Publicerat Juli 10, 20233 yr Såhär är det. Jag saknar en skruv till en optilockbas, för Sako. Dvs den lite tjockare, korta skruven man skruvar fast ringen i basen med, underifrån. Kan för mitt liv inte hitta nånstans att beställa sådan online (bara skruvarna för överfall på ringar finns). Frågat på lokal vapenaffär, fick en skruv som visade sig vara fel när jag kom hem. Ska åka in och fråga igen, men frågar här också.. nån som: A ) Vet exakt vad det är för skruv? B ) Vet vars man kan få tag i sådan? Skitsamma om den så kostar 50 spänn för en liten jäkla skruv, vill kunna montera siktet..
Publicerat Juli 10, 20233 yr Det är väl en vanlig metrisk skruv. Beställer du den hos Sjasko Sweden kostar den minst 150 😉
Publicerat Juli 10, 20233 yr Författare 1 minute ago, Dansken said: Det är väl en vanlig metrisk skruv. Beställer du den hos Sjasko Sweden kostar den minst 150 😉 Antar att jag är för dum på sånt för att veta vad för "vanlig" skruv den är xD Det kanske den är, men hur hittar jag exakt rätt, och var? Den är säkert dyr på så vis, men det finns ju inte ens att beställa?
Publicerat Juli 10, 20233 yr Hur långt har du till Biltema? https://www.biltema.se/bygg/fastelement/maskinskruvar/maskinskruv-spar-rostfri-a4-25-st-2000017855?gclid=CjwKCAjw2K6lBhBXEiwA5RjtCWfIU-UfO_-27CuYXAjckZGCwLczvohsC30pHDx7jT6kWPJCWo9RVRoCu9IQAvD_BwE
Publicerat Juli 10, 20233 yr Författare 2 minutes ago, Dansken said: Hur långt har du till Biltema? https://www.biltema.se/bygg/fastelement/maskinskruvar/maskinskruv-spar-rostfri-a4-25-st-2000017855?gclid=CjwKCAjw2K6lBhBXEiwA5RjtCWfIU-UfO_-27CuYXAjckZGCwLczvohsC30pHDx7jT6kWPJCWo9RVRoCu9IQAvD_BwE Åker förbi titt som tätt.. men vad är det för skruv? Är det nån som passar sakobaserna?
Publicerat Juli 10, 20233 yr Vanlig M5 gänga. Den i länken kan du behöva slipa lite av skallen så den "kommer under" och basen inte rider på den. Så här ser originalskruv ut men tar jag dom har jag en uppsättning som inte är komplett.. Men vill du betala för det så.... Annars blir nog Biltema bäst. Hittade inga i "lösvikt" på Google- Biltema har tydligen bara 25 pack....
Publicerat Juli 10, 20233 yr Litar på att dansken har rätt i att det är en M5 skruv men gör dig själv en tjänst och ge fan i spårskruv, köp riktig maskinskruv med insex eller torx. alternativ till biltema är bauhaus eller hornbach som har skruvar i lösvikt. Ta med dig fästet och testa vilken längd och skalle som får plats.
Publicerat Juli 10, 20233 yr 1 minute ago TekDr sa: Litar på att dansken har rätt i att det är en M5 skruv men gör dig själv en tjänst och ge fan i spårskruv, köp riktig maskinskruv med insex eller torx. alternativ till biltema är bauhaus eller hornbach som har skruvar i lösvikt. Ta med dig fästet och testa vilken längd och skalle som får plats. Men dom har inte låg skalle. Detta med spårskruv var det som kom närmast för att lösa ett akut problem för en som inte har svarv och fräs...
Publicerat Juli 10, 20233 yr Författare Okej är det M5 bör det väl gå att hitta, hatar spårskruvar så ska försöka hitta nån som har torx eller insex. Ska ta med skruven och fästet när jag åker till stan. Såg nu detta om låg skalle. Ja finns det inget annat så får det väl vara spår då. Helst slipper jag ju kapa, fila och whatnot - även om det så kostar en femtilapp extra. Inget _Akut_ problem, kan beställa om det vore så, men vill inte att det ska bli fel igen...därav smidigt om det fanns nått i butik så man kunde se direkt.
Publicerat Juli 10, 20233 yr Det är absolut inga fel på spårskruv. Dom har använts i hundratals år. Tyska vapensmeder har draget detta till perfektionism. Felet med spårskruv sitter inne i huvudet på dumt folk som använder mejslar som inte passar 😉
Publicerat Juli 10, 20233 yr 5 minutes ago Dansken sa: Det är absolut inga fel på spårskruv. Dom har använts i hundratals år. Tyska vapensmeder har draget detta till perfektionism. Felet med spårskruv sitter inne i huvudet på dumt folk som använder mejslar som inte passar 😉 Och har man inte mejsel/bits som passar får man slipa in det och vi är tillbaka på samma problematik som att slipa ner skruvskallen 🤷♂️ fan att röven alltid sitter bak 😺