Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inge kul!

Featured Replies

Publicerat

Så här i spåren av Covid-19 pandemin och med facit i hand så kan man ju fundera över om konceptet med "hard lockdown" är försvarbart?

Är det rimligt att vidta, vad som förefaller vara mer långtgående, åtgärder för att skydda ca 1,35 milj. tamsvin i landet mot denna farsot, än vad man gjorde för att skydda dess befolkning mot Covid-19?

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

• Svar 51
  • Visningar 7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fick denna skickat till mig nyss.   Har ej fått obduktionsprotokollet, men huvudmisstänkt finns (S om Kosta). /P

• Från SVA: Afrikansk svinpest på vildsvin utanför Fagersta. https://www.sva.se/aktuellt/pressmeddelanden/afrikansk-svinpest-pa-vildsvin-utanfor-fagersta/   Inge kul alls. /P

• Vargangrepp på får idag i kommunen. Mitt på dan. Gränsen mellan Kalmar län å Kronobergs län, vid Flaken. Det sägs att det finns nåra olika vargar å välja mellan. Riktigt surt det är. /P

Posted Images

Publicerat
2 hours ago alias sa:

Så här i spåren av Covid-19 pandemin och med facit i hand så kan man ju fundera över om konceptet med "hard lockdown" är försvarbart?

Är det rimligt att vidta, vad som förefaller vara mer långtgående, åtgärder för att skydda ca 1,35 milj. tamsvin i landet mot denna farsot, än vad man gjorde för att skydda dess befolkning mot Covid-19?

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

Kan ha med dödligheten på viruset att göra. 

Vad tog covid19,  10%? av befolkningen. 

Svinpesten skonar kanske 10%

Bara mina fem ören...

Publicerat
  • Författare
1 hour ago kkjon sa:

Kan ha med dödligheten på viruset att göra. 

Vad tog covid19,  10%? av befolkningen. 

Svinpesten skonar kanske 10%

Bara mina fem ören...

Alltså, lite olika uppgifter men NÄ. Läs å processa. Med vänlig hälsning P

ik1.thumb.jpg.2653931f4b5e3f2eb33f57b97a47dc58.jpg

https://coronavirus.se/

ik2.thumb.jpg.3b885347c5e77f1e1694eacdabd04d69.jpg

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

statistik-covid19-avlidna.xlsx

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tar även med vad som wikipedia informerar om (läs hela), samt lite kort fria tankar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Afrikansk_svinpest

Tycker det är bajs att man höll / satt på information i 10d innan information gavs ut (baserat på info jag fått då, om det stämmer).

Finner det märkligt att denna sjukan ’poppar upp’ i Sverige först i Hedin-land? Kanske rent av rätt osannolikt, meen det ä ju ja de. Någon som har en vettig förklaring kanske, vettig? För det är väll fortfarande inte någon som på allvar tror att våran nyliga samhällsnedstängning kom från en fladdermus bredvid nå djurmarknad?! ASF skulle mycket väl kunnat få hjälp (CIA hjälpte ex. till med ASF på Kuba 1971). Ty som av en händelse råkar ’effekten av detta’ falla väl ut med agendan hos globallisterna som styr. (What! ?)

Zooma ut å processa det en stund. Great Reset. Lr Green Reset.  Ähh sket samma. Hmmmmmm…. /P

Fool me ones, shame  on you.

Fool me twice shame on me.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Vargangrepp på får idag i kommunen. Mitt på dan. Gränsen mellan Kalmar län å Kronobergs län, vid Flaken. Det sägs att det finns nåra olika vargar å välja mellan. Riktigt surt det är. /P

Publicerat

Bara att beklaga för berörda att erländet kommit dit.

Någon som hört någon krystad förklaring på varför vinterns licensjakt blev så låg till antalet trots att Regeringen varit rätt tydliga att antalet ska ner mot de 170-270 som tidigare beslutats om ?

Publicerat

Jag var på ett vargmöte med länsstyrelsen i Västra Götaland, LRF och Svenska Jägareförbundet. 

Det hade något med försiktighetsprincipen att göra. Dom utgår ifrån det officiella antalet, räknar av alla möjliga och omöjliga händelser som kan drabba vargen för att sedan med avskjutningen inräknat hamna på toppen av antalet vargar som det är beslutat om att Sverige ska hysa.

