Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sikte till Sako A1 .222 ...

Featured Replies

Publicerat

Sitter och vill ha ett passande sikte till min 222a som blir bra för bockjakten ffa, sen vad nu än jag ska ha bössan till i forts. Det är ju en smidig bössa, så kanske inte alltför klumpigt sikte vore nice. Ska inte vaka natt med den i första taget, men väl inpå kväll då.

Zeiss diavari Z 2,5-10x48 har jag sett lite begagnade till OK priser, vore det nått? Eller kanske Trijicon AccuPoint 2.5-12.5x42?

Publicerat

Khales Helia 3 4-12x44💗

Publicerat
  • Författare
Just now, hs_merkel said:

Khales Helia 3 4-12x44💗

Skulle jag mot förmodan lyckas hitta någon sån beggad, så är jag nog såklart intresserad. :)

Publicerat
6 minutes ago sexfemåtta sa:

Zeiss diavari Z 2,5-10x48 har jag sett lite begagnade till OK priser, vore det nått? Eller kanske Trijicon AccuPoint 2.5-12.5x42?

Jag körde med Zeiss 2.5-10x48 i ett par omgångar om jag minns rätt när jag höll på att byta som värst, kan man leva med medförstorande rm och tubseende mellan 2.5-3.5 till 4x förstoring någonstans (obs detta är fritt ur minnet) så är det i regel jäkligt trevliga och nu när var man ska ha belyst är det skäliga priser på dom även i bra skick. 

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago, Joacim said:

Jag körde med Zeiss 2.5-10x48 i ett par omgångar om jag minns rätt när jag höll på att byta som värst, kan man leva med medförstorande rm och tubseende mellan 2.5-3.5 till 4x förstoring någonstans (obs detta är fritt ur minnet) så är det i regel jäkligt trevliga och nu när var man ska ha belyst är det skäliga priser på dom även i bra skick. 

Hm, medförstorande blir jag nu osäker på, och borde inte erkänna det, men är osäker på om det är det på min obelysta S&B 3-12 på 308an... Kan säkert fungera. Antagligen skjuter jag inget på lägsta förstoringen med denna bössa, så där ligger inte nått särskilt problem iaf.

Vad är rimligt pris på en sån beggad i vettigt skick tycker du?

Publicerat
5 minutes ago sexfemåtta sa:

Vad är rimligt pris på en sån beggad i vettigt skick tycker du?

Detta är jag nog tyvärr inte man nog att svara på i dagsläget, har inte haft koll på begagnatmarknaden med någon reda på ett par år. Men letar man runt lite borde man hitta ett skikt för en 3-4k det är jag övertygad om. 

Publicerat

Idag verkar det inte gå att jaga alls längre om man inte toppar bössan med något nordeuropeisk fabrikat.

Mina 20 första år använde jag uteslutande optik från Leupold, redfield, Weaver och burris.

Mycket beroende på att det var vad min ekonomi då mäktade med, jag sköt lika mycket som alla andra oberoende av tid på dygnet och inga av dessa gav mig något problem nånsin.

De senaste 20 åren har optikgarderoben bestått av alla de stora europeiska märkena, har det gjort någon skillnad förutom trefaldigat inköpspris?

Nej inte alls förutom att de lätta smidiga USA kikarna ersatts med tunga klumpiga europeiska;)

Ibland saknar jag en helt vanlig 3-9x40 leupold!

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Ibland saknar jag en helt vanlig 3-9x40 leupold!

Look no further ;) 

78EFA943-AECF-41C4-93D0-F52BCB356FEA.thumb.jpeg.738c19c5f44416a4a765a1cd67d6efcc.jpeg

Publicerat

Skit i medförstorande.

Det är skitbökigt att skjuta in mot tex en klisterlapp med jättekors, krävs typ 4 eller fler klisterlappar för att du ska kunna rikta vettigt mot ngt.

Inte skymningsjakt säger du.. why?

Vad du måste ha är ett väldigt litet fint belyst kors till den här klena kalibern och gärna bra mörkeregenskaper. Jag hade sagt ett begagnat Varipoint 2,2-10x50 men jag vet inte om de är hanterbara prismässigt nu. 

Sen är de här Delta, vortex och allt vad de heter är bra sikten. Tror inte du gör bort dej om du testar, vad du vill ha är belyst litet riktmedel och möjlighet till rätt ok förstoring. Vet att jag försökte skjuta en kanin på 80 m med min gamla 222:a med medförstorande riktmedel.. det gick men det var fan inte lätt!

