Publicerat Juni 21, 20233 yr Sitter och vill ha ett passande sikte till min 222a som blir bra för bockjakten ffa, sen vad nu Àn jag ska ha bössan till i forts. Det Àr ju en smidig bössa, sÄ kanske inte alltför klumpigt sikte vore nice. Ska inte vaka natt med den i första taget, men vÀl inpÄ kvÀll dÄ. Zeiss diavari Z 2,5-10x48 har jag sett lite begagnade till OK priser, vore det nÄtt? Eller kanske Trijicon AccuPoint 2.5-12.5x42?
Publicerat Juni 21, 20233 yr Författare Just now, hs_merkel said: Khales Helia 3 4-12x44đ Skulle jag mot förmodan lyckas hitta nĂ„gon sĂ„n beggad, sĂ„ Ă€r jag nog sĂ„klart intresserad.
Publicerat Juni 21, 20233 yr 6 minutes ago sexfemĂ„tta sa: Zeiss diavari Z 2,5-10x48 har jag sett lite begagnade till OK priser, vore det nĂ„tt? Eller kanske Trijicon AccuPoint 2.5-12.5x42? Jag körde med Zeiss 2.5-10x48 i ett par omgĂ„ngar om jag minns rĂ€tt nĂ€r jag höll pĂ„ att byta som vĂ€rst, kan man leva med medförstorande rm och tubseende mellan 2.5-3.5 till 4x förstoring nĂ„gonstans (obs detta Ă€r fritt ur minnet) sĂ„ Ă€r det i regel jĂ€kligt trevliga och nu nĂ€r var man ska ha belyst Ă€r det skĂ€liga priser pĂ„ dom Ă€ven i bra skick.Â
Publicerat Juni 21, 20233 yr Författare 5 minutes ago, Joacim said: Jag körde med Zeiss 2.5-10x48 i ett par omgÄngar om jag minns rÀtt nÀr jag höll pÄ att byta som vÀrst, kan man leva med medförstorande rm och tubseende mellan 2.5-3.5 till 4x förstoring nÄgonstans (obs detta Àr fritt ur minnet) sÄ Àr det i regel jÀkligt trevliga och nu nÀr var man ska ha belyst Àr det skÀliga priser pÄ dom Àven i bra skick. Hm, medförstorande blir jag nu osÀker pÄ, och borde inte erkÀnna det, men Àr osÀker pÄ om det Àr det pÄ min obelysta S&B 3-12 pÄ 308an... Kan sÀkert fungera. Antagligen skjuter jag inget pÄ lÀgsta förstoringen med denna bössa, sÄ dÀr ligger inte nÄtt sÀrskilt problem iaf. Vad Àr rimligt pris pÄ en sÄn beggad i vettigt skick tycker du?
Publicerat Juni 21, 20233 yr 5 minutes ago sexfemĂ„tta sa: Vad Ă€r rimligt pris pĂ„ en sĂ„n beggad i vettigt skick tycker du? Detta Ă€r jag nog tyvĂ€rr inte man nog att svara pĂ„ i dagslĂ€get, har inte haft koll pĂ„ begagnatmarknaden med nĂ„gon reda pĂ„ ett par Ă„r. Men letar man runt lite borde man hitta ett skikt för en 3-4k det Ă€r jag övertygad om.Â
Publicerat Juni 21, 20233 yr Idag verkar det inte gÄ att jaga alls lÀngre om man inte toppar bössan med nÄgot nordeuropeisk fabrikat. Mina 20 första Är anvÀnde jag uteslutande optik frÄn Leupold, redfield, Weaver och burris. Mycket beroende pÄ att det var vad min ekonomi dÄ mÀktade med, jag sköt lika mycket som alla andra oberoende av tid pÄ dygnet och inga av dessa gav mig nÄgot problem nÄnsin. De senaste 20 Ären har optikgarderoben bestÄtt av alla de stora europeiska mÀrkena, har det gjort nÄgon skillnad förutom trefaldigat inköpspris? Nej inte alls förutom att de lÀtta smidiga USA kikarna ersatts med tunga klumpiga europeiska Ibland saknar jag en helt vanlig 3-9x40 leupold!
