Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8x57 IRS till drilling

Featured Replies

Publicerat

Då jag har en gubbdrilling på ingång i 8x57 IRS försöker jag bilda mig en uppfattning om hur jag ska förhålla mig till att ladda till den.

Enligt mycket trålande verkar det som att det generellt sett är tunga kulor som gäller för det är vad bössan troligen är reglerad för. Vi har däremot en begränsning i vårt jaktlag - det är endast blyfritt som gäller på matvilt. Det är en annan diskussion, men då jag vet att det sticker i ögonen på en del tar jag det direkt: Nej, vi har inte haft några som helst problem med blyfri ammunition. Men denna begränsning är ju lite intressant med tanke på att man sällan stöter på en drilling eller kombi som är reglerad med modern blyfri ammunition. Min tanke är med tanke på vikten att köra Naturalis, men skjuter egentligen hellre lättare kulor. Och Naturalis är dyr. Sako Blade kostar nästan hälften om man köper från Finland (jag har handlat från ruoto.fi några gånger utan några problem). Den är däremot lättare, så där kan jag kanske få svårare att lyckas med att skjuta dit siktena pekar. Samma gäller för TTSX.

Hur gör ni som har drillingar och laddar till dem? Jag tror mig veta om åtminstone en som laddar TTSX 160 gr till 8x57 IRS här på forumet, men det skulle vara intressant att höra om era erfarenheter.

Publicerat
12 minutes ago LGH sa:

Då jag har en gubbdrilling på ingång i 8x57 IRS försöker jag bilda mig en uppfattning om hur jag ska förhålla mig till att ladda till den.

Enligt mycket trålande verkar det som att det generellt sett är tunga kulor som gäller för det är vad bössan troligen är reglerad för. Vi har däremot en begränsning i vårt jaktlag - det är endast blyfritt som gäller på matvilt. Det är en annan diskussion, men då jag vet att det sticker i ögonen på en del tar jag det direkt: Nej, vi har inte haft några som helst problem med blyfri ammunition. Men denna begränsning är ju lite intressant med tanke på att man sällan stöter på en drilling eller kombi som är reglerad med modern blyfri ammunition. Min tanke är med tanke på vikten att köra Naturalis, men skjuter egentligen hellre lättare kulor. Och Naturalis är dyr. Sako Blade kostar nästan hälften om man köper från Finland (jag har handlat från ruoto.fi några gånger utan några problem). Den är däremot lättare, så där kan jag kanske få svårare att lyckas med att skjuta dit siktena pekar. Samma gäller för TTSX.

Hur gör ni som har drillingar och laddar till dem? Jag tror mig veta om åtminstone en som laddar TTSX 160 gr till 8x57 IRS här på forumet, men det skulle vara intressant att höra om era erfarenheter.

Jag laddar både 160gr TTSX och 200gr TSX till min vanliga 8x57IS.

Har inte varit några problem 

Publicerat

Jag kommer provköra brenneke tug nature eller motsvarande. Fragmenterande blyfritt.

Publicerat

Jag kör 160gr TTSX i min drilling men det förutsätter ju att jag har optik och kan skruva in mig. Den är såklart reglerad med tunga långsamma blydankar, både de öppna och det gamla Kahles som satt på när jag köpte den.  Det gör stor skillnad på avstånd relevanta för kulskytte (40 meter och uppåt) men på hagelhåll är det så lite att kulan upplevs träffa mitt i svärmen, det är mao inga problem för mig att mula rådjur med kikarsikte och hagel. 

Publicerat

Testa det kan gå bättre än du tror.

Med lite tur borde north fork komma med blyfria kulor även i 8mm och just i 9,3 kom dom kulorna i två olika vikter så även där kanske det kommer mer välja på i 8mm.

Publicerat

Drillingen tycker jag ska vara blött! Typ hammerhead som skjuter otroligt fint i min 8x57jrs  men jagar bara i bergmark längs kusten så typ bara sten överallt.

Publicerat

Varför har ni förbud mot bondade kulor?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago, karelsk blandning said:

Varför har ni förbud mot bondade kulor?

Laget har sina rötter i den akademiska världen och mer än en medlem har forskat på bly i kost. Resultaten är helt otvetydiga - bly i mat är ohälsosamt. Även det "lilla" som bondade kulor släpper.

2 hours ago, MarkusR said:

Jag kör 160gr TTSX i min drilling men det förutsätter ju att jag har optik och kan skruva in mig. Den är såklart reglerad med tunga långsamma blydankar, både de öppna och det gamla Kahles som satt på när jag köpte den.  Det gör stor skillnad på avstånd relevanta för kulskytte (40 meter och uppåt) men på hagelhåll är det så lite att kulan upplevs träffa mitt i svärmen, det är mao inga problem för mig att mula rådjur med kikarsikte och hagel. 

Tack, det var precis sådan erfarenhet jag ville höra om.

1 hour ago, hs_merkel said:

Drillingen tycker jag ska vara blött! Typ hammerhead som skjuter otroligt fint i min 8x57jrs  men jagar bara i bergmark längs kusten så typ bara sten överallt.

Jag förstår helt och hållet. Vi har väldigt stenig terräng på marken och jag har hållit inne skott mer än en gång då det har varit risk för rikoschett. Men en rikoschett från en blykula är ju inte att leka med den heller. Tror inte jag skulle agera annorlunda med en mjuk blykula i loppet (undantaget lätta varmintkulor i finare kalibrar).

Publicerat

När jag gjorde mycket eftersök avlivade jag nästan alltid med hagel. Inga rikochetter och biter otroligt bra på allt vilt! Dov/gris/rådjur som reser under spårning är de otroligt effektivt! Och kulan dem gånger man hade kulfång/ fler hundar framme på ståndet. Baksidan är hörseln då ingen dämpare eller kåpor användes.