Publicerat Juli 28, 20233 yr Hej på er I höst blir Håkans första jaktsäsong. Och jag vill gärna ha tips på precis allt som har med injagning av beagle att göra. Allt från ”gubbe på stubbe” till återgång. Hur jag ska bete mig i olika scenarion. Signaler, inkallning mm mm. Ja, ni hajar. ALLT! 😊 Med vänlig hälsning, John
Publicerat Juli 31, 20233 yr Vad vill du jycken ska jaga, rå eller hare eller kanske hjort med? Om det kvittar är det i princip bara ut och släppa när lagen/etiken tillåter, inkallning bör du nog kanske jobbat en del med tidigare. Utifrån hur hunden sen initialt funkar via sök, drevtider etc är det enklare att komma med konkreta råd för att utveckla/befästa saker och ting. Är hunden typ året nu? Har mest jobbat med drevrar i ungdomen och de skäller sig ju ur livmodern mer eller mindre. Erfarenheten av beagle är att de kan absolut bli riktigt bra drivare men är sällan jaktidioter och därmed lite senare. Har en i grannlaget som är bra lagom på både tassar och rå, runt timmen plus återgång med riktigt fint dubbelskall.
Publicerat Juli 31, 20233 yr 2 saker med drivande hundar som jag tycker är viktigast: sabba inte söket och återgången. Är själv skeptisk till gubbe på stubbe men för en del verkar funka. Mina fauvar har inte velat söka ut vid gubbe på stubbe så jag har gått i normal fart tills hunden drar iväg och sedan stannat. Tittar hunden tillbaka stegar jag på tills den vänder och sedan stopp igen. Jag tror också att det visar att vi jagar tillsammans. Hund nr 2 tittade jag inte på eller pratade med när han kom tillbaka efter en runda. Stegade bara på. Han har större sök än nr 1. Oklart förstås om det beror på mitt agerande. Idag söker de självständigt och helt ok. De är injagade som såthundar och inte som norrlandshundar. Jag kan om jag vill styra dem i riktning genom att gå några steg i en riktning när de kommer igen efter en runda. Nr 1 funkar även att peka med handen i en riktning. Hämta bara hunden när den farit i väg riktigt mycket för långt. Annars ska den gå bakspår tillbaka. Ibörjan är det bra att möta hunden på bakspåret så att den får lyckas. Jag gör det fortfarande när jag är i närheten och vill ha igen hunden. Nr 1 vindar och genar hem ibland men han kommer alltid tillbaka. Nr 2 går hårt i bakspåret så det tar lite mer tid. Märkligt för nr 1 är den som inte vindar i söket och nr 2 gör det.
Publicerat Augusti 1, 20233 yr Författare 11 hours ago MKJ sa: Vad vill du jycken ska jaga, rå eller hare eller kanske hjort med? Om det kvittar är det i princip bara ut och släppa när lagen/etiken tillåter, inkallning bör du nog kanske jobbat en del med tidigare. Utifrån hur hunden sen initialt funkar via sök, drevtider etc är det enklare att komma med konkreta råd för att utveckla/befästa saker och ting. Är hunden typ året nu? Har mest jobbat med drevrar i ungdomen och de skäller sig ju ur livmodern mer eller mindre. Erfarenheten av beagle är att de kan absolut bli riktigt bra drivare men är sällan jaktidioter och därmed lite senare. Har en i grannlaget som är bra lagom på både tassar och rå, runt timmen plus återgång med riktigt fint dubbelskall. Tack! Rådjur i första hand. Men även hjort. Jag var ute efter en "klövbeagle" Men han får jaga räv och hare också. Runt en timme är ju trevligt men får gärna gå upp till 90 minuter på jaktprov. Jag har jobbat en del med inkallning och det funkar helt ok även i skogen. Räknar dock inte med att det ska funka under brinnande drev. Vid sök (viltspår) så har han ett lugnt tillvägagångssätt. Han missar ibland, men kommer ganska snabbt rätt igen. Han har inte visat något överdrivet beteende när han kommer fram till ett dött djur vid dödsök utan verkar tycka själva spårandet är roligast. Men att rulla sig på klöven och gnaga på den efteråt gör han gärna tills den är slut. Jag har läst och sett både "gubbe på stubbe" och en mer närvarande jakt. Jag tänkte mig att jag skulle gå med honom så gott det går för att han ska känna att vi jagar tillsammans. Samtidigt är han ju en beagle... Att jaga självständigt är nog närmare hans natur. Vilket gör att "gubbe på stubbe" kanske är rätt ändå? Inkallning. Ska jag i början vänta på uppehåll eller tappt innan jag kör inkallning.
