Publicerat Juli 31, 20232 yr Detta är en populär post. Blir mycket material som läggs i dagboken så tänkte dela nåt här i publika delen för en gångs skull. Gängade min Sako A1 222 med den ökända sugrörspipan för ett tag sen. Gängan blev den något ovanliga M10x1 (RCC-Roger har samma gänga på sin 222:a vilket blev min källa till inspiration). Pipan mäter ynka 13 mm i mynningen så M11x1 hade varit optimalt egentligen om man ska vara petig. Dämpare blev en RCC Hunter. Nu funderade jag på hur jag i allsin dar skulle få till ett gängskydd. Köpa en tapp var inget alternativ direkt med tanke på hur sällan den skulle användas. Så svaret blev 3D-printa. Efter en del huvudvärk med OpenSCAD och dess bibliotek för gängor så gjorde jag första versionen. Den blev dock lite tajt och gick bara på två varv. Jag gick då in i slicern (Prusa) och ökade x och y med 2% (ökade alltså diametern men inte längden). Ökade även kvalitén på utskriften. Nu blev det kanon Jag gjorde skyddet lite extra långt (16 varv med gänga istället för 15) för att få ännu mer skydd för kröningen/mynningen. Detta var löjligt givande och öppnar upp en hel del möjligheter. Mest fantasi och tid som sätter gränsen för vad man kan producera.
Publicerat Juli 31, 20232 yr 3D printning är roligt. Har själv printat en hel del. Varför inte samla allting under en 3D-Print tråd??