Helt uppåt väggarna men så blir det när byråkratin tolkar och följer regelverket till vargens fördel.

Publicerat
27 minutes ago kkjon sa:

Jag var på ett vargmöte med länsstyrelsen i Västra Götaland, LRF och Svenska Jägareförbundet. 

Det hade något med försiktighetsprincipen att göra. Dom utgår ifrån det officiella antalet, räknar av alla möjliga och omöjliga händelser som kan drabba vargen för att sedan med avskjutningen inräknat hamna på toppen av antalet vargar som det är beslutat om att Sverige ska hysa.

Helt uppåt väggarna men så blir det när byråkratin tolkar och följer regelverket till vargens fördel.

Ja, Vargstammen förvaltas ju som om den skulle klara den meteorit som slog ut medparten av allt levde under kritaperioden.

Det kommer nog tyvärr aldrig bli någon ordning på Vargförvaltningen om inte alla MP-aktivister och Rewilding anhängare som sitter likt tjänstemannaaktivister på berörda Myndigheter och motverkar Regeringsbeslut kastas ut och man börjar om från början.

Lägg över så mycket som möjligt på en ny Viltmyndighet är nog den enda vägen att gå om man åtminstone ska kunna få hoppas på en förbättring som det ser ut. 

Publicerat

Mmm gissa om den där nya viltmyndigheten kommer att dra till sig aktivister likt bananflugor till ett bortglömt äpple.. Inte helt säker på att det är lösningen.

Det blir bara ännu en ny jävla myndighet som måste ha en säck pengar.. Testa att tillsätta en myndighetschef på befintligt verk med TYDLIG slagsida åt brukande-sidan? 

Publicerat
12 minutes ago Hipshot sa:

Mmm gissa om den där nya viltmyndigheten kommer att dra till sig aktivister likt bananflugor till ett bortglömt äpple.. Inte helt säker på att det är lösningen.

Det blir bara ännu en ny jävla myndighet som måste ha en säck pengar.. Testa att tillsätta en myndighetschef på befintligt verk med TYDLIG slagsida åt brukande-sidan? 

Ja, det stämmer som du säger.

Fast på något sätt känns det ändå som behovet av "nystart" kanske ligger närmast att landa i verkligheten i form en ny myndighet.

Publicerat
  • Författare

Grejen är ju att de som föder / matar på / ligger bakom / orkestrerar de dumheter / knasigheter vi utsätts för är varken MP, V lr nå annan värnargrupp (de är bara nyttiga idioter de med, förvisso verklighetsfrånvända enligt oss men ändå). Orkestrerande part är WEF å deras kompisar.

'You shal ovn nothing and be free.' Och sen ska du köpa konstgjort kött å insekter som proteiner från WEF-ägda fabriker. Va lycklig!

Nä! Fy svordom. /P

Publicerat
1 hour ago kkjon sa:

Man kan ju som lekman tycka att spannet mellan 170 och 270 borde kunna rymma "försiktighetsprincipen".

Hela stammen kommer ju ursprungligen från en handfull individer och har lyckats förökat sig till dagens nivå, dessutom är ju vår stam varken "Ur-Svensk" eller "unik" på något sätt då Vargen var utrotad i Sverige slutet -60 början -70.

Nåväl...unik är den väl på sitt sätt i och med att den är inavlad, därmed inte sagt att det är att likställa med skyddsvärd.

Publicerat
5 hours ago Järven sa:

Man kan ju som lekman tycka att spannet mellan 170 och 270 borde kunna rymma "försiktighetsprincipen".

Hela stammen kommer ju ursprungligen från en handfull individer och har lyckats förökat sig till dagens nivå, dessutom är ju vår stam varken "Ur-Svensk" eller "unik" på något sätt då Vargen var utrotad i Sverige slutet -60 början -70.

Nåväl...unik är den väl på sitt sätt i och med att den är inavlad, därmed inte sagt att det är att likställa med skyddsvärd.

