July 7, 20232 yr Jag tycker det är smidigt att stycka hängandes, har gjort det några gånger och gillade det mer än att ha djuret på en bänk. Dessutom inte lika mycket slafs man måste göra rent sen. Men i rummet jag tänkte hålla till är det inte nå smidigt med krok i taket, så jag undrar - har ni nån idé på hur jag enkelt kan lösa det så jag får ett slags "stativ" eller liknande i tillräcklig höjd, tillräckligt stabilt...? Nån grej man kan köpa som är menat för annat men fyller funktionen? Tänker ungefär som en högre, mer stabil klädställning eller liknande. Klart jag kan snickra och konstruera själv men tänkte det kanske finns ett snabbare sätt.
July 7, 20232 yr 15 minutes ago sexfemåtta sa: Jag tycker det är smidigt att stycka hängandes, har gjort det några gånger och gillade det mer än att ha djuret på en bänk. Dessutom inte lika mycket slafs man måste göra rent sen. Men i rummet jag tänkte hålla till är det inte nå smidigt med krok i taket, så jag undrar - har ni nån idé på hur jag enkelt kan lösa det så jag får ett slags "stativ" eller liknande i tillräcklig höjd, tillräckligt stabilt...? Nån grej man kan köpa som är menat för annat men fyller funktionen? Tänker ungefär som en högre, mer stabil klädställning eller liknande. Klart jag kan snickra och konstruera själv men tänkte det kanske finns ett snabbare sätt. Stycka hängande är way to go. Går betydligt snabbare. Ska vara en redig ställning för att det inte ska bli rangligt vara sig man väljer stål eller trä. Du vill definitivt ha något form av vinsch. Att lyfta och haka krok på är en dålig lösning för djur tyngre än rådjur, har jag lärt mig av erfarenhet. Själv hade jag satsat på julas elvinsch för 1500. Lite fritt spånande: Om du har ett stort utrymme så kan ju en åtelställning med toppkrona vara något? https://www.hylte-lantman.com/5etta-toppkrona Ett annat alternativ kan vara balkskor på två väggar och en ganska grov regel mellan att sätta krokar i? Det finns något som kallas för lyftbom som är ett svängbart fäste för vinsch som man sätter på en en vägg eller pelare. Tar inte så mkt plats om möjligheten att fästa en finns.
July 7, 20232 yr Hur ser det ut inne där du ska hålla till? Går det inte att montera en krok eller liknande i taket?
July 7, 20232 yr Lite högre och mycket stabilare än klädställning; gungställning, finns bl.a. på blocket från 50 kr.
July 7, 20232 yr Author Ska bara hänga djuret där när jag styckar. Kommer hängas i svalt utrymme/kylskåp för själva hängningen innan.. Nej, ingen montering av krok i taket är lämplig just där. Isf får jag byta plats men helst inte, och detta måste ju gå att lösa Vikten är ju inte så fantastisk, en vinsch kan ju vara smidigt, absolut, men det går att hänga upp manuellt också upp till normala grisar iaf. Kan ju alltid köra block och talja sålänge om det så krävs. Gungställning blir nog lite svårt att passa in i ett normalt rum inomhus dock...? Fästen på väggarna och en balk..kanske...men känns lite åbäkigt i ett rum inomhus? Isf om det finns nå mindre, smidigare, variant.. Typ nått sånt här, fast inte så jag tänkte betala 6k för det: https://www.snowmover.se/slaktstallning-p-157.html Annars tänkte jag om man tar en rejäl stång i stål, och bara tar två balkar som "ben" ner..då handlar det mest bara hur fötterna måste se ut för att bli rejält stabilt nog. Undrar också lite vad man ska ta och lägga under för att hålla det renare på golvet när man håller på. Det droppar ju inte mycket eller så, men lite hamnar alltid nedåt.. En större "gummibalja" vore ju nått. Typ som biltemas viltsäck, fast gärna lite större.
July 7, 20232 yr Jag styckar nästan alltid hängande. Även om vikten på viltet inte är så hög så blir belastningen på kroken rätt hög, i alla fall för mig. Jag hänger oftast med pälsen på, så första steget vid styckning är att pälsa av. Jag brukar i så stor utsträckning som möjligt dra av skinnet. Så det blir min vikt plus djurets vikt som kroken ska hantera. Det blir rätt höga dynamiska laster när man rycker i skinnet.
July 7, 20232 yr Author 10 minutes ago, Arctic said: Jag styckar nästan alltid hängande. Även om vikten på viltet inte är så hög så blir belastningen på kroken rätt hög, i alla fall för mig. Jag hänger oftast med pälsen på, så första steget vid styckning är att pälsa av. Jag brukar i så stor utsträckning som möjligt dra av skinnet. Så det blir min vikt plus djurets vikt som kroken ska hantera. Det blir rätt höga dynamiska laster när man rycker i skinnet. Absolut, och ska man ha nått vill man ju att det ska vara stadigt oavsett, annars inget trevligt att hålla på med. Är också benägen att vilja hänga med pälsen på, dock har jag nog aldrig riktigt slitit av den sen utan mest pedantiskt stått och skurit. Kul att fler verkar vilja stycka hängande. Jag har inte styckat så många djur, men tyckte definitivt hängande var trevligare, smidigare, bekvämare.
