Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta fågel med 222:a i skogsmiljö

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte skrapa ihop lite tips kring hur man maximerar sina chanser att skjuta lite nötskrikor, skator och kråkor med 222:a i skogsmiljö. Har tidigare skjutit en del nötskrikor på lock med gällt harskrik. I övrigt är det rätt besvärligt att komma till skottchans på slika fåglar i skog.

@Hipshot nämnde något om att placera sig på lagom håll från en ek. Det lät som en bra idé :) 

Finns det fler tips kring detta? Kan man exempelvis när man är på plats "åtla" med några färggranna påsar under ett träd de kan sitta i, för att försöka få någon nyfiken fågel att landa i trät och inspektera påsarna?

• exabit changed the title to Skjuta fågel med 222:a i skogsmiljö
Publicerat

Lägg ut skinn och övriga rester från egen eller annans gris/rådjur.

Publicerat
  • Författare
44 minutes ago mbbohman sa:

Hahahaha du rolig du 🤭😂😂

Du som är så himla rediger kan ju donera lite grejer till en behövande :tongue: 

Publicerat
  • Författare

Lite tunt med tips/idéer :ph34r:

Publicerat

En bra början är att va i skogen 😉

jag hade pürschat runt på marken och studerat var de uppehåller sig naturligt. Uppenbarar sig en skottchans tar man den.

givetvis kan man åtla på når bra ställe också men frågan är hur mycket mer än en skottchans man får per gång ute 🤷‍♂️

Publicerat
13 minutes ago exabit sa:

Lite tunt med tips/idéer :ph34r:

Jag noterade att det kom många duvor via åtelkamera vid spridare för gris,  bestämde mig för gå dit tidigt en morgon, kommer inte ihåg exakt men det blev typ 6-7 duvor och 5-6 nötskrikor.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago TekDr sa:

En bra början är att va i skogen 😉

jag hade pürschat runt på marken och studerat var de uppehåller sig naturligt. Uppenbarar sig en skottchans tar man den.

givetvis kan man åtla på når bra ställe också men frågan är hur mycket mer än en skottchans man får per gång ute 🤷‍♂️

Jag har gjort dessa övningar många gånger och har dragit vissa slutsatser. Blir rätt svårt att pürscha fågel såvida man inte har örnögon och är villig att skjuta på 200+ meter.

Det är väl en gräddfil till slutsatserna genom andras erfarenheter jag är ute efter egentligen, typ det Mike skrev ovan. Och Hippens råd om ekar. Finns ett fåtal på jaktmarken.

Hoppas jag själv kan bidra med något i denna tråd vad det lider. Har som en del erfarenhet av att locka in nötskrikor. Men de är väldigt varska och är tysta när de anländer. Dock är det bara kråkor och skator som är lovliga nu, så nötskrikor får vänta till hösten.

Publicerat

Oktober/november är väl ekollonen mogna? Minns fan inte.. men jag inbillar mej att det är just oktober. Hur eller hur, mkt närig där då om du har ekar. Står det bara en endaste ek mitt i storskog så kommer den garanterat att dra dit både nötskrikor, ringduvor och rådjur o vildsvin. 

Tycker man ser när det är dags ganska tydligt, hittar du ekar i åkermark så kommer du att se nötskrikor flygar i skytteltrafik... då är det dags. Förövrigt en riktigt trevlig upplevelse. Satt under ek och passade på nötskrikor och duvor när en sparvhök kom och landade. Nästa skria som landade vart omedelbart klippt av höken som lätt jagade ifatt den i trädet dvs bland grenar och löv. När höken fått tag på skrikan och tumlat ned för att avsluta på marken så kunde min dåvarande labbe inte hålla sig utan denne skulle apportera båda i ett svep.. sket sig dessvärre.

Men ekar skapar mkt trafik helt klart!

Publicerat

Jag har skjutit ganska många nötskrikor med hagelgevär under uppflogsjakt, framförallt i kantzonerna mellan åker- och skogsmark. Tyvärr så är Järpe den enda fågel jag har erfarenhet av att locka.

Publicerat

Vildsvinåtel med Majs, skjuter runt 30 varje år med 22lr. Tog någon jakt 16augusti då ställde jag spridaren på 1200 5sekunder några dagar innan.Och satt med hagel bössan. Rolig dag!

Publicerat
  • Författare
1 hour ago hs_merkel sa:

Vildsvinåtel med Majs, skjuter runt 30 varje år med 22lr. Tog någon jakt 16augusti då ställde jag spridaren på 1200 5sekunder några dagar innan.Och satt med hagel bössan. Rolig dag!

Kan nog vara riktigt kul ja. Har dock ingen spridare 😬 Men nån form av åtel kan nog vara vettigt ändå.

Publicerat
4 hours ago exabit sa:

Kan nog vara riktigt kul ja. Har dock ingen spridare 😬 Men nån form av åtel kan nog vara vettigt ändå.

Du behöver inte krångla till de. Jag har en 95x45 som är 2400mm. På den sitter ett spann med en biltema spridare. Bara ställa mot ett träd. Och dra fast med två band. Så fylla med Majs. 

Publicerat

Leta upp deras nattlogi!

Sätt dig under i god tid och plocka ner dem allteftersom de kommer in. 

Jag fick den idén första gången när jag satt på grävling en kväll och plötsligt kom de och satte sig i trädet som var mitt ryggstöd en och en två och två. 

Men de blev många innan mörkret var totalt. 

Satte mig med 22:a ett par dagar senare och fick några. 

De lär sig snabbt så det blev inte så många tillfällen innan trädet var kråkfritt, de bytte helt enkelt