Publicerat Juni 21, 20233 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Â Ibland saknar jag en helt vanlig 3-9x40 leupold! Look no further Â
Publicerat Juni 21, 20233 yr Skit i medförstorande. Det Ă€r skitbökigt att skjuta in mot tex en klisterlapp med jĂ€ttekors, krĂ€vs typ 4 eller fler klisterlappar för att du ska kunna rikta vettigt mot ngt. Inte skymningsjakt sĂ€ger du.. why? Vad du mĂ„ste ha Ă€r ett vĂ€ldigt litet fint belyst kors till den hĂ€r klena kalibern och gĂ€rna bra mörkeregenskaper. Jag hade sagt ett begagnat Varipoint 2,2-10x50 men jag vet inte om de Ă€r hanterbara prismĂ€ssigt nu. Sen Ă€r de hĂ€r Delta, vortex och allt vad de heter Ă€r bra sikten. Tror inte du gör bort dej om du testar, vad du vill ha Ă€r belyst litet riktmedel och möjlighet till rĂ€tt ok förstoring. Vet att jag försökte skjuta en kanin pĂ„ 80 m med min gamla 222:a med medförstorande riktmedel.. det gick men det var fan inte lĂ€tt! Sen tycker jag man faktiskt kan gĂ„ all-in och köpa dyrt 3-12x56 Ă€ven pĂ„ en vixen. Jag hade det, funkade hur bra som helt.. Det kanske ser lite konstigt ut med en stor tub pĂ„ liten bössa men jag har dĂ„ aldrig utvecklat ngn allergi gentemot dessa proportioner. Har tex x72 pĂ„ rĂ€vbössan, 56+ pĂ„ 223:an.. fungerar utmĂ€rkt.Â
Publicerat Juni 21, 20233 yr Har haft 3st vixen/A1 pĂ„ dessa har jag haft,Swarovski 6-24x50, Delta 2,5-15x56,Zeiss 3-12x56, Helia 6x42, Meopta 6x42, Meopta 7x56 och Helia 3 4-12x44. Vill ha bra mörker egenskaper och litet riktmedel vilket 6x42/7x56 inte hade. Gick skjuta med dem med men var inte enkelt. Köp en gĂ„ng! Leupold vx Ă€r nostalgi pĂ„ en vixen! Enkelt lĂ€tt och snyggt! Hur dĂ„lig Ă€r leupold freedom? Â
Publicerat Juni 21, 20233 yr 9 minutes ago Hipshot sa: .. snyggt!?  Det Ă€r en faktor i skogen pĂ„ ensamjakt hurdĂ„? đ Skjuter man Howa sĂ„ förstĂ„r jag att du inte förstĂ„r!đ
Publicerat Juni 21, 20233 yr 6 minutes ago hs_merkel sa: Skjuter man Howa sĂ„ förstĂ„r jag att du inte förstĂ„r!đ Skit pĂ„ dej, det ser idag ut som ett remingtonsystem med stor ljuddĂ€mpare och eftermarknadskolv. Hur estetiskt kan det vara!? đ€ź
Publicerat Juni 21, 20233 yr 2 hours ago hs_merkel sa:  Hur dÄlig Àr leupold freedom?  Den har fÄtt bra kritik. NÀr Leupold slutade med deras grymt bra Vari-x serie och ersatte den med Vx serien tyckte mÄnga att kvalitén sjönk rejÀlt och dom tappade marknadsandelar. Leupold Freedom Àr bÀttre Àn vad Vx var, kanske tom lika bra som Vari-x men problemet Àr att det Àr lÀtt att fÄ ett bra rykte men svÄrt att bli av med ett dÄligt sÄ utanför USA för Leupold numera en tynande tillvaro.
