Publicerat April 10, 20233 yr Detta är en populär post. Frun fick välja hur badrummet skulle kaklas, både golv och väggar, så hon valde 3D kakel i blått, här snackar vi pussel! Det visade sig att det inte fanns någon bra bänkskiva att uppbringa och jag hade varit sugen på att testa på att bygga ett Rivertable. 🙂 Jag högg på betet direkt och lyckades hitta en flambjörksplanka på Tjörns snickerifabrik (rekommenderar dem för fin service och helt ok pris 🙂). De hjälpte mig att hyvla till den och delade den på mitten för att få de naturliga vankanterna att mötas på mitten. Vi fortsatte med att forma upp efter konstens alla regler och täta alla skarvar. Här kommer en bild på när vi lägger sista lagret med klar epoxi , Visst har jag fått tag på fantastiskt fina träbitar ❤️
Publicerat April 10, 20233 yr Författare 1 minute ago Tjörnbon sa: Frun fick välja hur badrummet skulle kaklas, både golv och väggar, så hon valde 3D kakel i blått, här snackar vi pussel! Det visade sig att det inte fanns någon bra bänkskiva att uppbringa och jag hade varit sugen på att testa på att bygga ett Rivertable. 🙂 Jag högg på betet direkt och lyckades hitta en flambjörksplanka på Tjörns snickerifabrik (rekommenderar dem för fin service och helt ok pris 🙂). De hjälpte mig att hyvla till den och delade den på mitten för att få de naturliga vankanterna att mötas på mitten. Vi fortsatte med att forma upp efter konstens alla regler och täta alla skarvar. Här kommer en bild på när vi lägger sista lagret med klar epoxi , Visst har jag fått tag på fantastiskt fina träbitar ❤️ Den lilla läckan är från första gjutningen och hade stannat som tur är.
Publicerat April 10, 20233 yr Författare 18 minutes ago Mad Mike sa: Ursnyggt! Bild på slutresultatet är ett måste nu🙂 Shit! Jag får polera extra då 😄
Publicerat April 11, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Denna bilden är 10 dagar senare och det skar i hjärtat att sätta överhandsfräsen i ytan för att jämna till allt. Men den egentillverkade vaggan gjotde sitt jobb väl så efter att ha gått över skiva 3 gånger så var den jämn och redo för sandpapper 👀 Ett tips om någon är intresserad av att göra något liknande är att ha mycket sandpapper i lager . Slipmaskinen gjorde jobbet lättare som tur är.
Publicerat April 11, 20233 yr Författare 2 hours ago karelsk blandning sa: Sitter trät ihop med varann med nånting mer än epoxit? Nej det är rensat och putsat i vankanterna sedan primat med epoxi för att sedan gjutas ihop. Många gör så stort som Matsalsbord utan mer än epoxin som bindning. Det är starkt i varje fall för när det ska ur formen så får man vara rätt brutal.
Publicerat April 11, 20233 yr Spännande projekt! Man har ju sett massor av klipp på nätet, men aldrig hört/sett nån som gjort det "på riktigt". Ska bli kul att se slutresultatet!
Publicerat April 11, 20233 yr Författare Den här bilden är från avformningen, lite fel flöde kanske men jag ville visa hur stark epoxin är. Vi tape klädde hela formen och lämnade små mellanrum till formplyfan, på bilden kan man se att epoxin ändå har tagit med sig trä från skivan genom att helt enkelt fästa i den blanka behandlade ytan, den är även sprayad med siliconspray .
Publicerat April 11, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Ett hopp fram i tiden och vi hamnar vid sista delen av träarbetet där jag lyfter fiber med vattnet några gånger ber om ursäkt för att jag drar ut på det men det blir gärna lite mycket att gå igenom om man lägger ut allt på en gång. nu börjar det närma sig färdig skiva och jag tror att jag börjar närma mig, men det återstår en hel del elbowgrease som jag ännu inte visste om!Den matta ytan är inte slutresultatet.
Publicerat April 12, 20233 yr Läckert! Om du känner när bordet är färdigbyggt att det blev fel och behöver göra ett nytt så kan jag ta över det här😁
Publicerat April 12, 20233 yr Författare 5 hours ago Mad Mike sa: Läckert! Om du känner när bordet är färdigbyggt att det blev fel och behöver göra ett nytt så kan jag ta över det här😁 Tackar! Skönt att veta att det inte behöver slängas om frun inte blir nöjd 🙂
Publicerat April 12, 20233 yr Författare Jag tog klivet att köra borren igenom för både avlopp och vattenkran. Kändes i själen det med!! Men det verkar ha gått bra 😅
Publicerat April 13, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Nu är skivan på plats och våtslipad ner till 2000grit samt polerad med både polish och vax så klarhet i Epoxin kommit tillbaka till glasklart❤️ Jag har dessutom oljat in Flambjörken med linolja där jag använt 0000 trollull vid apliceringen. Jag kommer fortsätta olja in den på plats lite oftare nu i början för att sedan underhålla vid behov i framtiden. Hoppas ni haft nöje av förloppet, det har jag 🙂
Publicerat April 13, 20233 yr 3 hours ago Tjörnbon sa: Nu är skivan på plats och våtslipad ner till 2000grit samt polerad med både polish och vax så klarhet i Epoxin kommit tillbaka till glasklart❤️ Jag har dessutom oljat in Flambjörken med linolja där jag använt 0000 trollull vid apliceringen. Jag kommer fortsätta olja in den på plats lite oftare nu i början för att sedan underhålla vid behov i framtiden. Hoppas ni haft nöje av förloppet, det har jag 🙂 Top Notch. /P
Publicerat April 13, 20233 yr 21 hours ago Tjörnbon sa: Jag tog klivet att köra borren igenom för både avlopp och vattenkran. Kändes i själen det med!! Den känslan kan man relatera till… inte för att det i mitt fall var nåt såhär avancerat men väl en hyfsat stor specialbeställd bänkskiva med diskho till köksön, nervpåfrestande att sätta hålsågen i trots att man mätt och dubbelmätt 😬
Publicerat April 13, 20233 yr Häftigt! Jag antar att du beräknat risken för långsittningar om man trollbinds av bänkens skönhet ☺️
Publicerat April 13, 20233 yr Författare 7 hours ago Mad Mike sa: Häftigt! Jag antar att du beräknat risken för långsittningar om man trollbinds av bänkens skönhet ☺️ Bortdomnade benens syndrom 😄
Publicerat April 13, 20233 yr Författare 1 hour ago detstorabla sa: Har du satt kaklet själv oxå? Ja det gjorde jag och frugan! Hon var arbetsledare och jag var pusselbits blind på nära håll 😄
Publicerat April 14, 20233 yr Författare 46 minutes ago Takko sa: Verkligen fint jobb. Ursnygg.....:-) Tack så mycket ❤️