Publicerat Maj 23, 20233 yr Hej forumiter! Jag ska införskaffa ett nytt kulgevär. Budget är ca 20.000 kr. Som vänsterskytt haglar det inte direkt av olika alternativ att välja mellan. Är det någon idé att titta bortom Tikka T3x? Möjliga alternativ är Browning X-bolt, Bergara B14 HMR och Beretta BRX1 när det kommer till nyproduktion, enligt Google.
Publicerat Maj 23, 20233 yr Vad tänker du för kaliber? Och vad har du för tänkt primär jaktform? Påverkar ju lite om du vill ha tjockpipa etc vilka modeller från resp produktfamilj som faktiskt är alternativ. Tikka och Bergara (rem 700 footprint) lär ge dig mer möjligheter till eftermarknadsprylar. Tikkas enklare blånerade modeller är lite trista i finish, funderar på att ceracota min varmint när jag har lite extra deg som bränner i fickan för att bli av med det ”problemet”. Kanske inte ett problem för dig men värt att väga in beroende på tänkt modell X-bolten är väl egentligen inte så dum men personligen har jag inte fått nån kärlek till brownings studsare över lag. Beretta bör du känna på innan köp, trycket är…. Speciellt och känslan i repetering likaså. Men på sikt lär den ju bli ett flexibelt alternativ för pipbyten om det är nåt att ta in i beräkningen. En bonus är ju att den kommer med picatinnyskena direkt från fabrik så det är bara att klämma på vad man nu önskar med stort urval av ringar från alla tillverkare.
Publicerat Maj 23, 20233 yr Författare Jaktform kommer vara ungefär 50-50 pyrsch och drevjakter. Mestadels lär jag skjuta rådjur och dov, kanske en gris nån gång. Älg är så få på tilldelning att jag inte räknar med att skjuta det. Möjligtvis en kalv om jag har mycket flyt. Kalibermässigt tänker jag nog 308 eller kanske 6,5, den har ju ändå en viss charm. Jag vill köra blyfritt och handladdning är tyvärr inte ett alternativ inom den närmaste framtiden och jag vill ha en kaliber som är hyfsat lätt att få tag på ammunition till över disk. Därav tänker jag 308, för det är väl typ Sveriges populäraste kaliber de senaste 5-10 åren. Jag har ingen direkt koll på vilka kalibrar handlare brukar ha hemma, utöver 6,5, 308, 30-06 och 9,3x62 typ. Men jag är öppen för förslag, för det är ju alltid kul att prova nytt!
Publicerat Maj 23, 20233 yr Vänstervapen hos handlare lär va 308win till 99,9% (skulle tro princip allt är 308win oavsett höger eller vänster idag tyvärr 🤷♂️) så det lär va lättast att hitta och ammo finns överallt. Med den typen av jakt skulle väl jag välja den bössa som du tycker passar din kropp bäst med tanke på swing/balans med tanke på drevjakt. Pürsch är ju lugnare finlir så ett bra trycke är ju najs då, där är nog tikka/bergara bäst sen browning och berettan är solklart sist.
Publicerat Maj 23, 20233 yr Författare Tack för att du delar med dig av din kunskap! Det lutar åt att Tikka T3x. Då känns det antingen som att en T3x Lite eller en T3x CTR är mest intressant. CTR kostar några tusen mer beroende på vilken handlare jag tittar hos. Är det värt pengarna för att få picatinnyskena och kryssmagasin i stål? Känns tveksamt va? Funderar också på det där med Tikkas blånering som du skrev om. Borde man lägga pengarna på att köpa en i rostfritt stål? Eller kanske köpa en vanlig blånerad men börja lägga undan pengar för en cerakote-behandling?
