Publicerat Juni 19, 20233 yr Detta är en populär post. Att hon inte föregår med gott exempel och ställer upp med att gå trafikeftersök på Galt och Björn i hund i lina, eller orkar hon kanske inte engagera sig mer för djuren än att bara symboliskt skriva bloggar på internet ? Synd att hon inte skriver lite om sina egna viltvårdande insatser i år.
Publicerat Juni 20, 20233 yr Hon kan få följa med ut och se hur stressade hararna och rådjuren är med Beaglarna efter sig. Ser mest ut som dom är ute och nöjesknallar, särskilt stressade verkar dom då inte. Och när man ser hur fruktansvärt kul hundarna tycker det är att vara ute och använda näsan så vill man då inte förvägra dom det!
Publicerat Juni 20, 20233 yr 49 minutes ago simnil sa: Hon kan få följa med ut och se hur stressade hararna och rådjuren är med Beaglarna efter sig. Ser mest ut som dom är ute och nöjesknallar, särskilt stressade verkar dom då inte. Och när man ser hur fruktansvärt kul hundarna tycker det är att vara ute och använda näsan så vill man då inte förvägra dom det! Skicka henne en inbjudan att få följa med till hösten någon gång.
Publicerat Juni 20, 20233 yr Detta är en populär post. Själv blir jag stressad av Miljöpartister, lika bra att förbjuda dom att springa lösa....
Publicerat Juni 20, 20233 yr Detta är en populär post. En del harjakter med stövare har urartad till någon avart av jakt.. någon form för "stoppurs jakt" Själv tycker jag att hargryta är något av det absolut godaste man kan äta. Jag skjuter gärna haren om tillfälle ges, och om jag behöver den, men det där dividerande efter en sällskapsjakt där det ligger ett par harar och några rådjur knövlat in i skuffen på en Amazon: "ta haren du" ... "nej jag vill ikte ha den- ta den du" och då står dom och dribblar. Då funderar jag följande: varför sköt du då? Om du ändå inte vill ha den? Då har denna lilla (delikata) gnagare blivet degraderat till något som ingen vill ha, som man duttar till med stöveln och går hem och drickar kaffe.. VILL MAN INTE HA DEN, OCH INTE HAR RESPEKT FÖR DEN KAN RÄVEN PRECIS LIKA GÄRNA HA DEN. HAN BEHÖVER DEN FÖR HANS ÖVERLEVNAD- DET ÄR INGEN LEK. Stoppursjakten med stövare då? "Nej, skjut inte haren, vi har så dåligt med hare här- låt hunden driva en timme först" En kall vinterdag, glest med föda och bli jagad runt av en långbent hund en halv dag, där den lilla energi haren hade skulle gå åt att sitta under en granruska och hålla sig varm. Nu bränner den massor av kalorier på att springa. Jag har ibland frågat mig själv om haren överlever natten? När vi går hem i kaminvärmen och äter köttsoppa, och haren sitter huttrande under sin graneruska och får kramp i musklerna i stället för att spara energin. Vill ni ha haren- fint: skjut Jösse när tillfället ges, annars låt han vara i fred. Catch and release och bag limits för att folk inte vet hut, och inte kan sluta när dom har fått nog. Snart blir det väl älgjakt med paintball. Ibland vänder det sig inom mig. Som Magnus Uggla sjunger: då lägger jag en pizza och går ut.
Publicerat Juni 20, 20233 yr 3 minutes ago, Dansken said: En del harjakter med stövare har urartad till någon avart av jakt.. någon form för "stoppurs jakt" Själv tycker jag att hargryta är något av det absolut godaste man kan äta. Jag skjuter gärna haren om tillfälle ges, och om jag behöver den, men det där dividerande efter en sällskapsjakt där det ligger ett par harar och några rådjur knövlat in i skuffen på en Amazon: "ta haren du" ... "nej jag vill ikte ha den- ta den du" och då står dom och dribblar. Då funderar jag följande: varför sköt du då? Om du ändå inte vill ha den? Då har denna lilla (delikata) gnagare blivet degraderat till något som ingen vill ha, som man duttar till med stöveln och går hem och drickar kaffe.. VILL MAN INTE HA DEN, OCH INTE HAR RESPEKT FÖR DEN KAN RÄVEN PRECIS LIKA GÄRNA HA DEN. HAN BEHÖVER DEN FÖR HANS ÖVERLEVNAD- DET ÄR INGEN LEK. Stoppursjakten med stövare då? "Nej, skjut inte haren, vi har så dåligt med hare här- låt hunden driva en timme först" En kall vinterdag, glest med föda och bli jagad runt av en långbent hund en halv dag, där den lilla energi haren hade skulle gå åt att sitta under en granruska och hålla sig varm. Nu bränner den massor av kalorier på att springa. Jag har ibland frågat mig själv om haren överlever natten? När vi går hem i kaminvärmen och äter köttsoppa, och haren sitter huttrande under sin graneruska och får kramp i musklerna i stället för att spara energin. Vill ni ha haren- fint: skjut Jösse när tillfället ges, annars låt han vara i fred. Catch and release och bag limits för att folk inte vet hut, och inte kan sluta när dom har fått nog. Snart blir det väl älgjakt med paintball. Ibland vänder det sig inom mig. Som Magnus Uggla sjunger: då lägger jag en pizza och går ut. Välskrivet vännen!
