Publicerat Juli 12, 20232 yr Hej! Jag har precis stått och mätt tändhattar med skjutmåttet! Är small pistol tändhattar funkis i min 222:a måtten överensstämmer så jag ser inte att det inte ska gå!! Samma fråga på mina klass 1 vapen som jag använder large rifle magnum till. Funkar det att ladda med large pistol tändhattar, även här verkar måtten överensstämma!! Att jag frågar är för att jag har ganska många tändhattar, speciellt till large pistol, gillar inte att de ligger och blir gamla!!! Roligare att skjuta upp dem då!!🙂
Publicerat Juli 12, 20232 yr 14 minutes ago Tjörnbon sa: Hej! Jag har precis stått och mätt tändhattar med skjutmåttet! Är small pistol tändhattar funkis i min 222:a måtten överensstämmer så jag ser inte att det inte ska gå!! Samma fråga på mina klass 1 vapen som jag använder large rifle magnum till. Funkar det att ladda med large pistol tändhattar, även här verkar måtten överensstämma!! Att jag frågar är för att jag har ganska många tändhattar, speciellt till large pistol, gillar inte att de ligger och blir gamla!!! Roligare att skjuta upp dem då!!🙂 Inte säker, men jag tror att själva tändanordningen är av en annan typ än i gevärshattarna.
Publicerat Juli 12, 20232 yr large pistol är inte samma som large rifle , pistolhattarna är inte samma höjd på dom är lägre . small pistol tål mindre tryck än small rifle , men det är exakt samma mått på dom
Publicerat Juli 12, 20232 yr Författare 3 minutes ago furiren sa: large pistol är inte samma som large rifle , pistolhattarna är inte samma höjd på dom är lägre . small pistol tål mindre tryck än small rifle , men det är exakt samma mått på dom Ok så risken är att trycket slår sönder tändhatten om man lägger en gevärsladdning framför?
Publicerat Juli 12, 20232 yr Författare 16 minutes ago Islänningen sa: Inte säker, men jag tror att själva tändanordningen är av en annan typ än i gevärshattarna. Verkar vara samma sorts städ osv
Publicerat Juli 12, 20232 yr 21 minutes ago Tjörnbon sa: Verkar vara samma sorts städ osv Men den kemiska komponenten kan vara annorlunda.
Publicerat Juli 12, 20232 yr Lite snabb googling.... Verkar mer vara tjockleken på själva primern. Inte säkert att en pistol primer tål trycket från en gevärsladdning. There are two sizes and four types of primers. Pistol primers have thinner and somewhat softer primer cups than their rifle counterparts. Small pistol and rifle primers utilize a cup 0.175" in diameter, while large pistol and rifle primers measure 0.210" across. Large rifle primers are 0.008" thicker than a large pistol primer. There are a few modern ultra-high-performance handgun cartridges—like the .221 Fireball, .454 Casull and the Linebaugh line of cartridges—that use small rifle primers because the pressures that theses cartridges generate require stronger, thicker primers to contain them. Another even larger—0.315" diameter—primer is used in the .50 BMG cartridge, as well as some wildcat and semi-wildcat cartridges based upon that cartridge case. Within each are standard and magnum primers. Standard primers are for cartridges of moderate capacity and velocity. The powders in these cartridges readily ignite. Many magnum cartridges used large charges of very slow burning powders that can be difficult to ignite, especially in colder weather. These cartridges utilize a magnum primer with a more explosive priming compound that generates a hotter and more voluminous fire.
Publicerat Juli 12, 20232 yr En intressant läsning, framför allt punkt 3 och 6. https://www.americanrifleman.org/content/back-to-basics-10-handloading-no-nos/
Publicerat Juli 12, 20232 yr Författare 2 hours ago Islänningen sa: En intressant läsning, framför allt punkt 3 och 6. https://www.americanrifleman.org/content/back-to-basics-10-handloading-no-nos/ Helt klart intressant!👍 Tack för länken! Det är anledningen till att jag postade här innan redneck delen i mig började laborera. Bra info!