Publicerat Maj 16, 200521 yr Ska nog försöka få tummarna ur och köpa en grytpistol snart. Vad ska man köpa för något? Vad ska man undvika? Lär väl bara få licens på enskottare, så det gör väl att alternativen blir mindre.
Publicerat Maj 17, 200521 yr Författare Visst kan du hjälpa till. Ska bara ha tag i något funktionssäkert som inte kostar skjortan. Men man vill ju inte ha ren skit.
Publicerat Maj 17, 200521 yr Jag röstar ändå för att försöker med en flerskottare, S&W får du tag i begad för under två papp.
Publicerat Maj 18, 200521 yr Tyckte inte att de va så svårt att få licens på en flerskottare. Visserligen har vi en bra handläggare här..men det finns ju fler som lyckats oxå. Jag fick till å me licens på en halvautomat...något som enligt vissa skulle vara omöjligt. Det är väl dock inte den ultimata grytpistolen...men jag fick den till ett mkt bra pris och är nöjd med den....Det gäller bara att va en jäkel på att formulera sig när man skickar in ansökan...å de kan jag nog vara om jag lägger manken till....
Publicerat Maj 23, 200521 yr Författare Jo en halvautomat hade säkert varit perfekt för mej eftersom den bara kommer att användas vid jakt med ställande hund. Så nu är det väl bara att kolla upp vad de vill ge mej licens på och vad för intyg de vill ha.
Publicerat Maj 23, 200521 yr En enkelskottare som tex TC Contender är det inte tidsbegränsad licens på - vilket är enda nackdelen med flerskottare. Annars är en S&W mkt trevlig.
Publicerat Juli 28, 200619 yr Nu är jag oxo sugen på grytpistol/revolver. Vad ska man ha? Revolver eller pistol? Är det värt att krångla för att få en flerskottare,skjuter ni mer än ett skott egentligen? Tips på märke modell mottages tacksamt. mvh
Publicerat Juli 29, 200619 yr Det är sällan jag använder min grytpistol..men jag måste säga att allt annat än flerskottare är för mig otänkbart. Försök stå å pilla in en liten 22:a när det är -15 grader och du har varit i skogen i 7 timmar.... På tal om licens...måste nog förnya min ansökan för min halvautomat tror jag.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Vad är det som gäller för grytpistol?? Är det jägarexamen som gäller eller är det medlemskap mm i skytteklubb??
Publicerat Januari 2, 200719 yr Räknas grypistolen utöver den ordinarie jaktvapengarderoben? Jag skulle klart kunna tänka mig en Ruger Singel Six. Har för mig att de leveraras med två trummor, en 22lr. och en 22 Win. Mag. Den sistnämnda borde ju vara klart använbar vid avfångning av större vilt.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Jägarexamen samt krav på jaktutövningen (se RPS regler i FAP 551-3 på www.polisen.se). Den räknas inte in i jaktvapengarderoben.
Publicerat Januari 2, 200719 yr Räknas grypistolen utöver den ordinarie jaktvapengarderoben? Jag skulle klart kunna tänka mig en Ruger Singel Six. Har för mig att de leveraras med två trummor, en 22lr. och en 22 Win. Mag. Den sistnämnda borde ju vara klart använbar vid avfångning av större vilt. I så fall måste du söka licens för båda trummor,jag missade det och fick endast 22lr trumman,dvs.det jag hade sökt licens för. Men annars är det så som du skriver,vapnet levereras med 2 trummor. Vapenhandlaren tom. plockade själv bort den extra trumman framför mina ögon :'(
Publicerat Januari 2, 200719 yr Jägarexamen samt krav på jaktutövningen (se RPS regler i FAP 551-3 på www.polisen.se). Den räknas inte in i jaktvapengarderoben. hur ska jag kunna bevisa jaktutövning???
Publicerat Januari 2, 200719 yr hur ska jag kunna bevisa jaktutövning??? Jag skrev en motivering där jag räknade upp vilka fdällor jag har och hur många vilt jag tar varje år : Fick komplettera med intyg från jaktledare och jaktvårdsklubb för att bevisa att jag har jakträtt. Sen var det inga problem.