Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Injagning av drever

Featured Replies

Publicerat

Har litet funderingar på att ta med mig min drevervalp till ett harhägn. Någon som har någon erfarenhet av detta? Hur gammal bör valpen vara innan man tar med den dit i så fall. Får man släppa den i hägn året runt, eller vanliga jakttider som gäller? Någon som vet om det finns harhägn i Västergötland?

/ Daniel

Publicerat

Varför ta den till ett hägn när man kan släppa i skogen? de har funkat i alla tider..

mvh Jon

Publicerat

Jag skulle nog passa mig för det.. fast det beror ju också på hur stort hänget är samt antal individer, men någon gång fungerar väl beroende på hur mogen hunden är... jag kan iof bara dra slutsatsen av ett fall som jag känner till! den hunden ville inte jobba på den kalla löpan tillräckligt länge och med det så fick hon inte heller upp någon jösse, än i hägnet.. menar det finns ju andra sätt att introducera viltet för hunden!

Publicerat

tjena wörre, skulle nog vilja hålla jonnegonne, varför släppa i hägn när det finns skogen?

Publicerat

Han kanske vill släppa nu då det inte är tid för rådjur!

Publicerat

Det är som Roggman säger. Jag skulle gärna vilja testa hare på valpen, men är inte direkt sugen på att hiva loss henne ute i skogen när det råder förbud mot lösa hundar. Hon är bara 11 veckor för tillfället, så jag hade tänkt att vänta några månader - men då får man ju inte ha hundar lösa som sagt. Kanske bättre att vänta till hösten med injagning, och bara träna spår så länge?

P. S.

Tjena Wille!

Publicerat

Om valpen bara är 11 veckor så tycker jag att du ska ta de lungt med jaktbiten, den kommer du att hinna med! lovar!

Det finns så mycket annat att träna..den är ju så ung/omogen än.

Inkallning mm för de är nått jag ha erfarenhet av hos drevrar... dyngslånga drev hoho

lycka till me valpingen

Publicerat

En drever kommer nog att jaga hur som helst. Om jag varit i dina kläder skulle jag ägnat våren o sommaren på en hel del lydnadsträning. Finns inga jakthundar som blir sämre i skogen för att dom lyder. Tvärtom kan man få mkt mer o bättre utbyte av sin hund.

Publicerat

håller verkligen med skåningen :D vi har haft ett antal drevrar som först kommit på tuta sedan skitit totalt i det och jagat 7-8 timmar,så inkallning skulle jag köra hårt på!!! lycka till

Publicerat

Japp, lydnadsträning hade jag tänkt lägga ner mycket tid på, började förresten redan första dagen när valpen kom med det. Kommer väl också att försöka gå några valpkurser, det kan väl aldrig skada. Sen får vi se hur långt det räcker, när hon väl får vittring i nosen.

Tack för svaren!

• 3 weeks later...
Publicerat

många bra förslag!.. men inget tar ut de andra tycker jag!... men men som gammla brukshunskille i lydnad så tycker jag nog du ska konsentrera dej på lydnaden först!. har varit med på en del jakter med "drever". å ut trycket "köp en drever å lär känna din kommun" känns rätt träffande!.

tyckte de tog för mycket tid å "leta" hund!. i stället för effektiv jakt....  jag går själv i köp tankarna på en Drever. men!.. den kommer jag se till jag har minst lika bra lydnad på som på min Boxer!. innan jag släpper honom i skogen. å då kommer han på in kallning även om han jagar förfullt!...

tycker hunden ska komma till ägaren å inte tvärt om!.

så är det någon som har lite tipps om bra kennlar på Drever så hojta gärna till!...

mvh Thomas

Publicerat

Den som köper en drever i tron om att få den till en hund som lyder 100% i skogen kan lika gärna köpa en lott!

I bästa fall kan du tämja jaktlusten och få en hund med hygglig lydnad...

>ThomasMarre

Det finns många bra kennlar att välja på, tipset är att sätta sig in ordentligt i rasen,individerna och kennlarnas "resultat" för ingen kennel kommer framhålla ngt mindre bra!

Lycka till

8)

Publicerat

håller tyvär inte med dej "Hylsan" jag har själv hjälp andra med hundar som ej går att få pli på!. även fast dom jobbart hårt med de!.

men men!... va vet jag!. har aldrig tränat en Drever så kanske jag möter min överhund där!. taxar å stövare har de gått bra med iaf!.

vi får väll se!. ska bli en kul utmaning när de väl e dax!...

inget är omöjligt!. bara vissa saker som är lite svårare och tar lite längre tid!.  ;D

Publicerat

>ThomasMamre

Det va lite skämtsamt menat...men lycka till!

Såg att du är upplänning, kolla Upplands DKs resultatlista så hittar du duktiga hundar...

Publicerat

*S*..... jo ja misstänkte de!.. vet å har hört de är en svår hund!.. men gillar utmaningar!.. *S*.. tack för tippset!.

mvh Thomas