May 7, 20233 yr Hade en skadad kidde igår och idag samtal om en get som står på en tomt i Vendelsö och trycker ut en killing.!? Vad håller de på med? Aldrig hört talas om så tidiga födslar eller är jag bara risigt uppdaterad?
May 7, 20233 yr Det normala brukar vara om ca 1 vecka och 2-3 veckor framåt, så runt första maj är lite tidigt men ingen ovanlighet.
May 7, 20233 yr Author Men växtligheten är ju inte ens nästan igång, finns inget att gömma kiddarna i? Jag hade för mej att det var senare men jag vet ju vad du pysslat med Faxe så jag förmodar att du har rätt bra koll.. eller har du börjat bli sinnessvag på äldre dagar?
May 7, 20233 yr 39 minutes ago Hipshot sa: Men växtligheten är ju inte ens nästan igång, finns inget att gömma kiddarna i? Jag hade för mej att det var senare men jag vet ju vad du pysslat med Faxe så jag förmodar att du har rätt bra koll.. eller har du börjat bli sinnessvag på äldre dagar? Sinnessvag har jag alltid varit om du frågar den gubbsjuka Kalixbon.
May 7, 20233 yr 1 hour ago faxe sa: Sinnessvag har jag alltid varit om du frågar den gubbsjuka Kalixbon. Undra om han finns på några kontakt sidor?
May 7, 20233 yr Author 1 hour ago faxe sa: Sinnessvag har jag alltid varit om du frågar den gubbsjuka Kalixbon. Jag la upp den för Kalixbon när han vaknar i morgon vid 03:30
May 8, 20233 yr Förra året såg jag första nyfödda kidden 3 maj och iår så såg jag första kidden igår kväll... Var en get som födde kidden i kanten av en vall Detta är då i södra dalarna så känns inte orimligt tidigt att dom får nere hos er nu
May 8, 20233 yr 21 hours ago Hipshot sa: Hade en skadad kidde igår och idag samtal om en get som står på en tomt i Vendelsö och trycker ut en killing.!? Vad håller de på med? Aldrig hört talas om så tidiga födslar eller är jag bara risigt uppdaterad? Var det ett samtal om ”förlossning” till rlc eller bara någon du snackade med privat? Är det rlc så undrar man ju hur det är ställt med inringaren…
May 8, 20233 yr Author 1 hour ago MagnusN sa: Var det ett samtal om ”förlossning” till rlc eller bara någon du snackade med privat? Är det rlc så undrar man ju hur det är ställt med inringaren… Det var på jobbet Du skulle bli förvånad om du visste hur mkt viltrelaterade samtal vi får.. dömer av fler per pass. Och förvånansvärt ofta ringer faktiskt jägare och vill ha "avlivningstillstånd" på ditten och datten.. något vi omöjligen kan lämna per telefon på så sätt som önskas. Undantaget är fara för liv och egendom, då kan VB samt två andra tjänstemän på jobbet fatta beslut.
May 8, 20233 yr På 2023-05-07 at 12:13 karelsk blandning sa: När brukar dem få? Dom brukar få i början på maj. Svågern har haft get som födde 2 kid på gårdsplan i Bondersbyn. https://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?/topic/37833-geten-födde-2-kid-på-svågerns-gårdsplan-i-bondersbyn/
May 8, 20233 yr 3 hours ago Hipshot sa: Det var på jobbet Du skulle bli förvånad om du visste hur mkt viltrelaterade samtal vi får.. dömer av fler per pass. Och förvånansvärt ofta ringer faktiskt jägare och vill ha "avlivningstillstånd" på ditten och datten.. något vi omöjligen kan lämna per telefon på så sätt som önskas. Undantaget är fara för liv och egendom, då kan VB samt två andra tjänstemän på jobbet fatta beslut. Tänker de att ni ska assistera modern vid förlossningen? 😂 Eller har de andra bra förslag?
May 8, 20233 yr Author Förslaget var att ngn skulle ta livet av killingen då den förmodligen var död.. vet inte hur inringaren tänkte.. nu stack bara benen ut så hur detta skulle gått till har jag ingen aning om.