Publicerat Juni 22, 20233 yr Jag antar att du inte ska anvĂ€nda din Vixen till drevjakt? För vak och pyrsch vill jag gĂ€rna ha hyfsat hög förstoring. Jag fick hem ett begagnat Meopta Meosport R 3-15x50 hĂ€rom dagen som jag ska ha pĂ„ min klass tvĂ„, en Vixen med tung pipa. För 3500 kr och nyskick var det en no-brainer. VĂ€ldigt trevliga funktioner enligt mig, och optiken verkar duga gott. Inte testat den skarpt Ă€n. Liknande funktioner fĂ„r man betala svinmycket pengar för i Vortex LHT eller Kahles Helia 3,5-18x50. SistnĂ€mnda Ă€r kanske ett drömsikte för mig, men det fĂ„r vĂ€nta till jag sĂ„lt ett barn eller tvĂ„. Â
Publicerat Juni 23, 20233 yr PÄ 2023-06-21 at 22:08 Mad Mike sa: Den har fÄtt bra kritik. NÀr Leupold slutade med deras grymt bra Vari-x serie och ersatte den med Vx serien tyckte mÄnga att kvalitén sjönk rejÀlt och dom tappade marknadsandelar. Leupold Freedom Àr bÀttre Àn vad Vx var, kanske tom lika bra som Vari-x men problemet Àr att det Àr lÀtt att fÄ ett bra rykte men svÄrt att bli av med ett dÄligt sÄ utanför USA för Leupold numera en tynande tillvaro. Ok, synd deras belysta hade 30mm tub och 50 öppning. Lite sugen pÄ VX5 2-10x42, men grÄ importerad skulle den gÄ pÄ nÀstan 13000, och dÄ vÀljer jag hellre en Z3, alternativt ta hem en freedom för att se. DÀremot att Dem bjuder pÄ CDS Àr fint
Publicerat Juni 23, 20233 yr Författare On 6/21/2023 at 7:41 PM, Hipshot said: Skit i medförstorande. Det Ă€r skitbökigt att skjuta in mot tex en klisterlapp med jĂ€ttekors, krĂ€vs typ 4 eller fler klisterlappar för att du ska kunna rikta vettigt mot ngt. Inte skymningsjakt sĂ€ger du.. why? Vad du mĂ„ste ha Ă€r ett vĂ€ldigt litet fint belyst kors till den hĂ€r klena kalibern och gĂ€rna bra mörkeregenskaper. Jag hade sagt ett begagnat Varipoint 2,2-10x50 men jag vet inte om de Ă€r hanterbara prismĂ€ssigt nu. Sen Ă€r de hĂ€r Delta, vortex och allt vad de heter Ă€r bra sikten. Tror inte du gör bort dej om du testar, vad du vill ha Ă€r belyst litet riktmedel och möjlighet till rĂ€tt ok förstoring. Vet att jag försökte skjuta en kanin pĂ„ 80 m med min gamla 222:a med medförstorande riktmedel.. det gick men det var fan inte lĂ€tt! Sen tycker jag man faktiskt kan gĂ„ all-in och köpa dyrt 3-12x56 Ă€ven pĂ„ en vixen. Jag hade det, funkade hur bra som helt.. Det kanske ser lite konstigt ut med en stor tub pĂ„ liten bössa men jag har dĂ„ aldrig utvecklat ngn allergi gentemot dessa proportioner. Har tex x72 pĂ„ rĂ€vbössan, 56+ pĂ„ 223:an.. fungerar utmĂ€rkt. MĂ„ste blivit missförstĂ„nd? Menade att jag ska jaga skymning, absolut. Kanske jag som var snurrig i skallen. Belyst vore nog nice Ă€ndĂ„, Ă€ven om jag har suttit och vakat med obelyst vilket Ă€ven det har funkat. Men du har nog rĂ€tt, ska inte vara rĂ€dd för en större glugg. Oftast spelar det ju ingen roll med skillnaden i "smidigheten" dĂ„ man antingen rör sig rĂ€tt lĂ„ngsamt eller sitter still.  