Publicerat Februari 17, 200719 yr På dom marker jag jagar på finns mycket gammla stenbrot ,och där gillar rävarna att vara.Jag har inte velat släppa hundarna i dom , tycker att dom ser lite otäcka ut.Men har både hört och läst om lyckade jakter i liknade gryt.Undrar om någon erfaren grytjägare har någon erfarenhet om liknade gryt,bra eller dåliga.
Publicerat Februari 17, 200719 yr Det går ikke å gi noen fasitsvar på det spørsmålet. Jeg har noen slike gryt her og noen er ok å få rev ut av mens andre er nesten umulig. Om jeg ville sluppet der har mye med hunden å gjøre. Min Foxterrier kan jeg trygt slippe ved alle gryt da jeg vet at den tar ingen sjangser + at den lar seg kalle ut når som helst. Den har aldri sittet fast i noe gryt ennå. Det du kan gjøre er å spørre andre om de har sluppet grythunder der før og hvordan det har gått.
Publicerat Februari 17, 200719 yr på min mark finns det bara stengryt.och har aldrig gillat sånna gryt,men nu efter ett tag känns dom säkrare så länge man inte ska gräva i dom då tror jag man är illa ute.! så kan man kalla ut sin hund ser jag inte i nått dumt att testa där!
Publicerat Februari 17, 200719 yr Jag har ingen större erfarenhet av grytjakt (bara med egen hund). Dock har jag haft de bästa/roligaste jakterna i sådana gryt eftersom hörbarheten är god. Som Foxhound skriver så beror det nog på hur "het" hunder är och om den chansar och tar stora risker. Min hund tex hoppar inte ner i djupa hålor etc om hon inte känner att hon kan komma tillbaka. Risken kan också vara is och snö som gör att hunden kan halka/falla djupt utan att kunna komma tillbaka. Då kan det vara stört omöjligt att få upp hunden. Normalt sett ska det nog inte vara några större problem med en terrier och ett gott omdöme. Lycka till! //Roggman66
Publicerat Februari 17, 200719 yr Ett naturgryt är "bättre" eftersom dom är "gjorda" som gryt, en stentipp är "man made" och då vet man inte alls hur stenarna ligger, det är risk att stenarna ligger så att det bildas kilar som kan fånga hunden....personligen gillar jag inte stengryt överhuvudtaget....men det är jag det, vet dom som jagar framgångsrikt i stengryt utan problem
Publicerat Februari 17, 200719 yr På dom marker jag jagar på finns mycket gammla stenbrot ,och där gillar rävarna att vara.Jag har inte velat släppa hundarna i dom , tycker att dom ser lite otäcka ut.Men har både hört och läst om lyckade jakter i liknade gryt.Undrar om någon erfaren grytjägare har någon erfarenhet om liknade gryt,bra eller dåliga.Naturliga stengryt är inga bekymmer för en erfaren grythund...men sprängstens gryt eller liknande kan vara dödsfällor åt grythundar.Jag släpper nästa aldrig i sådana gryt...även mina grythundsägar kompisar gör det inte heller. :-
Publicerat Februari 18, 200719 yr Tackar alla för svaren.Ett par av dessa gryt är väldigt "heta",ofta det går framm en kull i dom.Har ibland gåt över med hundarna i koppel ,och märkt att det ligger inne även i go väder.Man blir ju så sugen :- .Få se hur jag gör,tackar ännu en gång
Publicerat Februari 18, 200719 yr jag har släppt i ett sånt gryt och det var ingen höjdare det var knappt man kom ner till hunden det farliga var när man började plocka sten för då började andra stenar rulla ner i hållet så det är jätte lätt att hunden klämmer sig
Publicerat Februari 18, 200719 yr Naturliga stengryt tycker jag man brukar kunna släppa i. Däremot undviker jag stentippar med sprängsten och dylikt.
Publicerat Februari 19, 200719 yr vi kör i alla gryt, men försöker undvika stengryt som ser besvärliga ut i början på säsången då rävungarna är så små att terriern ofta klämmerfast sej när den försöker ta sej efter in i skrevor. men denhär årstiden brukar det gå bra, eller vi har då aldrig hafft några problem kanske jag ska säjja.