Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Duvjakt

Featured Replies

Publicerat

Huvudsaken du kör där de ska äta och vill ned.. att bara bygga under en linje kan vara tveksamt.. Jag arrangerade en duvjakt åt ett gäng betalande för ngr år sedan.. tror det var fyra pers i skyddet. Elstängselstolpar i fram och teleskopiska målarstänger i bakkant samt lite slybusk ned tryckt i backen runt om. Tror de brände 250 plugg på en eftermiddag där och det skyddet var mitt på en ärtstubb långt från annat skydd. Hittar man rätt så funkar det och precis som hs skriver, sitta stilla hyggligt sjyssta kläder och resa sig när det är dags att skjuta. 

• Svar 73
  • Visningar 6,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag var hemma och hälsade på och jagade, pappa sa att vi har bulvaner så strunta i det. Så tog med lillsnurran med tre skal, påsen visade sig vara ankvettar!😒 Men vi sköt 67 första dagen på 3 ska

• Och som tillägg till ovanstående: sköt nötskrikor igår, alla inhämtade i klurig terräng förutom en. Grubblade inte så mycket på det förrän idag på morgonen då den inhämtas galant på morgonpromenaden.

• Nu har jag en cocker så ingen äkta retriver utan en stöthund som skall apportera. Jag körde duva som första riktiga apporten med henne och det var ingen höjdare om man säger så. Fan vad arg jag va

Posted Images

Publicerat
  • Författare
32 minutes ago Hipshot sa:

Huvudsaken du kör där de ska äta och vill ned.. att bara bygga under en linje kan vara tveksamt.. Jag arrangerade en duvjakt åt ett gäng betalande för ngr år sedan.. tror det var fyra pers i skyddet. Elstängselstolpar i fram och teleskopiska målarstänger i bakkant samt lite slybusk ned tryckt i backen runt om. Tror de brände 250 plugg på en eftermiddag där och det skyddet var mitt på en ärtstubb långt från annat skydd. Hittar man rätt så funkar det och precis som hs skriver, sitta stilla hyggligt sjyssta kläder och resa sig när det är dags att skjuta. 

Jo sitta blick stilla och inte röra sig innan duvan är inom håll är ju regel nummer 1, kan man inte göra det så måste man sitta i ett ruskigt bra gömsle om man skall få en chans.
Duvor verkar riktigt dåliga på att se saker om som inte rör sig.

Jag köpte såna där stolpar till gömsle som man kan höja och sänka dom fungerar skit bra.
Har bara trott att man hela tiden måste ha något som finns stationärt på åkern i ryggen har aldrig provat att bara slänga upp gömslet ute på åkern.

Publicerat
  • Författare

Just nu är det lite deppigt.

Har fått reda på att bonden skall så havre på alla åkrar där vi brukar jaga duva.
Har aldrig hört att duvor brukar slå på havre :(

Publicerat

Har provat några gånger med gömlse vid en kraftstolpe mitt på ett fält. Duvorna flyger gärna över där och de vill sitta på linan. Kan säga att jag inte är man att plocka ner dem på streck när de kommer så fort och högt. Man måste få ner dem på rätt höjd.

Edit man bör nog ha dubbla nät/tätt material när solen ligger på. Och högt gömsle för att inte bli sedd, särskilt bakifrån. Upplevde att jag satt rätt utsatt med med normalhöjd.

Publicerat

Där vi jagar duvor, så brukar vi lägga ut dom i kanten mellan åkern och skyddszonen enligt bilden nedan.  Antingen på plats 1 eller 2.  Vi har faktiskt inte provat U, där man har en öppning i mitten.  Vinden brukar vara sydvästlig där vi jagar, så där vi sitter, så kommer dom oftast flygandes genom gattet mellan plats 1 & 2.

Gömslet är kamo-nät på pinnar.

