Publicerat Juli 17, 20232 yr Någon som har ett sådant och vill delge sina åsikter och erfarenheter om siktet?
Publicerat Juli 17, 20232 yr Jag köpte ett begagnat tidigare i somras men har inte ännu använt det tillräckligt mycket för att kunna ge ett riktigt utlåtande. Som du - antar jag - föll jag för funktionerna: Belyst, låsbara rattar med mil-justering och som dessutom går åt rätt håll, samt bra spann i förstoringen för mitt ändamål (tänker räv, hare, eventuellt rå). Riktmedlet, Meoptas 4C, är fint och har friliggande punkt. När jag haft det några fler vändor på skjutbanan och i skogen kan jag återkomma med mer tankar.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Författare 5 hours ago LGH sa: Jag köpte ett begagnat tidigare i somras men har inte ännu använt det tillräckligt mycket för att kunna ge ett riktigt utlåtande. Som du - antar jag - föll jag för funktionerna: Belyst, låsbara rattar med mil-justering och som dessutom går åt rätt håll, samt bra spann i förstoringen för mitt ändamål (tänker räv, hare, eventuellt rå). Riktmedlet, Meoptas 4C, är fint och har friliggande punkt. När jag haft det några fler vändor på skjutbanan och i skogen kan jag återkomma med mer tankar. Just det du beskriver är vad jag tycker faller inom ramen för vad jag söker. Mitt användningsområde är tänkt till liknande situationer, vak på räv, grävling, rå och dov. Optika 6:an är för tung och klumpig samt vredet för förstoringen går åt fel håll. De två olika meosport jag kikat under mässor har jag upplevt som riktigt trevliga och klara i optiken. Priset känns som riktigt angenämt om man ser till vad man får för pengarna. Mest nyfiken på fälttest om man upplevt något skumt med dem. Punkten, lyser den tillräckligt skarp för att man ska kunna använda den vid fullt dagsljus?
Publicerat Juli 18, 20232 yr 9 hours ago robban.jagaren sa: Just det du beskriver är vad jag tycker faller inom ramen för vad jag söker. Mitt användningsområde är tänkt till liknande situationer, vak på räv, grävling, rå och dov. Optika 6:an är för tung och klumpig samt vredet för förstoringen går åt fel håll. De två olika meosport jag kikat under mässor har jag upplevt som riktigt trevliga och klara i optiken. Priset känns som riktigt angenämt om man ser till vad man får för pengarna. Mest nyfiken på fälttest om man upplevt något skumt med dem. Punkten, lyser den tillräckligt skarp för att man ska kunna använda den vid fullt dagsljus? Har skrivit en del om mitt på Robsoft. Jag valde siktet för att den uppfyllde det mesta av mina önskemål som mil-justering åt rätt håll, låga låsbara rattar, bra riktmedel och hyfsat lätt. Saknar zerostop och det hade gärna fått vara lite högre förstoring. Man kan ju hoppas att Meopta släpper en 4-20 eller liknande. Priset var också angenämt, särskilt när man köper det från vårt östra grannland som jag gjorde. Har skjutit en del på bana och haft det när jag kollat efter vårbock och jag är riktigt nöjd med tanke på priset. Riktmedlet kan upplevas som aningen tunt när ljuset är sämre, belysningen hjälper då till men skruvar man upp den för mycket så blöder lyset i tuben. Belysningen är inte tillräckligt stark för dagsljus.
Publicerat Juli 18, 20232 yr Författare 22 minutes ago PeterC sa: Har skrivit en del om mitt på Robsoft. Jag valde siktet för att den uppfyllde det mesta av mina önskemål som mil-justering åt rätt håll, låga låsbara rattar, bra riktmedel och hyfsat lätt. Saknar zerostop och det hade gärna fått vara lite högre förstoring. Man kan ju hoppas att Meopta släpper en 4-20 eller liknande. Priset var också angenämt, särskilt när man köper det från vårt östra grannland som jag gjorde. Har skjutit en del på bana och haft det när jag kollat efter vårbock och jag är riktigt nöjd med tanke på priset. Riktmedlet kan upplevas som aningen tunt när ljuset är sämre, belysningen hjälper då till men skruvar man upp den för mycket så blöder lyset i tuben. Belysningen är inte tillräckligt stark för dagsljus. Ungefär det jag var ute efter! Tack för återkopplingen!
Publicerat Juli 18, 20232 yr Författare Läste någonstams om att det skulle komma fler modeller i serien. Mem det återstår att se.
Publicerat Juli 26, 20232 yr Författare Hittade ett nytt i mitt närområde. Ska bli intressant att prova!
Publicerat Juli 26, 20232 yr Jag tyckte de såg riktigt intressant ut ända tills jag läste 80% ljustransmision! De är skitdåligt!
Publicerat Juli 28, 20232 yr Författare På 2023-07-26 at 19:38 hs_merkel sa: Jag tyckte de såg riktigt intressant ut ända tills jag läste 80% ljustransmision! De är skitdåligt! Ja, men enligt teknisk spec som är med siktet är den 90%. Sett också på något ställe där de skrivit fel och angive 80%.
Publicerat Augusti 16, 20232 yr Jag var på banan igen igår. Lite småmulet och blåsigt men Meoptan levererar långt bättre än vad prislappen antyder! Visst känns rattarna lite enklare men funktionen i dem är det absolut inget fel på. Jag jämförde med min Zeiss Varipoint 2,5-10x50 gen 2 och i dagsljus gör fin-Zeissen inget bättre vid samma förstoring. Faktiskt är nog Meoptan bättre på i princip allt. Det är mer raktecknande än Zeissen, vilket märks på lägre förstoring. Om det är bra eller dåligt är en smaksak, men vid lägsta förstoring har den klart mindre distorsioner i ytterkant av synfältet. Den har så klart kromatiska aberrationer precis som all optik, men inte så att det stör mig. Inte ens när solen tittade fram stördes jag av purple fringing. Det jag upplever som dåligt är det korta skärpedjupet - räkna med att arbeta en del med parallaxjusteringen vid högre förstoring, speciellt på kortare avstånd. Vidare ger det ett mycket billigt intryck när man tittar in i objektivet framifrån - det syns en hel del reflektioner. Jag har inte ännu sett några effekter av detta i andra änden ännu. Som andra har nämnt är belysningen kass på hög nivå, men dagtid använder jag sällan belysningen (att kunna ha en mycket svag punkt är viktigare för mig vid vak). Jag kommer ta med bössan på bockjakt i kväll. Då får vi se om det duger även i skymning.
Publicerat Augusti 19, 20232 yr Efter två kvällars bock- och rävvak kan jag bara konstatera att Meoptan duger även till det. Jag är uppriktigt förvånad över hur pass bra den funkar i skumrask. Hög förstoring nästan en timme efter solnedgång i augusti är inga problem! Det som är irriterande och säkert en anledning för många att köpa ett sikte som kostar många gånger mer är de interna reflektionerna. Jag skrev tidigare att det inte alls verkar antireflexbehandlat inuti och det visar sig med rödpunkten tänd - speciellt när man lyfter bössan men inte ännu lagt an korrekt. Vid korrekt anläggning och rimlig styrka på punkten syns inga artefakter men just innan anläggning syns en svag röd ring runt hela synfältet som försvinner när man lagt an. Någonstans måste ju det lägre priset märkas.
Publicerat Augusti 20, 20232 yr Författare Kan bara instämma på ovan iaktagelser. En bock och en räv på premiärkvällen vart resultatet. Bocken sköts med 5 min marginal till att ljusets tillåtelse upphört. Riktigt nöjd med siktet med tanke på priset.