Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äntligen nobsvalp på gång

Featured Replies

Publicerat

Varifrån kommer den?

Behövs ingen plan, gör som du tycker och tror. Du hinner säkert skjuta fågel i höst om det är jakt i hunden.

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago karelsk blandning sa:

Varifrån kommer den?

Behövs ingen plan, gör som du tycker och tror. Du hinner säkert skjuta fågel i höst om det är jakt i hunden.

👍🏼

Det är en parning nere i södra Sverige där hannen är en Finsk Nobs. Jättefina föräldrahundar.

Publicerat
3 minutes ago Siggy-Stardust sa:

👍🏼

Det är en parning nere i södra Sverige där hannen är en Finsk Nobs. Jättefina föräldrahundar.

Anders Carlsson? 

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago Hipshot sa:

Anders Carlsson? 

Inte Anders C. Tikens ägare heter Ola Karlsson.
Provparningen finns här: Provparning SE35634/2020

Publicerat
  • Författare

Jag kanske omformulerar frågan lite för den var nog lite väl bred och stor.

Hur bedömer ni hundens mognadsfaser för att veta när hunden är mogen för ”nästa fas” i träningen?

Publicerat

Spännande med en nobs med finsk härstamning, dom kanske jobbar mera mot klövvilt i Finland? Jag har för mig att jag läste något om det i Ståndskall. Det var väl dessutom en finnspets som vann deras Älghunds-SM/FM eller vad det nu kan tänkas kallas :)

Själv har jag en sexton veckor gammal finnspetsvalp och träningsmässigt så jobbar vi än så länge bara med skogsträning, brukar förlägga alla lite längre promenader till skogen nedanför huset. Sen tänker jag väl jobba efter specialklubbens injagningskompendium framöver men känner att det är skogsvana som behövs just nu. Bortsett från det så jobbar vi förstås med grundlydnad, han har varit rumsren ett par veckor och är jätteduktig på inkallning och övriga baskommandon som sitt/ligg.

Det är första trädskällaren för mig även om jag är uppvuxen med jaktformen då pappa haft 4 finnspetsar och nu av någon anledning på äldre dar gått över till norrbottensspets och har nu den första som precis blivit 1 år gammal.

Publicerat
  • Författare

Vad roligt @KJE81 med en nobsvalp. Jag ser verkligen fram emot när vår kommer hem. Den finska linjen för hunden är ganska meriterad på skogsfågel så jag kan inte direkt uttala mig om linjer mot klövvilt förutom generellt att det börjar klart bli ganska vanligt här i Sverige - och det har jag inga synpunkter på. Jag beställde också det kompendium som du skrev om. Är den bra tycker du?

Publicerat
26 minutes ago Siggy-Stardust sa:

Vad roligt @KJE81 med en nobsvalp. Jag ser verkligen fram emot när vår kommer hem. Den finska linjen för hunden är ganska meriterad på skogsfågel så jag kan inte direkt uttala mig om linjer mot klövvilt förutom generellt att det börjar klart bli ganska vanligt här i Sverige - och det har jag inga synpunkter på. Jag beställde också det kompendium som du skrev om. Är den bra tycker du?

Jag tycker att kompendiet är riktigt bra, det känns väldigt genomarbetat och innehållsrikt och det ska verkligen bli spännande att testa i höst.

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En fråga om tillväxt.

Jag har sökt efter tillväxtkurva för hanne (Norrbottenspets) för att få ett hum om hur valpen växer och ligger i förhållande till medel osv. Är det någon på forat här som har kunskap om detta och vill/kan dela med sig?

Publicerat
15 hours ago Siggy-Stardust sa:

En fråga om tillväxt.

Jag har sökt efter tillväxtkurva för hanne (Norrbottenspets) för att få ett hum om hur valpen växer och ligger i förhållande till medel osv. Är det någon på forat här som har kunskap om detta och vill/kan dela med sig?

Har inte DrKrall en sådan? Tänker också med anledning av hans yrke att han borde ha mycket värdefull info :)

Publicerat
16 hours ago Siggy-Stardust sa:

En fråga om tillväxt.

Är nog svårt då valparna växer olika.

Bäst är kanske att kolla hur dom övriga i kullen ser ut.

Växer inte valpen eller är det bara för vetandes skull?

Var inte orolig den växer nog till sig, min valp är typ 60cm och 5 månader gammal typ.

