Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämförelse av torrfoder (Energi, protein, fett)

Featured Replies

Publicerat

Funderar på vilket som är bästa torrfodret till vår snart 1 år gamla, ohängda Kleiner Monsterländer. Idag så äter han (på uppfödarens rekommendation) Primadog Active och det funkar bra. Snygga skitkorvar och fin i pälsen, men börjar bli lurigt att få tag på och nu så höjer de priset med en hundralapp per tiokilossäck, så kanske dags att titta runt lite. Det nya priset har jag lagt in i tabellen nedan (649 kr/10 kg på widforss.se) Går fortfarande att få tag på för 549 kr hos vissa ÅF.

Magnussons är ju poppis, så jag började med den, känns fräscht med ett helsvenskt foder osv - tyvärr lite besviken av innehållet när jag jämförde. Har för avsikt att lägga in fler märken över tid, så frågan är vad för torrisar ni matar med? Jag tänker inte ge mig in på färskfoder som FODAX etc - Jag köper att det är jättebra hundmat, men nu så tycker jag torrfoder funkar så ypperligt bra för både hund och familj och vi vet att typ 90% av alla svenska hundar faktiskt går på torrfoder så varför inte ha en bra tråd med jämförelser av olika märken, innehåll osv.

Vilka torrfoder kör ni med? Vill ni att jag lägger in några fler varumärken i jämförelsen och är det några andra aspekter, tillskott, spannmål etc. som bör ligga med?

Skarmavbild2023-04-21kl_11_43_57.thumb.png.4124af75d639ed57dfa45a1bce4c0829.png

Publicerat

Så vad är ett bra foder?  Nr 1 för mig är att hunden mår bra och att pälsen är bra.  Med stor hund är inte priset ointressant.

Min uppfödare rekommenderade Magnusson vuxen och min hund har varit superstabil i magen. största nackdelen är att det går ca 7 hg/ dag och drygt 1 kg/dag under hård jakt.  Som tur var får han bära sitt foder själv när vi tältar.

Tycker att det är ett mervärde om fodret finns på vanliga affärer. Billigast på Magnusson vuxen är faktiskt Willys. 535 kr för 14 kg.

Publicerat

Vi kör också med Magnusson Vuxen. Det går åt ca 1 kg per dag för två KLM (med lite extra matrester).

Tidigare har vi använt Royal Canin och Fodax. Torrfoder är rätt mycket enklare att hantera än djupfryst färskfoder. 

Publicerat
  • Författare

Så är det garanterat. Vi tjatar mycket om vad det är i fodret vi ger våra hundar, men är inte lika noggranna med oss själva med vad vi äter. Jag ser ju värde i högt energiinnehåll så att man kan ge mindre givor och uppnå samma resultat, onödigt att tänja ut magsäckar och släpa hem mer foder än nödvändigt.

När Råd & Rön testade foder i labbmiljö inklusive andel mögelgifter och annat som man inte vill ha i sin hund så vann Orijen Original, de verkar ha genomgående väldigt hög kvalité, men för tusenlappen per säck så känns det dyrt.

Lade in den i tabellen och det som sticker ut är mängden protein. Lade även tlll en normaliserad dos av Primadog Active som linjerar med övriga foder i energimängd, då ökade volymen från 190 gram till 310 gram:

Skarmavbild2023-04-21kl_22_35_01.thumb.png.fe2836388033f713d0e25ce067a1b595.png

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Arctic sa:

Vi kör också med Magnusson Vuxen. Det går åt ca 1 kg per dag för två KLM (med lite extra matrester).

Tidigare har vi använt Royal Canin och Fodax. Torrfoder är rätt mycket enklare att hantera än djupfryst färskfoder. 

Låter ungefär som vår KLM (snart 11 mån) han äter ~400-450 gram/dag + lite annat, träningsgodis, tuggben osv.

Publicerat

Jag köper ett foder som heter Arion. Har  gått och velat fram och tillbaka.

Jag använder samma foder till båda hundarna, Labbe och springer.

De har ett system( som många andra) så att var 7:e säck är gratis. Det hade jag glömt så det var en trevlig överraskning igår när det handlades nytt.

bra päls, bra skitar bra med energi i hundarna.

Finns en del olika att välja på beroende om man vill ha mer energi vid jaktsäsong.

Publicerat

Monster dynamit och Fodax våtfoder året runt. En strävhårig vorsteh och en irländsk setter (båda hanar).

Fodax ges när jag har tillgång till frys, funkar enkelt med 400 grams skivorna, lätta att slå sönder frusna med yxa.

Lågsäsong juni-juli/december-januari.

Ca 400 gram fodax + ca 200 gram monster per dag och hund eller bara ca 500 gram monster torrfoder per dag och hund.

Högsäsong

Ca 400 gram fodax + ca 3-400 gram monster per dag och hund eller bara ca 6-700 gram monster torrfoder per dag och hund.

Under högsäsong toppas det under dagarna vid behov beroende på vad jag har hemma med torkad vom (fett), kycklingfett, högenergi våtfoder i små förpackningar, recoverypasta, vätskeersättning mm

Fodax sänker kostnaden för hundmat väldigt mycket och mina hundar mår bra att få den typen av mat.

Publicerat

Min ena hund har alltid varit en dålig ätare. Är det inte gott så äter han inte. Har provat många foder, svälta hunden osv men det gäller att hitta något som han gillar. Carrier (fd High-Energy) är det enda torrfoder han äter bra av, både torrt och uppblött. Oftast toppat med lite färskfoder. 

Carrier Extreme får de under jaktsäsong tillsammans med extra Four friends kalkon. Den dålige ätaren får det hela tiden men mindre giva under lågsäsong. Den andre får Professional när det är lågsäsong. Hundarna mår bra och jag tycker att priset är bra. Widforss tar 700någonting för 15kg inkl hemkörning.

Orijen är stenhårt och går knappt att blöta upp. Mina bassettar åt dåligt av det.

Fodax åt inte den dålig ätaren alls i princip. Är ju nästan luktlöst.

Publicerat
  • Författare

Mycket energi i det fodret, Carrier Extreme sticker ut med 34% protein  och 30% fett och 441,5 kcal per 100 g, men prismässigt så hamnar det bra, även när jag normaliserar givan mot övriga foder (De rekommenderar 190-270 g per dag per 20 kg hund).

Skärmavbild 2023-04-28 kl. 07.40.17.png