Publicerat Februari 17, 200719 yr Författare En liten fråga, varför får man bara använda sig utav snarning i norra delen av landet?? Jag tror det har med snön att göra, men är lite osäker ? Nä i morse var det tomt, endast ett nytt spår av en rädd jäkel som inte ville gå över skidspåret eller i några gamla spår. Kanske är det räven jag tappade i onsdags ? Däremot har jag lagt ut snaror kring den tredje åteln ( Inte en räv skjuten där iår ), bra mycke spår kring den, så imorgon hoppas jag det sitter någon mickel Hittade även ett spår av misstänkt mårdhund, det var en mindre stig fram mot åteln så en av snarorna åkte ner i det, bara för att vara på den säkra sidan ;D
Publicerat Februari 18, 200719 yr Författare Morgonens räv tagen med mobiltelefon Fler bilder hittar ni här http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=4423.135
Publicerat Februari 20, 200719 yr Författare Nä ingenting på två dagar nu .. Imorse hade jag extremt otur, eller kanske oskicklighet :-[ Räven hade gått rätt in i snaran men inte fastnat, troligen låg vajern för nära trampplattan och inte fastnat ordentligt över tassen på räven. Annars är det just nu väldigt lungt vid åtlarna, vid vattnet är det med säkerhet en mindra och en större räv, men de gör nya spår hela tiden. Vid de två andra åtlarna är det också bara ett fåtal rävar som går och även dom gör nya spår, utom den som klarade sig i dag då... :- Har nu tagit upp snarorna vid två av åtlarna för att rävarna ska få lugn och ro att trampa upp nya fina spår. Vid den tredje åteln ligger 5 snaror på halvtaskiga spår och mårdhunden har inte heller rört på sig.....än
Publicerat Februari 20, 200719 yr Morgonens räv tagen med mobiltelefon Hörru..jag tycker nog mer att det ser ut som en Lulesnara än en mobiltelefon... ;D
Publicerat Februari 20, 200719 yr Hörru..jag tycker nog mer att det ser ut som en Lulesnara än en mobiltelefon... ;D hohoho han som har koll på de mesta..
Publicerat Februari 20, 200719 yr Hörru..jag tycker nog mer att det ser ut som en Lulesnara än en mobiltelefon... ;D ja där ser man en som är uppmärksam :P
Publicerat Februari 20, 200719 yr Författare Hörru..jag tycker nog mer att det ser ut som en Lulesnara än en mobiltelefon... ;D :-[ :-[ :-[ Ja fan fan, den bjuder jag på ;D ;D ;D
Publicerat Februari 20, 200719 yr :-[ :-[ :-[Ja fan fan, den bjuder jag på ;D ;D ;D Det låter bra...jag kunde bara inte låta bli....
Publicerat Februari 21, 200719 yr Författare Ännu en räv borta från marken, en liten tik satt fast i morse och fick en blyad av 22,an
Publicerat Februari 21, 200719 yr Ännu en räv borta från marken, en liten tik satt fast i morse och fick en blyad av 22,an Ja jäklar.Antar att det inte blir någon klappjakt i vinter ;D Ni dräper ju varenda en..
Publicerat Februari 21, 200719 yr Författare Ja jäklar.Antar att det inte blir någon klappjakt i vinter ;D Ni dräper ju varenda en.. Klappjakt.... jo det är klart som fan att vi ska ha en sådan till hösten. Här går det nog inte att skjuta bort alla rävar, men nog börjar det vara längre mellan spåren nu. Vi har tagit 12, varav 9 vid lodjursvattnet du vet. Nu ska den marken få vila ett tag och en intensiv underhållning av åteln kommer att ske. Tror vi kan locka rävarna från andra sidan pölen ( Bottenviken) att besöka den dukade åteln, så Foxkiller, AndreaS mfl blir utan räv ;D ;D Vet att jaktgrannarna söder om oss har fångat 9 rävar, väster om oss minst 24 räv och närmast norr om oss vet jag ej annat än de fått en del, ytteligare en bit norrut har de tagits 17 st och allt detta är för ungefär 4-5 dagar sedan Så nog blir marken fattigare på räv :-
Publicerat Februari 22, 200719 yr Författare Ingen fast i morse men en rackare hade vänt steget innan snaran, tydligen fanns det någon vittring som den inte tyckte om :- Nu har jag tagit upp alla snaror och ska låta rävarna gå upp nya fina spår för de väntas bli snö till helgen. Tror på en givande vecka efter helgen
Publicerat Februari 22, 200719 yr Hörru Seger...du skulle behöva både en rävstövare å en grythund förstår jag.... Att fånga räv i snara är väl lika spännande som att fiska med gäddsax.... ;D
Publicerat Februari 22, 200719 yr Tror vi kan locka rävarna från andra sidan pölen ( Bottenviken) att besöka den dukade åteln, så Foxkiller, AndreaS mfl blir utan räv ;D ;D Ska vi se vem som kan tillverka godaste åteln så ska vi nog se vems rävar som går över vart ;D Hörru Seger...du skulle behöva både en rävstövare å en grythund förstår jag....Att fånga räv i snara är väl lika spännande som att fiska med gäddsax.... ;D Gäddsax är ju kul! Man vet aldrig när den store kommer jag har ute 5 saxer nu, men jag väntar på att jag ska få mer mört i mörtstugan nu först.. så jag har något att agna med fick en gädda för en vecka sedan på 7.5 kg
Publicerat Februari 22, 200719 yr Författare Hörru Seger...du skulle behöva både en rävstövare å en grythund förstår jag....Att fånga räv i snara är väl lika spännande som att fiska med gäddsax.... ;D Jodu Kettu du har helt rätt, förutom det där med spänningen.... Hade det inte varit för E4,an rakt genom jaktmarken här skulle det kanske vara en rävstövare i huset, en grythund kanske inte är så långt borta, faktiskt är frun också lite sugen på en liten arg tysk.... Men snarorna är en mycket trevlig jaktform och oja, spänningen finns där. Att bara sätta ut snaror hur som helst fångar sällan räv, utan en viss erfarenhet krävs, likaså skicklighet. Sugen på att börja kanske ;D :
Publicerat Februari 22, 200719 yr Jodu Kettu du har helt rätt, förutom det där med spänningen....Hade det inte varit för E4,an rakt genom jaktmarken här skulle det kanske vara en rävstövare i huset, en grythund kanske inte är så långt borta, faktiskt är frun också lite sugen på en liten arg tysk.... Men snarorna är en mycket trevlig jaktform och oja, spänningen finns där. Att bara sätta ut snaror hur som helst fångar sällan räv, utan en viss erfarenhet krävs, likaså skicklighet. Sugen på att börja kanske ;D : O nej, jag är inte ett dugg sugen på att börja...däremot har jag slutat. När jag var ca 14 år så ordnade jag en kurs i rävsnarning här i byn och provade då ett tag...men fann det tämligen "ospännande" och slutade ganska snart.Äger ett par snaror men har lånat ut dem för många herrans år sedan... Nä, jag vet att man inte bara kan sätta ut snaror på måfå...jag har en bekant som sysslar väldigt mkt med snaror och det ligger nog mycket planering å tankemöda bakom det hela för att uppnå bra resultat.Han å en kompis tog kring 60 st en säsong...