Kan Kan faktiskt påstå att Biltema skalen är väldigt effektiva.  Vi har vid flera tillfällen haft duvhökar som har försökt plocka dom.  Blir väldigt förvånade över hur hårda "duvorna" var 🙂

duvjakt.thumb.PNG.25fc53f49fcd3d05db9fa5b379ef191e.PNG

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Vi var ute i helgen och jagade duva.
Det var ganska dåligt med duvor då dom inte ville äta på den åkern vi satt på utan dom flög bara över oss till något åker med godare käk.

Kompisen hade sett ca 150 duvor sitta på åkern för några dagar sen så för första gången testade vi att ha gömslet mitt ute på åkern där duvorna hade suttit.
Men i efter hand borde vi satt oss direkt under flygstråket som tyvärr gick ca 100 meter ifrån där vi satt.
Vinden var nord nord ost så vi riggade upp bulvanerna i en lung formation med en flapper ca 15 meter ifrån den bortre klungan.
Tyvärr satte vi upp vårat gömsle mer ost än nord ost som gjorde att duvorna kom mer från sidan än fram ifrån.
Både lung formationen och flappern fungerade ganska bra. Tror det var flappern som gjorde duvorna mest intresserade.

Enda nackdelen jag kunde hitta med att ha gömslet mitt på åkern var att duvorna såg oss när dom flög över gömslet så något slags tak precis över där man sitter vore en stor fördel. Då skulle man kunna vrida på huvet utan att dom direkt ser en.
Vårat gömsle var av en mix av en vägg typ denna fram och cammo nät med gömsle pinnar bak.
image.png.5b2315db7bff3aac59d8851c8ae78ad0.png

Publicerat

Två tre rönnbärsbuskar/motsvarande i bakkant som lutar in över skyddet? Det hade dolt er rätt ok om ni velat resa er.. 

• 1 year later...
Publicerat

Någon som varit ute på premiärdagen?

Publicerat

Nope.. var i sköt lerduvor på en vetestubb, såg ngr fåtal duvor men ingen som råkade passera innan vi började skjuta.. när första lerduvan väl var i luften så var det kliniskt rent från duvor där ngr timmar framåt :whistling:

Publicerat
2 hours ago Fläskfia sa:

Någon som varit ute på premiärdagen?

För mycket otröskat ännu.

Publicerat
På 2023-05-17 at 10:53 Droggot sa:

Just nu är det lite deppigt.

Har fått reda på att bonden skall så havre på alla åkrar där vi brukar jaga duva.
Har aldrig hört att duvor brukar slå på havre :(

Jaga när han slänger ut utsädet  winwin ! 

Publicerat

Börjat  mer och med förlika mig med att betala för Dagjakt på duva ,och  är det bra med duva som får medtagas är det ännu mera intressant, jag har ju alla gömselprylar och bulvaner, dock är apportören inte färdig ännu men kan säkert markera och söka fågel. 

Publicerat

Jag är jävligt sugen att testa lite med min lilla galning.. men känns lite svårt att styra ihop allt när jag aldrig ens varit ute på duvjakt (knappt nånsin jagat fågel med ett par undantag där jag skjutit 0..). Hur gör man det på enklast vis utan att krångla till det? Kan ju definitivt inte säga att hunden är färdig apportör men skulle nog tro hon hämtar duvor.. :D

Vet ett fält med ärtor där det var STIM med duvor för nått år sen när jag satt på bock i augusti. Hade nog varit hett om man hade rätt timing när det ligger ärtor överallt.. inte varit ute nått där nu och rekat, det vore kanske steg 1..

Publicerat

culot och sexfemåtta.. nu syr ni ihop ett genemsamt race hemma hos uppsalabon.. win win win!

Publicerat

Jag köpte ett tiopack duvskal på XXL härom dagen, ser fram emot att testa dem. Tyvärr förväntas jag dagtid hålla på med något som kallas "arbete" och jag har tydligen "ansvar" på något vis, vilket gör min vardag tristare och duvjakt svårare att ordna. Men min halvtame jordbrukare är mycket positivt inställd.