July 8, 20232 yr På 2023-07-07 at 13:52 sexfemåtta sa: Undrar också lite vad man ska ta och lägga under för att hålla det renare på golvet när man håller på. Det droppar ju inte mycket eller så, men lite hamnar alltid nedåt.. En större "gummibalja" vore ju nått. Typ som biltemas viltsäck, fast gärna lite större. En bagagerumsmatta med kant funkar perfekt för det.
July 8, 20232 yr Author 3 hours ago, OlaK said: En bagagerumsmatta med kant funkar perfekt för det. Låter smart!! Ska googla.
August 14, 20232 yr Author Har fixat en fet balja som funkar att ha under, ska testa bygga min konstruktion framåt helgen.. Ska även sannolikt köpa ett beggat kylskåp imorgon. Nu blir detta lite OT, men ändå relevant.. Hur bör jag göra med rådjur nu första kvällen/natten om jag skjuter nått? Det har varit ca 17-19 grader på kvällningen som går ner mot 15 som kallast på natten ute i farstu/lada. Kan man hänga rådjuret i den tempen över första natten och sedan ta in till kylen? Eller är det för varmt? För det är väl inte toppen att hänga in det i kylskåpet direkt tänker jag.. För kylskåpet tänkte jag skippa göra hål. Men en liten extrafläkt verkar det som folk haft framgång med.
August 14, 20232 yr Jag har hängt i den typen av temperatur ett par gånger och det har funkat. En gång över natten som du skriver, men jag har även hängt en bock i sådan temperatur till den hängt klart. Men jag vet absolut inte om det är rätt eller ens lämpligt. Flugor och liknande är väl kanske den största risken, men en viltsäck löser kanske det problemet?
August 14, 20232 yr Author 1 minute ago, LGH said: Jag har hängt i den typen av temperatur ett par gånger och det har funkat. En gång över natten som du skriver, men jag har även hängt en bock i sådan temperatur till den hängt klart. Men jag vet absolut inte om det är rätt eller ens lämpligt. Flugor och liknande är väl kanske den största risken, men en viltsäck löser kanske det problemet? Viltsäck har jag tänkt använda. Om det blir på helg så tänker jag att jag även kan stycka ner den morgonen efter och vakuum-möra resten av tiden, iaf just denna gång. På dagarna kan det bli väl varmt tycker jag nu..ska bli över 20 grader åtminstone.
August 14, 20232 yr Vid den här temperaturen hänger jag in i kylskåpet direkt. Det hänger för närvarande en 50kg gris i mitt kylskåp. Satte in direkt när jag kom hem, urtagen med pälsen på. Första natten var skåpet inställt på 8 grader. Sedan drog jag ner temperaturen till 4 grader. Jag har ett självavfrostande kylskåp och med en extra liten fläkt som ser till att luften rör sig. Inga extra hål eller annan typ av ventilation. Det har alltid fungerat bra för mig. Jag skulle inte hänga ett vilt i 20 grader. Det kan gå rätt fort för det att bli dåligt. Skjuter jag något rådjur får jag väl stycka grisen på en gång... 🙂
August 14, 20232 yr Author 29 minutes ago, Arctic said: Vid den här temperaturen hänger jag in i kylskåpet direkt. Det hänger för närvarande en 50kg gris i mitt kylskåp. Satte in direkt när jag kom hem, urtagen med pälsen på. Första natten var skåpet inställt på 8 grader. Sedan drog jag ner temperaturen till 4 grader. Jag har ett självavfrostande kylskåp och med en extra liten fläkt som ser till att luften rör sig. Inga extra hål eller annan typ av ventilation. Det har alltid fungerat bra för mig. Jag skulle inte hänga ett vilt i 20 grader. Det kan gå rätt fort för det att bli dåligt. Skjuter jag något rådjur får jag väl stycka grisen på en gång... 🙂 Ok! Vad är det för liten fläkt och hur är den inkopplad? Låter bra iaf. Vill man så kan ju kroppen hänga nån timme på kvällen och torka av sig lite innan kylen förstås..
August 14, 20232 yr Jag gjorde det enkelt för mig själv och köpte en https://kjellsvapen.se/produkt/viltkylsflakt-tenderum/. Det är egentligen bara en datorfläkt fastskruvad i ett plasthölje med en potentiometer och en laddsladd till 220 V. När jag hänger in större vilt (vildsvin, rådjur och mindre hjortar) så är de så pass stora och varma att skåpets avfuktning kommer att fungera. Kylskåpet kommer att gå rätt länge för att kyla ner kroppen, och under tiden fungerar avfuktningen bra. När jag skjuter ett par änder brukar jag hänga upp dem i garaget framför en fläkt ett tag så att de får torka. De är så pass små att kylskåpet inte går så länge för att kyla ner dem. Därmed fungerar avfuktningen också sämre. Jag har aldrig haft behov av extra avfuktare, typ torrboll i mitt kylskåp. I större kylutrymmen har jag varit med om att extra avfuktare behövts när flera älgar hängts in samtidigt.
August 14, 20232 yr Author Man borde ju kunna köra en liten USB-fläkt bara ala clas ohlson som man har en sladd ut till en powerbank eller uttag från, antar jag.