Publicerat Maj 24, 20233 yr Ctr:en har bättre finish (gissningsvis glasblästrad innan ytbehandling) på pipan än vanliga lite/varmint med sin svarvfinish som man lätt sliter bort ”blåneringen” på. Rostfritt eller inte här är mest en smaksak om man tycker det är värt, kostar ungefär lika mycket i mellanskillnad som att ceracota. Rostfritt är också mer ovanligt och ska man beställa nåt från fabriken kan det ta tid. CTR:ens lite semi-tjocka pipa/metallmagg/metallunderbeslag ger trevlig balans i min mening men det driver vikt om man är känslig för det. CTR:ens plåtmag är också bättre än plastvarianterna som förr eller senare ger upp, de är dock dyra. En variant är att om plastmaggen bråkar byta underbeslag som tar AICS SA varianter som är lite av industristandard bland eftermarknad och man kan välja och vraka mellan ett antal tillverkare. Det finns även varianter på tikkamaggen från Waters Rifleman, mambamag och jag har även läst att australienska lithgows magasin passar och ska va bättre i kvalitet. Skulle jag personligen valt en bössa att använda som den kommer hade jag valt den blånerade CTR:en som har bra magg, branta pistolgreppet, picatinny etc från fabrik. Att jag valde en varmint var för att jag skulle stoppa den direkt i ett chassi så att betala för ctr:en extraprylar var inte vettigt och jag fick en blånerad varmint med långa pipan (var nog en av de sista i sverige på ett bra tag) till riktigt bra pris via jobbet.
Publicerat Maj 24, 20233 yr Klubben har 3st T3x för övningskytte på älgen för Jägarexamen, våra plastmattan började snabbt krångla och vi köpte Waters Rifleman. De har med börjat strula en del så nu har en medlems som byggt innehållet i ett plastmagasin och det fungerar lite bättre. På grund av detta hade jag lätt valt en CTR med ett kryssmagasin istället för det radmagasin som sitter i den vanliga. Vi fick även pris på att bygga om till AICS SA av JP Vapen, men det sprang iväg rätt många tusen med moddning av magasin mm för att passa 6,5x55.
Publicerat Maj 24, 20233 yr 17 minutes ago Galne sa: Klubben har 3st T3x för övningskytte på älgen för Jägarexamen, våra plastmattan började snabbt krångla och vi köpte Waters Rifleman. De har med börjat strula en del så nu har en medlems som byggt innehållet i ett plastmagasin och det fungerar lite bättre. På grund av detta hade jag lätt valt en CTR med ett kryssmagasin istället för det radmagasin som sitter i den vanliga. Vi fick även pris på att bygga om till AICS SA av JP Vapen, men det sprang iväg rätt många tusen med moddning av magasin mm för att passa 6,5x55. Vapensmen Anders Nilsson gör ett underbeslag som tar STR magasin. Helt köart mest vettigt om man ska ha till en 6,5x55:a. Ett tips i all välmening.
Publicerat Maj 24, 20233 yr Jag har en x-bolt i rostfritt 308W som jag är nöjd med. Några fördelar som jag ser det: Tumsäkring som på hagelbössor Kort låda i 308W 60° öppningsvinkel Magasinet flush med undersidan på stocken Kan plundras i säkrat läge Det står Browning på den men också att den är tillverkad i Japan av Miroku
Publicerat Maj 24, 20233 yr Finns en Sako 85 carbonlight i vänster 308W till salu på grannkanalen. Priset lite över din budget dock. https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=307109&sid=6f29f65f1bd42639d72408e8aa00a6ca
Publicerat Maj 24, 20233 yr Måste det vara nytt? Här får du mycket för pengarna. https://www.norajaktosportskytte.se/heym-sr20-65x55-vanster.html https://www.norajaktosportskytte.se/heym-sr20-308win-vanster.html https://www.norajaktosportskytte.se/carl-gustaf-1900-6-5x55.html
Publicerat Maj 25, 20233 yr Fäller priset bara bössan eller skall det ingå dämpare, fästen och o karsikte i dina 20.000?
Publicerat Maj 25, 20233 yr Författare På 2023-05-24 at 07:20 redtop sa: Jag har en x-bolt i rostfritt 308W som jag är nöjd med. Några fördelar som jag ser det: Tumsäkring som på hagelbössor Kort låda i 308W 60° öppningsvinkel Magasinet flush med undersidan på stocken Kan plundras i säkrat läge Det står Browning på den men också att den är tillverkad i Japan av Miroku Jag besökte den lokala jaktbutiken idag och klämde och kände på flera olika Tikkor, en Beretta BRX1 och Browning X-bolt Hunter Eclipse. Tumhålskolven i laminat på X-bolten var faktiskt riktigt trevlig, och öppningsvinkeln på 60 grader var helt klart ett plus. Så den är jag nog mest sugen på i nuläget. Tikkorna var också trevliga, men själva plastkolvarna var mindre roliga. Berettan var intressant, men inget för mig har jag insett. Så i nuläget känns det som att X-bolten är mest intressant för min del. Den ligger också lägst i pris vilket är en bonus. På 2023-05-24 at 11:57 OlaK sa: Måste det vara nytt? Här får du mycket för pengarna. https://www.norajaktosportskytte.se/heym-sr20-65x55-vanster.html https://www.norajaktosportskytte.se/heym-sr20-308win-vanster.html https://www.norajaktosportskytte.se/carl-gustaf-1900-6-5x55.html Nej det måste inte vara nytt, men helst ska det va nytt. 😁 8 hours ago josc72 sa: Fäller priset bara bössan eller skall det ingå dämpare, fästen och o karsikte i dina 20.000? Bössan bara. Jag har kikarsikten liggandes jag kan använda, med fästen. Dock kommer jag eventuellt behöva köpa baser beroende på vilken bössa jag köper. Ljuddämpare har jag funderat på att införskaffa någon gång framöver, men det är ju inget jag måste ha, så det kan jag spara till långsiktigt tänker jag.