Publicerat Juni 20, 20233 yr Detta är en populär post. Man ska kanske inte döma ut en hel jaktform för att det finns en klick som är mer hundsportsmänniskor än jägare när dom är i skogen och jagar Hare. De få Harjakter jag varit på med Stövare har jag bara gott att säga om, Haren fick en kärve Gyttorp röda när den dök upp och sen blev det kaffe och krovgrillning innan vi släppte hunden för ett varv till. Harragun smakade dessutom förträffligt.
Publicerat Juni 20, 20233 yr Detta är en populär post. "Alla" harar jag och sambon skjuter, (så värst många blir det inte, har nog aldrig varit över tio totalt något år), blir uppätna, men nog så ofta av bekanta som av oss själva. Att dela med sig till de som inte har möjlighet jaga själva har jag inga problem med. Sen så tenderar frun i huset att plocka några rävar varje höst från "byns farligaste toafönster", så jag misstänker harstammen går plus totalt på vårt hushåll 😃
Publicerat Juni 20, 20233 yr Min jaktliga mentor är en harjägare. Han är ute med sin Beagle 2-3ggr i veckan och skjuter två harar per säsong, bruna eller bastarder, inga mo eller skogsharar. Han har under åren haft en del duktiga Beaglar bla en som var både svensk och finsk champion. Han har planterat ut skogsharar för en mindre förmögenhet på diverse olika jaktmarker under årens lopp men med klent resultat. Om man inte kommer åt orsaken varför dom har försvunnit så är det ganska döfött att plantera ut hare där dom inte finns längre. Och visst tittar han snett på en om haren trillar för tidigt, i hans ögon är en död hare inte mycket värd. Han vet var på marken han har sina "träningsharar" som han tar till om hund inte hittar något annat och om han har pålitligt folk med sig som inte ge sig till sådan ofog att beskjuta harpalten med gevär. Harar är bytesdjur, det ingår liksom att dom blir jagade. Hur ofta lyckas hund ta en hare som den driver? Lokatten har betydligt större chans att klippa en hare. Vad ska miljömuppen göra åt det? Harar är coola djur som inte verkar hetsa upp sig nämnvärt om något så korkat som en hund är efter dom, det känns nästan som om dom tycker det är en sport att virra bort hunden, det ser man inte minst i hägn där harar drivs ganska frekvent. Min troligtvis sista vita hare i Småland:
Publicerat Juni 20, 20233 yr 1 hour ago Järven sa: Man ska kanske inte döma ut en hel jaktform för att det finns en klick som är mer hundsportsmänniskor än jägare när dom är i skogen och jagar Hare. De få Harjakter jag varit på med Stövare har jag bara gott att säga om, Haren fick en kärve Gyttorp röda när den dök upp och sen blev det kaffe och krovgrillning innan vi släppte hunden för ett varv till. Harragun smakade dessutom förträffligt. Mina erfarenheter av hundsports människor är att dom milt sagt har ett svagt intresse för bytet. Detta gäller både änder och fasaner mm. Jag har inte något problem med det så länge vi skyttar är villiga att ta hand om bytet.
Publicerat Juni 20, 20233 yr Min högst ovetenskapliga teori är att hundar som skäller och lever rövare konstant stressar viltet mindre än tysta hundar, helt enkelt för att viltet hela tiden vet exakt vart de "högljudda hundarna" är.
Publicerat Juni 20, 20233 yr 14 minutes ago simnil sa: Min högst ovetenskapliga teori är att hundar som skäller och lever rövare konstant stressar viltet mindre än tysta hundar, helt enkelt för att viltet hela tiden vet exakt vart de "högljudda hundarna" är. Ja, att djuren alltid skulle vara så fantastiskt stressade som anti-jaktlobbyn påstår är såklart överdrivet. Har fler än en gång iakttagit rådjur som växlat mellan lyssnat och betat på någon höjd medan Taxen gläfser och kämpar sig fram några hundra meter bort i blåbärsriset. Det som inte är bra är ju om hunden inte är "ren" och börjar förfölja fel arter, tex Stövare som ger sig efter Rådjur, eller när jakten övergår mer till hundsport. Frihet under ansvar, alla annat biter oss i svansen förr eller senare.