On 6/22/2023 at 11:38 AM, LGH said: Jag antar att du inte ska anvĂ€nda din Vixen till drevjakt? För vak och pyrsch vill jag gĂ€rna ha hyfsat hög förstoring. Jag fick hem ett begagnat Meopta Meosport R 3-15x50 hĂ€rom dagen som jag ska ha pĂ„ min klass tvĂ„, en Vixen med tung pipa. För 3500 kr och nyskick var det en no-brainer. VĂ€ldigt trevliga funktioner enligt mig, och optiken verkar duga gott. Inte testat den skarpt Ă€n. Liknande funktioner fĂ„r man betala svinmycket pengar för i Vortex LHT eller Kahles Helia 3,5-18x50. SistnĂ€mnda Ă€r kanske ett drömsikte för mig, men det fĂ„r vĂ€nta till jag sĂ„lt ett barn eller tvĂ„.  Nej precis, inge drev pĂ„ denna. DĂ€rför vill jag Ă€ven ha mer Ă€n 9x. Helst minst 12, gĂ€rna upp mot 15-16 !Â
Publicerat Juni 23, 20233 yr Författare Tittar mer efter vissa Trijicon nu, de har varit trevliga nĂ€r jag glott i butik o sĂ„, bara att jag inte vill ha BAC nu dĂ„.Â
Publicerat Juni 23, 20233 yr IgĂ„r bestĂ€llde jag ett Helix 6-24x50 till 222:an. Jag tĂ€nkte att jag ju vill filma genom siktet men det funkar inte som det Ă€r nu pga för lĂ„gt montage med Leupolden. SĂ„ fĂ„r ta ett högre 30mm-montage med antagligen de Optilock jag har liggande hemma. LĂ€r inte bli supersnyggt men med pipan gĂ€ngad och dĂ€mparen pĂ„ sĂ„ kan det bli trevligt tror jag. Alternativet hade ju varit att skaffa en T3x 22-250 eller nĂ„t sĂ„nt. Nu slipper jag undan med 3800 som siktet kostar pĂ„ Astros rea och förhoppningsvis blir 222:an anvĂ€nd Ă€nnu mer Ă€n tidigare. Tror jag fortsĂ€tter med V-Max 40 men provar en 50 grains blyspets ocksĂ„ eller TSX och har med ett patroner pĂ„ jakt ifall storbocken visar sig Â
Publicerat Juni 24, 20233 yr Författare BestÀllt en beggad Trijicon 5-20x50 nu, blir kul att prova. Gillat dem jag tittat genom tidigare, diggar deras belysning Ä. Sen hur jag trivs med siktet till bössan fÄr vÀl tiden utvisa. Kanske mÄste skaka fram nÄra optilocks för Sako... Om nÄn har som ligger och skrÀpar sÄ PM, sÄ kan jag köpa dem för en schysst slant isf (mÄste bara se att jag har behovet först hÀr om nÄn dag).
Publicerat Juni 24, 20233 yr PĂ„ 2023-06-23 at 20:08 exabit sa: IgĂ„r bestĂ€llde jag ett Helix 6-24x50 till 222:an. Jag tĂ€nkte att jag ju vill filma genom siktet men det funkar inte som det Ă€r nu pga för lĂ„gt montage med Leupolden. SĂ„ fĂ„r ta ett högre 30mm-montage med antagligen de Optilock jag har liggande hemma. LĂ€r inte bli supersnyggt men med pipan gĂ€ngad och dĂ€mparen pĂ„ sĂ„ kan det bli trevligt tror jag. Alternativet hade ju varit att skaffa en T3x 22-250 eller nĂ„t sĂ„nt. Nu slipper jag undan med 3800 som siktet kostar pĂ„ Astros rea och förhoppningsvis blir 222:an anvĂ€nd Ă€nnu mer Ă€n tidigare. Tror jag fortsĂ€tter med V-Max 40 men provar en 50 grains blyspets ocksĂ„ eller TSX och har med ett patroner pĂ„ jakt ifall storbocken visar sig  SjĂ€lv Ă€r jag sugen pĂ„ en zeiss v4 6-24x50 med belyst 60 riktmedelÂ