Publicerat Maj 2, 20233 yr Sitter och funderar/letar efter en dämpare som ska på en zkw465 så tänkte fråga om någon här har erfarenhet av att dämpa denna lilliputt? Enligt Stalon så ska deras RM funka till horneten, priset är fördelaktigt, vikt likaså men hade gärna sett att den byggde lite bakåt också för att kanske få ner totallängden. Inser nu när jag skriver detta att det kanske också bara är snömos från säljkåren? Gängan skars i alla fall igår natt i Blomqvisten hemma i "vekstaden" (gamla vedboden) och är M14x1 om det nu gör någon skillnad. Vill ha en så lätt och kompakt rigg som möjligt när det är färdigt, så dom egenskaperna är prio, även om priset som alltid gärna får vara lågt... Så, synpunkter, tips och trix?
Publicerat Maj 2, 20233 yr Spännande! Jag körde Hornet till tätortsrådjuren tidigare men jag vet inte, vart aldrig så impad av dämparen till kalibern. Men jag tror vad som borde funka, tror utan att veta, att man ska satsa på ngt rejält med bevisad bra effekt. De här burkarna som säljs till 22 lr blir nog lite snålt även om de är billiga. Jag sköt ngn av RCC dämparna, minns inte vilken.. visst dämpade det men jag hade nog högre förväntningar. Tror man lurar sig på att kulan är supersonisk och det klatchar till rätt bra.. Men spännande att se om fler har erfarenheter i ämnet. Vet inte om Mike hann dämpa sin Ruger?
Publicerat Maj 2, 20233 yr Utan att veta så borde en lite större dämpare vara bättre. Hört att några är missnöjd över dämpningen av 22wmr redan och 22 dämpare och då är ju hornet ännu lite större.
Publicerat Maj 2, 20233 yr Författare Ungefär 25% mer hylsvolym och ungefär dubbla arbetstrycket än 22 magnum ger väl (källa: skön känsla och lite killgiss) 1,25*2=2,5 gånger så mycket gas som ska tas upp av dämparen. Jo, de vanliga 22lr är definitivt för små, dessa har jag räknat bort. Det finns några klassade för 22wmr och där det anges att de kan funka för t.ex. hornet... Eller så är det bara önsketänkande igen. Sen är det små snabba piller som ska iväg och dom är sällan lätta att få tysta. Kanske ska kika på dämpare för .223? Frågan är väl kanske hur pass mycket dämpare som behövs? Har en Ase ultra SL3 som går på med en adapter som ska testas, men jag misstänker att den är tillverkad av överblivna blyfragment från vinterkriget samt volfram. Sivan vad tung den är. Det finns även en Stalon victor hemmavid, dock med fel gänga, så den går inte att provakjuta, men den har testats påhängd för att få ett hum om hur det skulle bli. Där är väl gränsen nådd för hur stor jag tycker att den kan vara. /P
Publicerat Maj 2, 20233 yr Detta är en populär post. Jag hade en ase utra 223cqb dämpare på min hornet, inte den lättaste men då jag ville ha en stark dämp mot yttre påverkan så var valet enkelt. Dämpade bra men var förstås tung.
Publicerat Maj 2, 20233 yr Jaki1! Ca dämpningseffekt cal.222 30-32 dB Förlänger vapnet med ca 13 cm Längd: 160 mm Diameter: n. 40 mm Vikt: 220 g Max kaliber. ca .223rem
Publicerat Maj 4, 20233 yr Jag har Stalon RM till min .22WMR, det funkar bra. Den går ju dessutom att bygga på med extra moduler.
Publicerat Maj 6, 20233 yr Författare Får tacka för tipsen hittils, har inte slagit till på något än, men kan i alla fall utfärda en kaninhålsvarning: Googlar man på "223 556 suppressor" så kan man nog läsa till dödadagar utan att bli färdig... Har spenderat ett antal kvällar med att läsa tester och kolla på konstruktioner utan att komma i mål.
Publicerat Maj 6, 20233 yr 5 hours ago Patrik L sa: kaninhålsvarning: Googlar man på "223 556 suppressor" så kan man nog läsa till dödadagar utan att bli färdig... Trodde att denna varning skulle mynna ut i något helt annat när jag läste "kaninhålsvarning" 😂😂😂
Publicerat Maj 6, 20233 yr Författare 2 hours ago Joacim sa: Trodde att denna varning skulle mynna ut i något helt annat när jag läste "kaninhålsvarning" 😂😂😂 Nä,det här var mer Alice i underlandet som jag försökte referera till
Publicerat Maj 6, 20233 yr 1 hour ago Patrik L sa: Nä,det här var mer Alice i underlandet som jag försökte referera till Ok, så inte "Alice i underlivet" då? 😅
Publicerat Maj 7, 20233 yr Författare 9 hours ago Joacim sa: Ok, så inte "Alice i underlivet" då? 😅 Nej, dom två versionerna känns det som att man borde kunna hålla isär 🤔