Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knivrecension (långtids)

Featured Replies

Publicerat

När jakt tidningarnas paneler testar utrustning går dom ut i skogen en sväng, tänder en brasa, grillar en korv och skriver att produkten är bra. Den får 5 humlor av 5 möjliga- och sen får dom behålla produkten. Win- win 😉

Den enda jag vet som har skrivit att en produkt var SKIT var @Håkan : det gäller både vapen och delar....

För några år sen ville jag ha en kniv typ svingblad, fast med separata blad för urtagning och flåning. Valet föll på Outdoor Edge. Jag har ett blad framme i taget- inget lås som kan släppa så det andra blad viker ut och skär mig i handen. Kniven är gjort av rost trögt stål: jag känner inte till stålkvaliteten, men en slipning då och då, och ett skärpstål eller en slip med 2 vinkelställda diamant eller kersmiska pinnar man drar ett drag eller 2 över gör att man snillt flår en älg eller en gris med den. Bästa knepet med buköppnarbladet är när jag använder det till flåsnitt längs ben och mage: till buköppnare använder jag alltid det vanliga bladet med pekfingret mot knivens rygg framme vid spetsen.

Efter varje flåning av ett vilt hamnar kniven i diskmaskinen: båda blad utvikta i 90° och handtaget stoppat ned i bestick korgen.

Detta är ganska hårdhänt användande av en kniv: det börjar med att handtaget blir lite blekare och lite trött. Limmet som märket med logotypen har blivit upplöst och ramlar av. Då jag diskade den efter sista grisen hade den bakre skruven i handtaget på båda sider försvunnit. Jag har tidigare haft isär den första kniv (ni ser den med mest slipade bladet) och tagit ut något mässing shims då den vart lite glapp.

Nu efter sista mesyr med skruvarna tog jag isär dom och gjorde "1 kniv av 2"

Lite trix med distansbiten för fjädern på mitten (den finns inte på den gamla kniven) lock-tite på alla skruvar. Skruvarna är rostfria Torx av en medioker kvalitet men annars är det inget att orda om: nu har jag kniv många år till

20230624_124435.thumb.jpg.924a94620d7a8aa92fb31d8b2838f747.jpg

Ni får själv gissa hur många djur den nedre har flått och taget ur- eller hur många gånger den har varit slipat (det smala bladet hade ursprungligen samma form som det andra)

Sammanfattning: den ABSOLUT BÄSTA SKOGSKNIV JAG HAR HAFT:

Den får 5 hundgodis av 5 möjliga av Chuck

Hölstret att hänga den i bältet är av cordura, och av ypperlig kvalitet...

Av en ren händelse har jag en fabriksny likadan liggande i obruten förpackning ifall man inte skulle kunna få tag i dom längre 😉

Publicerat

Har en likadan fast orange, mycket omtyckt. :wub: Det är min andra, men enbart för att den första försvann spårlöst efter en bockjakt… :ph34r:

Publicerat
  • Författare

20230625_113645.thumb.jpg.745713833ddd1a78355929256ca726fb.jpg