Publicerat Juni 20, 20233 yr En liten hund med korta knövliga ben- alltså en hund med en genetisk defekt som vi medvetet har avlat på, och som springer och "bjäbbar" oavbrutet efter viltet så både vi och rådjuren vet vart han är skaffar sig av naturliga orsaker ingen mat. Han kan däremot fösa fram viltet åt oss så vi kan skjuta nåt och kalla oss "jägare" En slank hund med långa starka ben, starka käkar, och som kan springa fort och hålla käften- han kan skaffa mat till sig och sin flock. Vargen är ett perfekt exempel på den perfekta hund- det tog också Gud Fader många års utvecklingsarbete att få fram honom till den perfekta jägare han är i dag.
Publicerat Juni 20, 20233 yr Författare Hade insändaren handlat om jakt på Fälthare där man låter en Vorsteh stäcka ut sitt eleganta löpsteg över några hektar stubbåker så hade man ju kunnat diskutera det där med stressade djur… men nu blev det inte så.
Publicerat Juni 21, 20233 yr 15 hours ago Engelbrekt sa: Hade insändaren handlat om jakt på Fälthare där man låter en Vorsteh stäcka ut sitt eleganta löpsteg över några hektar stubbåker så hade man ju kunnat diskutera det där med stressade djur… men nu blev det inte så. Förstår inte vad du menar 😁. Min inte så lilla Enzo har jagat hare (med skall) vid två tillfällen. Kan bara konstatera att han inte har en chans mot en frisk hare. Han släpper ganska fort så det blir inga långvariga övningar. I skog fintar dom bort Enzo blixtsnabbt. På fält är det något svårare men även där släpper Enzo ganska snabbt . För den som jagar så är det uppenbart att det handlar om väldigt kort förföljande. Tyvärr inte för "djurvännerna". Nu jagar jag inte hare så det är mest olycksfall i arbetet. Skulle dock kunna tänka mig att skjuta hare om han står för dom.
Publicerat Juni 21, 20233 yr Just jakt på hare är många gånger lite eljest, hunden ska driva, sen ska det vara i stort tapp fritt, absolut minst en timme bra drev och då får inte söket ha tagit för länge, sen ska hunden driva bra för dagen också och då kanske haren skjuts. I bästa fall. Annars med för långt tapp, dåligt drev eller för kort så då får det vara. Så visst är det mycket nöjes jakt. Jaktprov och liknande är delvis samma men behövs också för att få fram bra hundar och det är ju ett nöje i sig för många. Inte mig inräknat. Under nu ett gäng olika hundar och vissa som tyckt om jaga hare så har det endast hänt mig veterligen en gång att hunden fått fast en hare och då var det nog helt enkelt så att älgen trampade upp haren och den sprang rätt på hunden.
Publicerat Juni 22, 20233 yr De riktigt sjuka harkonnässörerna vill väl utrota tyskhare, har noll intresse av att fälla svenskharen, man får inte skjuta första timmen eller förrän man sett haren tre gånger osv. Finns nog inte så många kvar av den stammen? Inte min grej iaf, jag vill jaga på drevdjuret. Personligen tycker jag att harjakt är sjukt kul. Det finns en poäng i att hunden får driva haren en stund innan man börjar jaga på den, så att takten blir lugn utan störning och det buktar fint. Sen ska haren skjutas när man får chansen, och det är inte alltid så lätt. Upplever inte att haren är särskilt stressad av de stövare som jag sett. Sällan som hunden ligger hack i häl på haren. Den går mest undan för hunden så fort de fått koll på skallet. Hela poängen med långdrivande hundar är att det ska bukta och inte gå ur området som jagas. I avel på alla långdrivande hundar så är man intresserad av bra skall och hög spårnoggrannhet som tar ner farten för att det ska bukta. De långa benen på stövaren är inte till för att det ska gå fort. Då skulle det inte bukta. Så jag vågar sammanfatta det med att skribenten inte varit med på harjakt och har dålig koll, liksom de flesta jaktmotståndare. Sen kan man väl argumentera för att den minsta risken för stress är att lönnmörda djur. Så visst är hundjakt ett nöje, men jag tycker att det är OK så länge det sker i rätt former.