Publicerat Augusti 1, 20232 yr Ni som kan det här med att bygga om vapen. En 7mm RM. Hur är det med lådlängden där och vad kan vara läge att pipa om den till om man inte trivs med kalibern? Skulle 6x55 eller 30-06 funka?
Publicerat Augusti 1, 20232 yr 3 minutes ago aasenheim sa: Ni som kan det här med att bygga om vapen. En 7mm RM. Hur är det med lådlängden där och vad kan vara läge att pipa om den till om man inte trivs med kalibern? Skulle 6x55 eller 30-06 funka? Fel stödbotten för dom två. Är det nåt fel eller slut pipa då du vill byta?
Publicerat Augusti 1, 20232 yr Lådlängd beror på vilket vapen vi snackar om. De flesta har 7mmRM, 300wm, 338wm i en låda med standardlängd, alltså samma som 6,5x55, 30-06, 9,3x62 etc. Men ex Sako kör alla magnumkalibrar (utom wsm familjen) i låda med magnumlängd, alltså samma som sväljer 375 h&h, 416 Rem mag etc. Sen är det ju inte bara att byta pipa utan slutstycket ska justeras från magnumstötbotten till standard, utdragaren ska justeras, matning och magasin kan behöva en översyn. Du kan nog räkna med att det blir väldigt dyrt sett till vad du får. sälj och köp vad du vill ha är nog mitt tips.
Publicerat Augusti 1, 20232 yr Författare Problemet är att jag inte hittar vad jag vill ha utan funderar på att bygga nåt jag verkligen vill ha...
Publicerat Augusti 1, 20232 yr 2 hours ago aasenheim sa: Problemet är att jag inte hittar vad jag vill ha utan funderar på att bygga nåt jag verkligen vill ha... Vad vill du ha för något? Är det nån av dom två kalibrar du skriver i första inlägg så finns det lämpligare lås. Vad ska sen användas till?
Publicerat Augusti 1, 20232 yr 7 mm RM är ingen dålig patron...men lite 'gammaldags-magnum-overbore'. Om du ändå ska bygga nytt skulle jag valt en modernare patron (läs bättre konstruerad) som ger mindre evt problem med matning, sämre magasinkapacitet, pipslitage mm. T.ex nån variant byggd på hylsa med rebated rim...284 Winchester t.ex om du vill ha 7 mm kulor...eller nån annan med den hylsan som bas...t.ex 30-284 som ger tillgång till det rikliga kulutbudet i kal 30 och bättre prestanda än 30-06 i en modernare utformad hylsa med effektivare förbränning/krututnyttjande. https://www.ronspomeroutdoors.com/blog/the-new-284-winchester
Publicerat Augusti 1, 20232 yr Byt pipa till en 338wm bara ny pipa behövs antagligen sen kan du skjuta vikter från om det är 160gr till 300gr. Är nog den kalibern jag testat som jag skjutit mest älg med och det är mycket sällan dom gått många meter efter skott.
Publicerat Augusti 2, 20232 yr 19 hours ago aasenheim sa: Ni som kan det här med att bygga om vapen. En 7mm RM. Hur är det med lådlängden där och vad kan vara läge att pipa om den till om man inte trivs med kalibern? Skulle 6x55 eller 30-06 funka? Varför funderar du på en kaliber som du är osäker på? Då du planerar för ett bygge låter det som en väldigt dyr väg att gå för att testa 7mm Rm.
Publicerat Augusti 2, 20232 yr Författare 2 hours ago Mad Mike sa: Varför funderar du på en kaliber som du är osäker på? Då du planerar för ett bygge låter det som en väldigt dyr väg att gå för att testa 7mm Rm. Tanken var egentligen inte att skjuta 7mm. Blir för dyr ammo för mig som inte laddar själv utan jag letar lämplig kandidat till bössa och låda som jag kan göra nåt kul av.
