkerhetsskäl. Hålls du i tryggare miljöer mer ute på landsbygden så antingen segmented eller ngn annan hålspets som skjuter bra i din bössa. Bor på landet så en subsonic bordefä funka utmärkt utomhus. Duger de upp till 25-30m?
Publicerat Mars 28, 20233 yr De duger längre än så. 50-80 är nog lämpligt. Men som skrivits tidigare, kulbanan droppar fort efter 50 - 60 meter. Hitta en subsonic som skjuter bra i din bössa, dvs inte sprider. Efter ett tag lär man sig kompensera för kulbanan.
Publicerat Mars 28, 20233 yr Subbarna inomhus slår igenom taket. Skjutit väldigt mycket inomhus, med 22an är man helt utelämnad till grovt virke/bjälkar bakom fåglarna. Där är luftgeväret oslagbart, där kan du smacka i stålplåttaket och det blir en buckla men håller. Tom skjutit mot sånt här glasfibertak som höll. Men detta med vanliga diaboler/jaktdiaboler. Det finns sluggs nu till luftbössorna, då kommer du upp i vikt och då är jag rätt säker på att plåttaket inte håller. Du får genomskott med luftgevär med men där håller taket oavsett. Jag har testat rätt mkt minns inte mm tjockleken på taken nu men det brukar sällan vara ngr problem. Det smäller som fan i taket men det håller 🙂
Publicerat Mars 29, 20233 yr Det finns lätt laddad 22lr som kalls zimmer. Brukar ha lättare kula och måttlig fart. Väl inskjuten är den nog duglig till kortare avstånd, men har inte provat själv. Finns cci, rws, winchester.
Publicerat Mars 29, 20233 yr Testat Zimmer.. Dilemmat är kulvikten, de Zimmer jag skjutit med har varit en normal 22 lr kula dvs på tok för tung. Samma princip och en lättare kula skulle kanske fungera, finns förmodligen bara det att jag inte sett det. Ligger Zimmer ute i garaget, RWS, tänkte om jag skulle använda dem till avlivning typ. Där tror jag de fungerar väl.
Publicerat Mars 29, 20233 yr Innan jag köpte pcp luftgevär försökte jag mig på att använda zimmer på platser där 22 sub hade varit för kraftig. Min upplevelse var att det var ojämn effekt och dålig död i dom. Skeletträff resulterade i att duvan blev på plats men med mycket flaxande och utdragen dödskamp, ingen skeletträff resulterade ofta i att duvan flög en bit för att dö på annan plats. När jag köpte pcp luftgevär och sköt med hålspets blev det fiskdamm direkt - vinst varje gång, oftast stendöd fågel på plats.
Publicerat Mars 29, 20233 yr Jag tänkte på CCI quiet segmented. Den går väl ungefär som Zimmer men borde ju ge bättre effekt iom kulkonstruktion?
Publicerat Mars 29, 20233 yr 11 minutes ago Islänningen sa: Ingen som skjuter 22 short? Finns väl variationer där med men de jag skjutit har varit supersoniska och en jävla skjuts i de små kulorna.. 9 minutes ago calle sa: Jag tänkte på CCI quiet segmented. Den går väl ungefär som Zimmer men borde ju ge bättre effekt iom kulkonstruktion? Testade Quiet på tippen när vi sköt råttor. Hustrun hade ingen dämp så köpte dessa. Nu tror jag inte de var segmented men de var iaf svåra att skjuta med, väldigt trist kulbana. Och jag skulle inte våga lita på att taket höll, kulvikten är fortfarande rätt rejäl..
Publicerat Mars 30, 20233 yr Ett luftgevär för jakt, drabbar det garderoben som vilket annat vapen eller är dom undantagna?
Publicerat Mars 30, 20233 yr 25 minutes ago Islänningen sa: Ett luftgevär för jakt, drabbar det garderoben som vilket annat vapen eller är dom undantagna? Beror väl på din ansökan? Söker du villkor "Skyddsjakt" och motiverar med typ... jordbruksfastighet, duvor i ladugården.. så borde du kunna få ett undantag. Beror lite på hur många licenser du har förmodar jag.
Publicerat Mars 30, 20233 yr Googlade lite snabbt på zimmer och 22 kort. Zimmer verkar handla om 220-230m/s och 1.9 g kula vilket borde ge 50J ungefär. 22 kort verkar vara 1.7-1.8 g kula men farterna varierar mellan tillverkarna. SoB gör 280 m/s, cci gör 337.
Publicerat Mars 30, 20233 yr 1 hour ago Hipshot sa: Beror väl på din ansökan? Söker du villkor "Skyddsjakt" och motiverar med typ... jordbruksfastighet, duvor i ladugården.. så borde du kunna få ett undantag. Beror lite på hur många licenser du har förmodar jag. Har ingen egen jordbruksfastighet, men jagar på en gård där duvor är ett problem. Så det kan ju hända att markägaren efterfrågar hjälp med att bli av med duvorna. Och jag har 6 st. i garderoben redan.
Publicerat Mars 30, 20233 yr Sök då på skyddsjakt, skriv att din jaktupplåtare har bett om hjälp med duvor inne i djurstallar. Kanske att du måste hänvisa till denne jag vet inte, det är inget orimligt att söka på och det är heller inget livsfarligt vapen så tja ska de tramsa vilket de brukar så får du kanske komplettera ansökan. Men testa.
Publicerat Mars 30, 20233 yr 3 hours ago Hipshot sa: Sök då på skyddsjakt, skriv att din jaktupplåtare har bett om hjälp med duvor inne i djurstallar. Kanske att du måste hänvisa till denne jag vet inte, det är inget orimligt att söka på och det är heller inget livsfarligt vapen så tja ska de tramsa vilket de brukar så får du kanske komplettera ansökan. Men testa. Har för mig att HS_Merkel fick nej i Stockholm med motivet att det krävdes minst 3 skyddsjaktsuppdrag...
Publicerat Mars 30, 20233 yr Mmm jag har ngt svagt minne av det med.. men det kanske kan vara värt att testa jag vet inte..
Publicerat Mars 30, 20233 yr Krävdes det 3 uppdrag för att få licens? Eller va det för att det inte skulle påverka garderoben?
Publicerat Mars 30, 20233 yr 47 minutes ago calle sa: Krävdes det 3 uppdrag för att få licens? Eller va det för att det inte skulle påverka garderoben? För att få luftgevär på skyddsjakt