Publicerat Augusti 1, 20233 yr Författare 8 hours ago MagnusN sa: 2 saker med drivande hundar som jag tycker är viktigast: sabba inte söket och återgången. Är själv skeptisk till gubbe på stubbe men för en del verkar funka. Mina fauvar har inte velat söka ut vid gubbe på stubbe så jag har gått i normal fart tills hunden drar iväg och sedan stannat. Tittar hunden tillbaka stegar jag på tills den vänder och sedan stopp igen. Jag tror också att det visar att vi jagar tillsammans. Hund nr 2 tittade jag inte på eller pratade med när han kom tillbaka efter en runda. Stegade bara på. Han har större sök än nr 1. Oklart förstås om det beror på mitt agerande. Idag söker de självständigt och helt ok. De är injagade som såthundar och inte som norrlandshundar. Jag kan om jag vill styra dem i riktning genom att gå några steg i en riktning när de kommer igen efter en runda. Nr 1 funkar även att peka med handen i en riktning. Hämta bara hunden när den farit i väg riktigt mycket för långt. Annars ska den gå bakspår tillbaka. Ibörjan är det bra att möta hunden på bakspåret så att den får lyckas. Jag gör det fortfarande när jag är i närheten och vill ha igen hunden. Nr 1 vindar och genar hem ibland men han kommer alltid tillbaka. Nr 2 går hårt i bakspåret så det tar lite mer tid. Märkligt för nr 1 är den som inte vindar i söket och nr 2 gör det. Nu såg jag även ditt svar och ser mycket jag tänkt själv vilket känns tryggt. Stort tack för det!
Publicerat Augusti 1, 20233 yr Det där med drevtider har jag funderat en del på och läst en del om. Finns inga klara slutsatser om vad som ger ett visst resultat. En del menar att om man skjuter ”snabbt” för hunden i början så går drevtiderna ner. Kanske funkar på bytesmedvetna hundar med kamplust? För drivande hundar upplever jag att själva drivandet är belöningen och inte bytet. En del menar att man ska bryta hunden efter den tid man vill ha som drevtid. Själv tror jag mer det sitter i generna och en kombination med hur länge man låter dem driva. En annan grej som styr är när hunden börjar fatta att det är mer lönt att ta ett nytt drevdjur än att ligga långt på efterkälken när de blivit ifrånsprugna. Nr 1 fattade det säsong 3 och började bryta när det blev långskjuts. Nr 2 får vi väl se, det blir hans 3e säsong nu.
Publicerat Augusti 14, 20233 yr Beageln jag hade funkade inte gubben på stubben över huvud taget. Hon låg bara nedanför o vilade tills jag började gå. Jag gjorde som MagnusN gjorde gick sakta framåt tills hon tog upp. Jag hade tränat väldigt mycket lydnad och inkallning och jag tror att detta var anledning till att hon hela tiden höll sig nära mig. Tror det tog ca 3 år innan hon började söka ut längre än 150 meter ifrån mig. I början låg drev tiden på ca 5-10 minuter som ökade efter något år till max 45. Nu var våra såtar ganska små så det var helt optimalt och jag ville inte att hon skulle ha längre drevtider än max 30 min för efter det så var inte djuren kvar på vår mark längre.
Publicerat September 14, 20233 yr Kapar lite din tråd men tycker den va väldigt hjälpsam då jag själv har en beagle hane på 5månader som ska börja jagas in. Hur gammal är din hund? Och hur har det gått har du kommit igång med injagningen?
Publicerat September 15, 20233 yr Författare 23 hours ago Jlmb0 sa: Kapar lite din tråd men tycker den va väldigt hjälpsam då jag själv har en beagle hane på 5månader som ska börja jagas in. Hur gammal är din hund? Och hur har det gått har du kommit igång med injagningen? Hej Min blir 1,5 år nu i september. Tanken är att han ska börja jagas in nu i höst. Men just nu fokuserar vi på att få viltspårchampionatet färdigt. Har fått många tips om att göra det innan injagning då det lätt blir att de växlar över på färska slag när polletten väl trillat ner. Så förhoppningsvis klarar han det innan oktober är slut. Efter det blir det mycket jakt.
Publicerat September 15, 20233 yr 1 hour ago Ijahman sa: Hej Min blir 1,5 år nu i september. Tanken är att han ska börja jagas in nu i höst. Men just nu fokuserar vi på att få viltspårchampionatet färdigt. Har fått många tips om att göra det innan injagning då det lätt blir att de växlar över på färska slag när polletten väl trillat ner. Så förhoppningsvis klarar han det innan oktober är slut. Efter det blir det mycket jakt. Precis så gjorde min Beagel. Hon var jätteduktig på lagt blodspår men efter jag släppt henne på rådjur så tappade hon intresset totalt och det gick knappt att få henne följa spåret. Men riktigt eftersök på skadat rådjur gick bra.