Publicerat Februari 25, 200719 yr Hej alla snarfantaster en liten fråga bara är det förbjudet att sätta ut och vittja snarorna med skotern, ??? förstås utan bössa.. mvh skogsmulle
Publicerat Februari 25, 200719 yr Sätta ut dom får man göra med skotern. Vittjning vet jag inte men skulle tro att skotern är förbjuden då.
Publicerat Februari 28, 200719 yr Författare Nä... Skulle ut med snarona igår, men konstaterade snabbt att rävspåren inte fanns :- Några äldre icke läggbara spår hittades, så några rävar finns det kvar iaf. Har nu lagt ut en massa gått kring åtlarna igen, så vi får se om nya rävar hittar dit, skulle vara kul om man fick någon utläggning till i år. Hej alla snarfantaster en liten fråga bara är det förbjudet att sätta ut och vittja snarorna med skotern, ??? förstås utan bössa..mvh skogsmulle Lägga ut går bra från skotern, men du får icke vittja dessa med skotern och hur ska du vittja snaror utan bössa ???
Publicerat Februari 28, 200719 yr Nä... Skulle ut med snarona igår, men konstaterade snabbt att rävspåren inte fanns :- Några äldre icke läggbara spår hittades, så några rävar finns det kvar iaf. Har nu lagt ut en massa gått kring åtlarna igen, så vi får se om nya rävar hittar dit, skulle vara kul om man fick någon utläggning till i år. Lägga ut går bra från skotern, men du får icke vittja dessa med skotern och hur ska du vittja snaror utan bössa ??? Det finns ingenting som säger att man inte får vittja fotsnarorna med hjälp av skotern. Sedan så finns det en lucka i lagen som gör att så länge som du håller dig på en väg (ex.vis en igensnöad skogsväg) med skotern så får du även ha med dig vapen på skotern, detta eftersom att det är terrängkörningslagen som reglerar att man inte får ha med sig vapen på ett terrängfordon. Så länge som du håller dig på vägen så är inte terrängkörningslagen tillämplig...
Publicerat Februari 28, 200719 yr Författare Det finns ingenting som säger att man inte får vittja fotsnarorna med hjälp av skotern.Sedan så finns det en lucka i lagen som gör att så länge som du håller dig på en väg (ex.vis en igensnöad skogsväg) med skotern så får du även ha med dig vapen på skotern, detta eftersom att det är terrängkörningslagen som reglerar att man inte får ha med sig vapen på ett terrängfordon. Så länge som du håller dig på vägen så är inte terrängkörningslagen tillämplig... Å fan..... ??? Men lagen säger väl följande, som jag lärt mig ( jag kan ha fel ) Vapnet skall alltid vara nedpackat i pulka, med vital del åtskillt från vapnet som bara får vara i klass 3 och 4. Det skall vara minst 5 kilometer från din utgångspunkt och du får bara förflytta dig 1 gång per dag i jaktområdet. Motorn skall vara avstängd minst 10 minuter och du får inte använda bössan mindre än 500 meter från skotern. Hur går det att vittja snaror med dessa regler ???
Publicerat Mars 1, 200719 yr Å fan..... ???Men lagen säger väl följande, som jag lärt mig ( jag kan ha fel ) Vapnet skall alltid vara nedpackat i pulka, med vital del åtskillt från vapnet som bara får vara i klass 3 och 4. Det skall vara minst 5 kilometer från din utgångspunkt och du får bara förflytta dig 1 gång per dag i jaktområdet. Motorn skall vara avstängd minst 10 minuter och du får inte använda bössan mindre än 500 meter från skotern. Hur går det att vittja snaror med dessa regler ??? det där är precis det som terrängkörningslagen säger. Enligt vad en polis här anser, så kan du t.om ha bössan på ryggen så länge som du håller dig på en skogsväg med skotern, MEN, kör INTE ner i diket för där gäller terrängkörningslagen. Han tog också som ett exempel. Du får använda skotern till att köra ut en passarkedja längs en igensnöad skogsväg, men jakten får inte starta (dvs hundföraren får inte släppa hunden) förrän den siste passaren parkerat och stängt av motorn på skotern.