Publicerat
18 minutes ago LGH sa:

Jag köpte ett tiopack duvskal på XXL härom dagen, ser fram emot att testa dem. Tyvärr förväntas jag dagtid hålla på med något som kallas "arbete" och jag har tydligen "ansvar" på något vis, vilket gör min vardag tristare och duvjakt svårare att ordna. Men min halvtame jordbrukare är mycket positivt inställd.

Det värsta med detta"arbete" är att det verkar ha ett samband med bankkonto och pengarna som dyker upp där....

Publicerat

1 hour ago, Hipshot said:

culot och sexfemåtta.. nu syr ni ihop ett genemsamt race hemma hos uppsalabon.. win win win!

Smart tänkt...  Jag vill inte köra stenhårt med jycken innan jag ser hur det går.. (blivit väldans lite skott-träning) men har ett till gömsle själv å som jag kan ta med. Lär reka lite på marken omgående dock o se hur åkrarna är. Om du är intresserad av att kolla på det så kan vi ju höras på dm @culot

Publicerat

Känner jag culoten rätt så behöver du inga gömslen eller något öht, han lär vara välutrustad! Om inte annat så kan han stanna till här och låna det ni ev må behöva. 

Reka är dock det tveklöst viktigaste av allt! Vilka åkrar flyger de på, från vilket håll kommer de, vilka vägar flyger de in mot åkern? Skydd och annat behöver du i princip inte, det är plättlätt att trycka ned lite sly i backen och skapa en liten skog kring sig. 

Publicerat
7 minutes ago, Hipshot said:

Känner jag culoten rätt så behöver du inga gömslen eller något öht, han lär vara välutrustad! Om inte annat så kan han stanna till här och låna det ni ev må behöva. 

Reka är dock det tveklöst viktigaste av allt! Vilka åkrar flyger de på, från vilket håll kommer de, vilka vägar flyger de in mot åkern? Skydd och annat behöver du i princip inte, det är plättlätt att trycka ned lite sly i backen och skapa en liten skog kring sig. 

Ok! Jag har ju dock en sån här 3/4-delad kamo-vägg som jag nångång köpte på nån rea, så går den att använda så :p Problemet är ju som  nån skrev här ovan.. dagtid förväntas man göra andra saker än reka på åkrar :///

Publicerat
  • Författare

Nu är duva något som man skall helst skall undvika som första apport vilt.
Väldigt många ung hundar undviker att hämta duva då dom släpper en jäkla massa fjädrar.

Min cocker var inte förtjust i att hämta duva det första året men efter hon har apporterat mycket änder mm så hämtar hon nu duvor utan problem fast hon ser ut som hon har snott tomtens skägg.

Publicerat
  • Författare
17 hours ago LGH sa:

Har du inte ett riktigt perfekt ställe där duvor vill landa naturligt så behöver du fler skal och kanske någon floter/bounser och kanske duvkarusell  mm.

Publicerat

Vissa säger att duvkarusell inte fungerar alla gånger, utan att duvorna skräms. Stämmer detta och vid vilka tillfällen? Eller är det bara att duvkarusellen/bulvanbilden inte är uppsatt korrekt?

Publicerat
8 minutes ago Fläskfia sa:

Vissa säger att duvkarusell inte fungerar alla gånger, utan att duvorna skräms. Stämmer detta och vid vilka tillfällen? Eller är det bara att duvkarusellen/bulvanbilden inte är uppsatt korrekt?

Det vet du den dagen du provar den. Men oftast tycker jag den drar mer..

Publicerat

Det är sånt lotteri.. jag har varit med om att dra ut 60+ bulvaner + snurra och det gick fan inte.. Vi ändrade om i lockbilden och bökade.. tror det var efter 4-5 bulvanförflyttningen som duvorna på allvar började slå som de skulle. Det är helt enkelt skitsvårt att veta vad som pågår i de där små skallarna. Men generellt är snurra en bra grej! Jag försöker få duvorna att flyga "inåt" i cirkeln, ser förjävla konstigt ut om det är två duvor som flyger horisontellt men i branta svängar..