Publicerat Maj 3, 20233 yr Som det inte var nog med utgifter så har ett litet sug att filma när jag jagar, framförallt med stående fågelhund dykt upp. En fördel är ju för de rena actionbilderna så kan man ju starta kameran när hunden står (Sen vill man ju förstås filma när hunden hittar fågel). Hade tänkt mig en liten trestegsraket. Filma med actionkamera (helst utan att förstöra själva jakten). Drönare (vore coolt om drönaren fick följa hunden under sök) shotkAM Nu tycker jag att filmer där man bara visar skottsekvens efter skottsekvens efter skottsekvens... snabbt blir ganska tråkiga. För mig är hela grejen runt omkring (vandringen upp, tält, brasa, kaffe, cigarr, planering mm rätt intressant). Ska liksom vara en liten story. Sen är jag medveten att det ligger många timmars redigering bakom en bra film och risken är uppenbar att jag inte kommer längre än första steget. Lutar åt en Go Pro hero 11. Har ju massor av bra stabilisering och "horizon lock". Viktigt när man har kameran på huvudet (eller på hörselskydden?) och hela tiden rör sig.Nackdelen med Go Pro är ju oftast vidvinkeln då allt ser ut att vara så "långt bort". Samtidigt medger hög upplösning att man zoomar digitalt en del, åtminstone om ljuset är bra. Finns det bättre alternativ än Go Pro?
Publicerat Maj 3, 20233 yr Fan.. följer detta, inspirerad av Finhunter.. Jag filmade rätt mkt förr, kamera med fjärr på hörselskyddet gjorde att jag fångade allt jag såg på film typ. Tycker det fungerar rätt ok faktiskt.. men köra den kameran och sen hänga på shotcam klipp, torde vara rätt ok. Oklart om de filmar i samma format.. Vad jag vet är att de här klippen är förbannat kul att kolla även efteråt.. man kanske ska skaffa nya batterier till Driftkameran och fixa fästena igen på hörselskydden?