Publicerat Maj 25, 20233 yr Du vill inte bygga en bössa? En äldre Sako-, Winchester-, Tikka eller 1900-låda, en bra pipa och en ok stock får du för under 20 kkr. Allt blir precis som du vill i piplängd och profil.
Publicerat Maj 25, 20233 yr https://www.blocket.se/annons/ostergotland/browning_x_bolt_eclipse__25_/107572979
Publicerat Maj 25, 20233 yr https://www.blocket.se/annons/ostergotland/browning_x_bolt_eclipse__25_/107572979
Publicerat Maj 25, 20233 yr 1 hour ago klompdomp sa: Jag besökte den lokala jaktbutiken idag och klämde och kände på flera olika Tikkor, en Beretta BRX1 och Browning X-bolt Hunter Eclipse. Tumhålskolven i laminat på X-bolten var faktiskt riktigt trevlig, och öppningsvinkeln på 60 grader var helt klart ett plus. Så den är jag nog mest sugen på i nuläget. Tikkorna var också trevliga, men själva plastkolvarna var mindre roliga. Berettan var intressant, men inget för mig har jag insett. Så i nuläget känns det som att X-bolten är mest intressant för min del. Den ligger också lägst i pris vilket är en bonus. Nej det måste inte vara nytt, men helst ska det va nytt. 😁 Bössan bara. Jag har kikarsikten liggandes jag kan använda, med fästen. Dock kommer jag eventuellt behöva köpa baser beroende på vilken bössa jag köper. Ljuddämpare har jag funderat på att införskaffa någon gång framöver, men det är ju inget jag måste ha, så det kan jag spara till långsiktigt tänker jag. Skynda dig!
Publicerat Maj 26, 20233 yr Författare 12 hours ago josc72 sa: Skynda dig! Tack för tips! Dock är den där bössan för fin för mig. Jag vill ha mer av en bruksbössa som jag inte behöver va så rädd om.
Publicerat Maj 26, 20233 yr Kom ut en vänster t3a med dämpare idag för runt 6tusen på blocket om jag minns rätt.
Publicerat Maj 27, 20233 yr Jag tror att klubben fortfarande lutar åt att sälja en HVA 1900 6,5x55, gängad. Klubbskjuten givetvis men iom denmär vänster så är det ju inte den bössan som använts mest. Kommer inte ihåg priset men inte många pengar... M
Publicerat Juli 25, 20233 yr Författare På 2023-05-27 at 09:36 charlie sa: Jag tror att klubben fortfarande lutar åt att sälja en HVA 1900 6,5x55, gängad. Klubbskjuten givetvis men iom denmär vänster så är det ju inte den bössan som använts mest. Kommer inte ihåg priset men inte många pengar... M Missade helt detta inlägget när det skrevs. Tack för tipset, men har redan en CG 1900 i skåpet och det räcker för min del. För att uppdatera tråden har det efter flera vändor till den lokala handlaren för att klämma och känna på allt de har hemma slutat med en Browning X-bolt Hunter Eclipse i 308win, tillsammans med en Hausken JD224 Lite. Herrejösses vilken djungel det är att välja ljuddämpare! Totalt kostar det mig strax under 21000 kr, vilket jag tycker var ett schysst pris med tanke på hur mycket tid de behövt lägga på mig innan jag kom till skott, hehe. Så nu väntar jag bara på inbetalningsavin från farbror blå. Jag var inne ett tag på Sakon som redtop länkat och liknande bössor runt 30 000 kr men efter att ha kylt ner mig lite under semestern var det bara att inse att budgeten inte tillåter några sådana utsvävningar i brådrasket.