Publicerat

Vad är vuxenvikt på normalstor hane? 16-20?

Publicerat
  • Författare

Tack alla!

Informationen är endast för att släcka min törst efter statistik. Jag är inte orolig alls, det är bara intressant och kul. 🙂 
Som jag förstår är vikten för nobshannar 11–15 kg, och honor 8–12 kg - men detta är en hanne.

Publicerat
47 minutes ago Dr Krall sa:

Norrbottenspetsen är ju lite spretig utseendemässigt, eftersom det är en förhållandevis liten ras, och man premierar jaktegenskaper före utseende i aveln (tack och lov)...så länge utseende inte är helt uppåt väggarna. Så en generell viktkurva är svårt att ange. Men gå på hull och allmänt mående så är det mycket till om nåt ska gå snett. Ge ett kvalitetsfoder (pris brukar spegla kvalitet ganska bra). Valpfoder kan/bör ges upp till ca 80% av vuxenvikt, vilket innebär ca 8-10 mån ålder. Avmaskning vid 3 och 6 månaders ålder. Lycka till med fina Akko! 😀 Min tik (Bratthögens Mira - 'Myran') är nu 13 år och jag är på span efter ny trädskällare så småningom...men det kan evt bli en finne... 😅

Är det alltid så med alla raser just i valpfoder tänker jag?

Blir det sämre sluta tidigare med det?

Som jag själv nu har slutat med det och ger samma som åt dom andra och fortfarande 3 gånger om dagen. Laika valpen är nu 5 månader.

Publicerat

Har du ett högkvalitets vuxenfoder kan det funka. Problemet är de som ger Axess vuxenfoder och liknande skitfoder till unghundar. Det är ffa högre kalciumnivåer i valpfodret som är bra så länge som skelett-tillväxt pågår.

Publicerat
3 minutes ago Dr Krall sa:

Har du ett högkvalitets vuxenfoder kan det funka. Problemet är de som ger Axess vuxenfoder och liknande skitfoder till unghundar. Det är ffa högre kalciumnivåer i valpfodret som är bra så länge som skelett-tillväxt pågår.

Ok ok, jo dom får "bättre" foder.

Valpen har ätit det nu en stund och tycker bättre om det än valp maten så han äter bättre.

Men framförallt är det för att slippa ha med olika foder åt hundarna då jag ändå glömmer ett av det. 

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jag hittade ett viktdiagram för Norrbottenspets (hanne). Vad anser den samlade hjärntrusten - stämmer den? Tanken är att medelvikten, och därför ok, bör ligga så nära linjen 12,4 kg som jag förstår det.

På temat. Vad kör ni för foder? Man blir såklart salig på eget val, men det skulle vara intressant att höra vad ni använder för foder och lite kort varför valet föll på det.

Bild.png

Publicerat

Ge valpen mat så den ser ut i bra hull och kör på det. Behövs inget diagram för att se det.

Vissa växer fortare än andra och sen blir dom olika stora.

Är du orolig för något om valpen när du sökt en diagram?

Publicerat
  • Författare
30 minutes ago karelsk blandning sa:

Ge valpen mat så den ser ut i bra hull och kör på det. Behövs inget diagram för att se det.

Vissa växer fortare än andra och sen blir dom olika stora.

Är du orolig för något om valpen när du sökt en diagram?

Nej, ingen oro. Jag är väl lite statistikstörd så det är nog bara det, och kanske lite som ett stöd för okunskap. Men inte orolig tycker jag. 😊👍🏼

• 1 year later...
Publicerat
På 2023-07-07 at 17:54 Buck sa:

Vad är vuxenvikt på normalstor hane? 16-20?

En hane på 45cm (idealstorlek) väger i jaktform ungefär 12,5-13,5kg. En hane som väger 16-20 är antingen gravt överviktig eller motsvarar inte en rastypisk hane i storlek. Man kan lägga på 1kg per centimeter i ökad höjd. Kön spelar ingen roll, de har samma vikt per centimeter. Det innebär att en tik på idealhöjd 42cm bör ha 3kg mindre i vikt än en hane på 45. Det stämmer väldigt bra då en sån tik normalt väger ungefär 10-11kg. Om man ändå upplever att ens hund avviker från detta så beror det oftast på felaktig höjdmätning (vanligt) eller att hullet är för stort.