Publicerat Juli 1, 20233 yr Har insett att det alltsom oftast blir samma gevär (tikka m55) som hänger med ut på jakt så har det uppstått ett behov av att byta sikte på ett smidigt sätt. idag sitter ett 2,5-10x48 sikte i fasta warne direkt i lådan. Har ett aimpoint 9000 som jag gärna vill få på. Så, tänker jag helt fel om jag sätter aimpointen i ett par fasta warne och bara ser till att ha nyckel/bits med ut? I 9 fall av 10 kommer ett byte ske hemma, och i det sista fallet sker bytet mellan såter. Blir det lika säkert som ett snabbfästessystem avseende att behålla träffpunkt? Eller ska jag byta så att jag kör samma system på båda siktena? Att blanda märken, fasta och snabbfästen är mer än vad mitt sinne klarar 😁
Publicerat Juli 1, 20233 yr Är det inte bäst att köpa Warne snabbfästen till bägge siktena och sen byta hur du känner för dagen?
Publicerat Juli 2, 20233 yr Författare Jo kanske, eller rusan något billigare och verkar finnas fler höjder. Har mer fastnat i tanken om skillnaden egentligen bara ligger i att snabbfästen har en vinge att spänna och övriga fästen har nyckel. Då känns lösningen utan vinge bättre, mindre att fastna i eller råka lossa. Men samtidigt kanske risken att få spänningar ökar om man inte drar lika varje gång
Publicerat Juli 3, 20233 yr Nja vingen lossar en lite bit i ringfoten som klämmer fast den mot basen, tar du de som du har så måste du öppna ringen och då kan kikaren flytta sig i ringen. Ta kik på fästen så ser du skillnaden tydligt!
Publicerat Juli 4, 20233 yr Författare Fattar! Trodde även snabbfästet släppte hela ringen. Beställde två uppsättningar rusan qr till Tikka idag. Rusan verkar hålla bra kvalite och vara lite mer slimmade än warne