Nä någon unik nordisk vargstam är det inte längre.  Den försvann när den sista vargen sköts. Nu är det som du skriver mer eller mindre inavlade ryssvargar och dom är definitivt inte utrotningshotade. Skulle vi mot förmodan få för få vargar i Sverige är det bara att åka till Ryssland och hämta några nya därifrån. Och lyssnar man på Karl Hedin så besitter berörda myndigheter den kunskapen, och jag tror nog att han har rätt. Lite svårt att begripa hur vår nya vargstam annars kunde helt plötsligt dyka upp i norra Värmland. Att dom skulle vandrat från Ryssland, genom Finland och därefter passerat samtliga samebyar och deras renar som är den officiella versionen ser jag som näst intill omöjligt. 

Publicerat

Det är just detta som är paradoxen.. det "unika" med våra vargstackare är att några få har ngr procent inavel i sig.. hur f-n man nu mäter det. Helt övertygad om att Puttler på andra sidan pölen inte skulle bry sig det minsta om vi behövde hämta hem ngr för att fylla på om våra egna mot förmodan skulle duka under.

Faktum är att det vore billigare att flyga hit en bunt med jämna mellanrum och däri mellan inte bry sig ett skvatt om de som redan fanns. Industrin kring dessa djur är ju monumental, hur många jävla kottplockar organisationer har inte sin huvudsakliga och enda inkomst via vargeriet?

Publicerat

På tal om inavel.

Det lustiga är att varje gång man ställer frågan till "förståsigpåarna" om inte nya invandrade Varg-gener skulle göra mer och snabbare nytta i vår Vargstam om vi höll den så liten som möjligt i stället för stor så blir svaret mest mumlande undvikande eller uteblir.

inavel är tydligen ett jätteproblem för Vargstammen i vårt land när det är på väg in någon RyssVarg genom Renbetesland som till varje pris måste skyddas, men inte så stort problem att man är beredd att minska individantalet för att försöka göra något åt det.

Publicerat

Kan det bero på att man i praktiken inte VILL lösa problemet? Så länge man kan förhala frågan så förblir vargpopulationen växande.. och inkomsterna till vargeribidragstagarna fortsätter. De tjänar på att hålla polariseringen vid liv.

Publicerat
  • Författare

Yepp! Så det är. Å vi andra har fått oss en pysventil å tycka en del lr hel del om ä lite upptagna med det. /P

Publicerat
  • Författare

Sen har ju vargen blivit ett symboldjur för frihet som människan tydligen behöver kanalisera på just vargen då de känner sig lite klämda. Ju mer klämd, ju mer vurm för symbolen vargen i stället för på problemet. Tydligen enklare så. Katten, lo’t alltså, klättrar i ranking

Pyskologi på nå vis, givet vis understött. /P  

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Kan det bero på att man i praktiken inte VILL lösa problemet? Så länge man kan förhala frågan så förblir vargpopulationen växande.. och inkomsterna till vargeribidragstagarna fortsätter. De tjänar på att hålla polariseringen vid liv.

Lite "kuttersmycke varning" känns det allt som det är gällande inavelspromlemet fram till trovärdigt svar i frågan avges.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Å nu nå helt annat. Ska någon från sydost till detta initiativ i Kosta? Tänkte jag ska försöka ta mig dit, om jag hinner. /P

annat.thumb.jpg.21e8963478768b5dec7eb4148281bd11.jpg

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Fick denna skickat till mig nyss.

ingekul.jpg.a1f9be5404348c3886849f547b41df1b.jpg

Har ej fått obduktionsprotokollet, men huvudmisstänkt finns (S om Kosta). /P

Publicerat

Usch.. såg bilden i sociala medier med.

Jag undrar lite över bilden, låren ser väldigt uppsvullna ut..? Får en känsla av att den legat sådär ett tag? Kan det stämma, de brukar ju ha björn koll på sina pållar de som är lagda åt det hållet. Ifrågasätter inte allt skit vargen ställer till med men blir lite fundersam om just bilden..

Publicerat

Föl ser ut så där, benen är övergrova vid födsel, ser inget som tyder på att den legat länge, men å andra sidan är jag rätt kass på detta. /C 

Publicerat

Ja jag är osäker, de brukar vara långa men sällan speciellt musklade? Skit samma, orelevant sidospår..