Publicerat Augusti 2, 20232 yr OK, förstår tror jag. Du hade tänkt evt köpa en bössa i 7 mm RM för att 'testa'...kanske redan hittat en fin beggad sån? Och sen evt pipa om till en kaliber som har billig övningsammo. Stämmer det? Som sagts tidigare låter det sig knappast göras. Stötbotten på slutstycket för 7 mm RM är nämligen som sagts tidigare för stort för att funka till vanliga billigare patroner såsom 6,5x55, 308 win eller 30-06.
Publicerat Augusti 2, 20232 yr 2 hours ago aasenheim sa: Tanken var egentligen inte att skjuta 7mm. Blir för dyr ammo för mig som inte laddar själv utan jag letar lämplig kandidat till bössa och låda som jag kan göra nåt kul av. Ok, du behöver åtminstone bestämma dig för inom vilken grupp av kalibrar du vill vara, dvs magnumstötbotten eller standard, annars blir allt extremt komplicerat.
Publicerat Augusti 2, 20232 yr På 2023-08-01 at 13:04 TekDr sa: Lådlängd beror på vilket vapen vi snackar om. De flesta har 7mmRM, 300wm, 338wm i en låda med standardlängd, alltså samma som 6,5x55, 30-06, 9,3x62 etc. Men ex Sako kör alla magnumkalibrar (utom wsm familjen) i låda med magnumlängd, alltså samma som sväljer 375 h&h, 416 Rem mag etc. Sen är det ju inte bara att byta pipa utan slutstycket ska justeras från magnumstötbotten till standard, utdragaren ska justeras, matning och magasin kan behöva en översyn. Du kan nog räkna med att det blir väldigt dyrt sett till vad du får. sälj och köp vad du vill ha är nog mitt tips. Vad gäller Sakos lådlängder så är det de nyare från modell 75 och framåt som har speciell lådlängd för magnumkalibrar. AV-lådan har samma längd på exvis 30-06 och 375H&H.
Publicerat Augusti 3, 20232 yr Författare Tack för svaren. Låter som att bössa i 7mmrm inte är en bra utgångspunkt. Jag letar vidare..
Publicerat Augusti 3, 20232 yr Köp en t3a i lämplig kaliber och utgå ifrån. Då är vapnet klar och bara ut och skjut, sen kan du anpassa det som du vill efterhand.
Publicerat Augusti 3, 20232 yr Detta är en populär post. Om du redan har en bössa i 7mmRM varför ska den då byggas om? Det är en förnämlig kaliber med bra "dö" i. Dyr ammo? Om du inte handladdar? Hur många skott skjuter du på ett år? Det kan inte knäcka din ekonomi. Dessutom bör man förmoda att varje skott orsakar ett dött djur som du kan äta upp. Tro för allt i världen inte att allt blir billigare för man handladdar: först ska utrustningen inskaffas- sen finns det ALLTID en ny dyr pryl man behöver när man kommer in i jaktaffären. Det ska testas, skjutas stegar, testas kulor i tidningspapper och pröva XXXX nya kula. Kort sagt: man skjuter fan så mycket mer- men det är en bra ursäkt för bättre hälften att ammon blir så mycket billigare när man ska köpa utrustningen. Pengarna går åt ändå hur man än gör.... MEN DET ÄR SKITKUL.
Publicerat Augusti 3, 20232 yr Detta är en populär post. Precis som Dansken säger, jag handladdar men inte till alla kalibrar, jag skjuter köpeskott i min 7mm Rm då det inte skulle löna sig att hålla på som beskrivits ovan. Kalibern är lite overbore så ur flera perspektiv är den inte så lämplig för ihållande skytte, den är dock grymt effektiv för det den är avsedd för=jakt.
Publicerat Augusti 3, 20232 yr 5 hours ago aasenheim sa: Tack för svaren. Låter som att bössa i 7mmrm inte är en bra utgångspunkt. Jag letar vidare.. Leta fram den bössa du vill ha eller bygga på i 30-06 aka "Torpar-magnum"......problemet löst. 👍