Publicerat Augusti 4, 20232 yr Detta är en populär post. Vet inte om det passar under kategorin hör men kanske. Vi har haft talat om att testa göra tjära men aldrig blivit något av det men nu plötsligt hade en gubbe sökt fram en gammal hydrofor och projektet var igång. Har väl kommit nån liter tidigare men börjar brinna inne i tunnan. Så igår var den ombyggd och kran monterat på röret. Dock var väl materialet i tunnan inte det bästa men fungerade som test iaf. Man skulle nog kunna ha plåtarna runt om lite lägre men samtidigt så fungerar det kanske bättre än med lite extra skydd. Kom 5 liter då vi avslutade igår och lämnade kranen öppen. Lite kul projekt och nu fungerade det bra så vi får väl testa göra igen med bra material i tunnan. Kom en man med motorcykel förbi igår sen på kvällen när vi meckade och han var nog nyfiken som det såg ut. Nån annan som testat nånting liknande?
Publicerat Augusti 5, 20232 yr Författare Efter att plockat isär och tömt tunnan så kom det ungefär en sopsäck med kol utöver tjäran. Så det kom ganska precis 6liter ren tjära och 1,5 liter av det första som vi tog i en separat dunk.
Publicerat Augusti 5, 20232 yr 11 minutes ago karelsk blandning sa: Efter att plockat isär och tömt tunnan så kom det ungefär en sopsäck med kol utöver tjäran. Så det kom ganska precis 6liter ren tjära och 1,5 liter av det första som vi tog i en separat dunk. Hur mycket ved gick åt för detta, och vilken typ av ved?
Publicerat Augusti 5, 20232 yr Författare 34 minutes ago Islänningen sa: Hur mycket ved gick åt för detta, och vilken typ av ved? Tjär stubbar, vet inte hur mycket det gick men en full 100-150l hydrofor. Tror han talade i en större stubbe på ett ungefär. Han hade med två backar och lite i en säck av stickorna som fylldes i före vi eldade. Får ta bättre bild nästa eldning.
Publicerat Augusti 5, 20232 yr 17 minutes ago karelsk blandning sa: Tjär stubbar, vet inte hur mycket det gick men en full 100-150l hydrofor. Tror han talade i en större stubbe på ett ungefär. Han hade med två backar och lite i en säck av stickorna som fylldes i före vi eldade. Får ta bättre bild nästa eldning. Så om jag förstår det rätt, så använder ni en hydrofor på ca. 150 liter, toppen är avkapad. Ni fyller den med tjärved och sedan eldar under den?
Publicerat Augusti 5, 20232 yr Författare 1 minute ago Islänningen sa: Så om jag förstår det rätt, så använder ni en hydrofor på ca. 150 liter, toppen är avkapad. Ni fyller den med tjärved och sedan eldar under den? Runt den eldas det, röret som är i botten på hydrofor med kranen och till där den är kapad isär för att fylla med ved skottar vi sen sand runt och lite över skarven. Vi hade först gången så det eldades under också och då blev tjäran inte lika bra, ganska trögflytande. Då var det heller ingen kran på röret så de tog det eld inne i tunnan.
Publicerat Augusti 6, 20232 yr Författare Detta är en populär post. Tanken var elda tunnan igår kväll men han kom med veden först på morgon. Så blev tända på och han ville allt elda nästa helg igen. Kom drygt 6liter tjära och typ 2 liter av det första som kommer. Med bra material som de var nu hade jag väntat nån liter till men blev ljusare tjära som det såg ut. Vi testade med lite större ved bitar så få se hur kolen ser ut när den tas isär.
Publicerat Augusti 7, 20232 yr Författare Tydligen skulle det göras ved i veckan så det gick eldas mot helgen igen. Nå sålänge jag bara behöver sätta ihop och tända den med honom så går det bra.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr Författare 16 hours ago lsjonsson sa: Kul o intressant tråd där man har fått lära sig något nytt. Nu är det bara dra igång ett projekt i Kalix och göra tjära.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 5 hours ago karelsk blandning sa: Nu är det bara dra igång ett projekt i Kalix och göra tjära. Det enda som jag kan ha tjäran till är att sälja den svart o få extra pengar rakt in på kontot.
Publicerat Augusti 11, 20232 yr Författare Hojj, han ville tända på igår igen så vi eldade på kvällen. Nu "drevade" vi skarven med folie och då blev det tydligen ännu bättre fart i grejerna och kom ut ca 9liter tjära. Så nu talas det i att bygga en som är lite större för att få ut mer på varje eldning. Nå det är ju klokt på sitt sätt, är troligen samma arbete och tända på en större som en mindre bara att det kommer mer tjära. Men jag vet inte vad vi ska med all tjära förutom bara för att göra. Nå vill han göra material till tunnan så kan jag hjälpa att starta och elda lite sålänge han passar den i början för sen sköter den sig själv egentligen.