Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

frusen ammo

Featured Replies

Publicerat

Hittade ganska intressant video som visar hur mycket det påverkar att ammon är kall.  (Självklart är detta en smygreklam för Norma)

https://youtu.be/KrAzgxqQb90

Edit:  Nu fungerar det med länken.

Publicerat

Inte ens smyg.... 😉

Jag har inte sett filmen men jag har pratat ganska mycket med människor som är duktiga på långhållsskytte, bland annat när jag skjutit 4 NM-langhold i som kallast 28 minusgrader. Krut är olika temperaturstabilt. Men det enda jaktliga förhållande jag kan tänka mig det spelar roll är topppfågeljakt. 

Jag har varit på föreläsning med "Norma Academy" som de kallar  marknadsföringen av nya ammunitionssortinentet. Helt klart nischat för marknaden på andra sidan pölen, väldigt märkligt att höra en svensk från norma stå och prata om jakt på 400-500 meter som något helt normalt men samtidigt inte kunna svara på vilken lägsta anslagshastighet de anser att kulorna behöver för expansion.

Nu låter jag kanske kritisk, och det är helt korrekt uppfattat.

Ska nog se filmen vid tillfälle....

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago MarkusR sa:

Inte ens smyg.... 😉

Jag har inte sett filmen men jag har pratat ganska mycket med människor som är duktiga på långhållsskytte, bland annat när jag skjutit 4 NM-langhold i som kallast 28 minusgrader. Krut är olika temperaturstabilt. Men det enda jaktliga förhållande jag kan tänka mig det spelar roll är topppfågeljakt. 

Jag har varit på föreläsning med "Norma Academy" som de kallar  marknadsföringen av nya ammunitionssortinentet. Helt klart nischat för marknaden på andra sidan pölen, väldigt märkligt att höra en svensk från norma stå och prata om jakt på 400-500 meter som något helt normalt men samtidigt inte kunna svara på vilken lägsta anslagshastighet de anser att kulorna behöver för expansion.

Nu låter jag kanske kritisk, och det är helt korrekt uppfattat.

Ska nog se filmen vid tillfälle....

Dom gjorde ju stor sak av att deras Oryx jaktammo ”bara” tappade 82 fps, medan Hornady och Remington tappade 100 fps

Publicerat
16 minutes ago Islänningen sa:

Dom gjorde ju stor sak av att deras Oryx jaktammo ”bara” tappade 82 fps, medan Hornady och Remington tappade 100 fps

Som om en skillnad i V0 på 6m/s skulle göra skillnad?? De har själva större standardavvikelse inom batch för sina produkter. 

Dvs kvalificerat snömos för att imponera på folk som inte har en aning.

Publicerat
24 minutes ago MarkusR sa:

Dvs kvalificerat snömos för att imponera på folk som inte har en aning.

Detta upplever jag som att det är ”standard operating procedure” hos de flesta företag som säljer till jägare skyttar ty kunden är så dum så denne köper bara man dänger till med nåt som låter bra, underbygga med fakta är inte så noga…

Publicerat
17 minutes ago TekDr sa:

Detta upplever jag som att det är ”standard operating procedure” hos de flesta företag som säljer till jägare skyttar ty kunden är så dum så denne köper bara man dänger till med nåt som låter bra, underbygga med fakta är inte så noga…

Om det bara gällde skytteprodukter.... 🙄

Publicerat
2 minutes ago MarkusR sa:

Om det bara gällde skytteprodukter.... 🙄

Nä det är helt klar ett universellt tänkande hos säljare. Men jag har personligen hört tänket hos säljare på en större fabrikant av optik med röda prickar… min respekt för personerna och företaget kommer nog aldrig återställas 😏

bättre med bilhandlare, de vet man att de ljuger för munnen rör på sig 🤷‍♂️

Publicerat

Något som ÄR intressant är jämförelsen mellan hur olika tändhattar kan minska effekten av temperatur, vilket redovisas i inledande kapitel av Normas laddmanual. I alla fall i utgåva 1, som är den jag har. Extremt bra reklam för Federal 215, som jag sedan dess använder. Men jag har förstås inte försökt verifiera att resultaten stämmer...

Publicerat
1 hour ago Outdoorsman sa:

Något som ÄR intressant är jämförelsen mellan hur olika tändhattar kan minska effekten av temperatur, vilket redovisas i inledande kapitel av Normas laddmanual. I alla fall i utgåva 1, som är den jag har. Extremt bra reklam för Federal 215, som jag sedan dess använder. Men jag har förstås inte försökt verifiera att resultaten stämmer...

Jo men det beror på att en Federal 215 motsvarar 30% av energin i krutladdningen. Även om krutet inte antänds så lämnar kulan mynningen :D 

Jag kör numera uteslutande med CCI 250 och har frångått CCI 200. Minns ett gediget test i en amerikansk vapentidning av 308 Win. Man provade i princip alla kombinationer av hylsor, kulor och krut i en Sako TRG-22. Den tändhatt som sköt tätast i snitt var just CCI 250.

Sen är alla pipor individer etc etc men det var ett intressant test oavsett.

Federal 215 använder jag dock när det verkligen ska bli åka av, främst i stora hylsor såsom 460 Why och liknande. Även när jag vill ha max hastighet med Oryx i 6,5x55 exempelvis.

Publicerat
30 minutes ago exabit sa:

Jo men det beror på att en Federal 215 motsvarar 30% av energin i krutladdningen. Även om krutet inte antänds så lämnar kulan mynningen :D 

Jag kör numera uteslutande med CCI 250 och har frångått CCI 200. Minns ett gediget test i en amerikansk vapentidning av 308 Win. Man provade i princip alla kombinationer av hylsor, kulor och krut i en Sako TRG-22. Den tändhatt som sköt tätast i snitt var just CCI 250.

Federal 215 använder jag dock när det verkligen ska bli åka av, främst i stora hylsor såsom 460 Why och liknande. Även när jag vill ha max hastighet med Oryx i 6,5x55 exempelvis.

Federals racerhatt är rätta medicinen när man ska ladda för dubbelstudsare med, dvs man vill kopiera RWS fabriksplugg.😊

Publicerat
39 minutes ago, sidelock said:

Federals racerhatt är rätta medicinen när man ska ladda för dubbelstudsare med, dvs man vill kopiera RWS fabriksplugg.😊

GM250?

Publicerat
2 hours ago tecno sa:

GM250?

Magnumhatten Federal 215.

Publicerat

Hmmm , skrev ju fel, skulle vara GM215M ! Värstingen bland tändhattar.

Publicerat
På 2023-04-23 at 09:07 exabit sa:

Unlimited power :-)... och varför inte? Skjuter "jakttätt" i alla laddningar jag provat.

Publicerat
På 2023-04-21 at 19:07 TekDr sa:

Det funkar ju för leverantörerna att dänga till med något som låter bra. I alla fall för att övertyga, alternativt frälsa, de flesta jägare. Tyvärr är de både (lite) dumma, dåligt pålästa och rätt ointresserade av vad de egentligen matar bössorna med 😏