Sen tycker jag man faktiskt kan gå all-in och köpa dyrt 3-12x56 även på en vixen. Jag hade det, funkade hur bra som helt.. Det kanske ser lite konstigt ut med en stor tub på liten bössa men jag har då aldrig utvecklat ngn allergi gentemot dessa proportioner.

Har tex x72 på rävbössan, 56+ på 223:an.. fungerar utmärkt. 

Publicerat

Har haft 3st vixen/A1 på dessa har jag haft,Swarovski 6-24x50, Delta 2,5-15x56,Zeiss 3-12x56, Helia 6x42, Meopta 6x42, Meopta 7x56 och Helia 3 4-12x44.

Vill ha bra mörker egenskaper och litet riktmedel vilket 6x42/7x56 inte hade. Gick skjuta med dem med men var inte enkelt. Köp en gång! 

Leupold vx är nostalgi på en vixen! Enkelt lätt och snyggt! 

Hur dålig är leupold freedom?

Publicerat

.. snyggt!? :D Det är en faktor i skogen på ensamjakt hurdå? 😇

Publicerat
9 minutes ago Hipshot sa:

.. snyggt!? :D Det är en faktor i skogen på ensamjakt hurdå? 😇

Skjuter man Howa så förstår jag att du inte förstår!😉

Publicerat
6 minutes ago hs_merkel sa:

Skjuter man Howa så förstår jag att du inte förstår!😉

Skit på dej, det ser idag ut som ett remingtonsystem med stor ljuddämpare och eftermarknadskolv. Hur estetiskt kan det vara!? 🤮

Publicerat
2 hours ago hs_merkel sa:

Hur dålig är leupold freedom?

Den har fått bra kritik.

När Leupold slutade med deras grymt bra Vari-x serie och ersatte den med Vx serien tyckte många att kvalitén sjönk rejält och dom tappade marknadsandelar.

Leupold Freedom är bättre än vad Vx var, kanske tom lika bra som Vari-x men problemet är att det är lätt att få ett bra rykte men svårt att bli av med ett dåligt så utanför USA för Leupold numera en tynande tillvaro.

Publicerat

Jag antar att du inte ska använda din Vixen till drevjakt? För vak och pyrsch vill jag gärna ha hyfsat hög förstoring.

Jag fick hem ett begagnat Meopta Meosport R 3-15x50 härom dagen som jag ska ha på min klass två, en Vixen med tung pipa. För 3500 kr och nyskick var det en no-brainer. Väldigt trevliga funktioner enligt mig, och optiken verkar duga gott. Inte testat den skarpt än. Liknande funktioner får man betala svinmycket pengar för i Vortex LHT eller Kahles Helia 3,5-18x50. Sistnämnda är kanske ett drömsikte för mig, men det får vänta till jag sålt ett barn eller två. :P 

Publicerat

Helia 3-18x50 är fin! Speciellt med BT😀

Publicerat
På 2023-06-21 at 22:08 Mad Mike sa:

Den har fått bra kritik.

När Leupold slutade med deras grymt bra Vari-x serie och ersatte den med Vx serien tyckte många att kvalitén sjönk rejält och dom tappade marknadsandelar.

Leupold Freedom är bättre än vad Vx var, kanske tom lika bra som Vari-x men problemet är att det är lätt att få ett bra rykte men svårt att bli av med ett dåligt så utanför USA för Leupold numera en tynande tillvaro.

Ok, synd deras belysta hade 30mm tub och 50 öppning. Lite sugen på VX5 2-10x42, men grå importerad skulle den gå på nästan 13000, och då väljer jag hellre en Z3, alternativt ta hem en freedom för att se. Däremot att Dem bjuder på CDS är fint

Publicerat
  • Författare
On 6/21/2023 at 7:41 PM, Hipshot said:

Skit i medförstorande.

Det är skitbökigt att skjuta in mot tex en klisterlapp med jättekors, krävs typ 4 eller fler klisterlappar för att du ska kunna rikta vettigt mot ngt.

Inte skymningsjakt säger du.. why?

Vad du måste ha är ett väldigt litet fint belyst kors till den här klena kalibern och gärna bra mörkeregenskaper. Jag hade sagt ett begagnat Varipoint 2,2-10x50 men jag vet inte om de är hanterbara prismässigt nu. 

Sen är de här Delta, vortex och allt vad de heter är bra sikten. Tror inte du gör bort dej om du testar, vad du vill ha är belyst litet riktmedel och möjlighet till rätt ok förstoring. Vet att jag försökte skjuta en kanin på 80 m med min gamla 222:a med medförstorande riktmedel.. det gick men det var fan inte lätt!

Sen tycker jag man faktiskt kan gå all-in och köpa dyrt 3-12x56 även på en vixen. Jag hade det, funkade hur bra som helt.. Det kanske ser lite konstigt ut med en stor tub på liten bössa men jag har då aldrig utvecklat ngn allergi gentemot dessa proportioner.

Har tex x72 på rävbössan, 56+ på 223:an.. fungerar utmärkt. 

Måste blivit missförstånd? Menade att jag ska jaga skymning, absolut. Kanske jag som var snurrig i skallen.

Belyst vore nog nice ändå, även om jag har suttit och vakat med obelyst vilket även det har funkat. Men du har nog rätt, ska inte vara rädd för en större glugg. Oftast spelar det ju ingen roll med skillnaden i "smidigheten" då man antingen rör sig rätt långsamt eller sitter still.

On 6/22/2023 at 11:38 AM, LGH said:

Jag antar att du inte ska använda din Vixen till drevjakt? För vak och pyrsch vill jag gärna ha hyfsat hög förstoring.

Jag fick hem ett begagnat Meopta Meosport R 3-15x50 härom dagen som jag ska ha på min klass två, en Vixen med tung pipa. För 3500 kr och nyskick var det en no-brainer. Väldigt trevliga funktioner enligt mig, och optiken verkar duga gott. Inte testat den skarpt än. Liknande funktioner får man betala svinmycket pengar för i Vortex LHT eller Kahles Helia 3,5-18x50. Sistnämnda är kanske ett drömsikte för mig, men det får vänta till jag sålt ett barn eller två. :P 

Nej precis, inge drev på denna. Därför vill jag även ha mer än 9x. Helst minst 12, gärna upp mot 15-16 ! 

Publicerat
  • Författare

Tittar mer efter vissa Trijicon nu, de har varit trevliga när jag glott i butik o så, bara att jag inte vill ha BAC nu då. 

Publicerat

Igår beställde jag ett Helix 6-24x50 till 222:an. Jag tänkte att jag ju vill filma genom siktet men det funkar inte som det är nu pga för lågt montage med Leupolden. Så får ta ett högre 30mm-montage med antagligen de Optilock jag har liggande hemma. Lär inte bli supersnyggt men med pipan gängad och dämparen på så kan det bli trevligt tror jag. Alternativet hade ju varit att skaffa en T3x 22-250 eller nåt sånt. Nu slipper jag undan med 3800 som siktet kostar på Astros rea och förhoppningsvis blir 222:an använd ännu mer än tidigare. Tror jag fortsätter med V-Max 40 men provar en 50 grains blyspets också eller TSX och har med ett patroner på jakt ifall storbocken visar sig :) 

Publicerat
  • Författare

Beställt en beggad Trijicon 5-20x50 nu, blir kul att prova. Gillat dem jag tittat genom tidigare, diggar deras belysning å. Sen hur jag trivs med siktet till bössan får väl tiden utvisa.

Kanske måste skaka fram nåra optilocks för Sako... Om nån har som ligger och skräpar så PM, så kan jag köpa dem för en schysst slant isf (måste bara se att jag har behovet först här om nån dag).

Publicerat
På 2023-06-23 at 20:08 exabit sa:

Igår beställde jag ett Helix 6-24x50 till 222:an. Jag tänkte att jag ju vill filma genom siktet men det funkar inte som det är nu pga för lågt montage med Leupolden. Så får ta ett högre 30mm-montage med antagligen de Optilock jag har liggande hemma. Lär inte bli supersnyggt men med pipan gängad och dämparen på så kan det bli trevligt tror jag. Alternativet hade ju varit att skaffa en T3x 22-250 eller nåt sånt. Nu slipper jag undan med 3800 som siktet kostar på Astros rea och förhoppningsvis blir 222:an använd ännu mer än tidigare. Tror jag fortsätter med V-Max 40 men provar en 50 grains blyspets också eller TSX och har med ett patroner på jakt ifall storbocken visar sig :) 

Själv är jag sugen på en zeiss v4 6-24x50 med belyst 60 riktmedel