Publicerat Augusti 11, 20232 yr Detta är en populär post. I senaste jaguarmagasinet augusti 2023 (landade i min mailbox i går) finns rekommendationer kring stålhagel som är uppåt väggarna fel. FÖLJ INTE DESSA RÅD!!!! /T
Publicerat Augusti 11, 20232 yr Tack för dina inhopp. saknar dina briljanta inlägg, som inte är helt utan humor😉 Men toppen om du varnar för galenskap. Nu har jag bly för det jag vill skjuta med hagel i år så jag klarar mig. Men din klarsynthet är uppfriskande, lika så din inställning att sanningen är alltid bäst, även om jag ibland kan ha en annan åsikt (detta om jakt generellt), när det gäller hagel är jag väl medveten om att jag är en novis i jämförelse😌
Publicerat Augusti 12, 20232 yr Precis som vi konstaterade på grannkanalen så är denna tråd rätt meningslös om man inte specificerar vad det är som är fel…
Publicerat Augusti 12, 20232 yr 12 minutes ago exabit sa: Precis som vi konstaterade på grannkanalen så är denna tråd rätt meningslös om man inte specificerar vad det är som är fel… Tack!
Publicerat Augusti 12, 20232 yr Författare Jag satte ihop ett hagelkompendium som jag brukar lämna ut när jag håller föredrag om alternativhagelproblematiken. Det kan fritt laddas ner här: https://www.shotguns.se/Hagelkompendium.pdf Hugad spekulant kan själv roa sig och jämföra.... /T
Publicerat Augusti 12, 20232 yr Författare Detta är en populär post. 31 minutes ago belfven sa: Vore ju kul om man även fick veta vad som är felaktigt? Hur svårt kan det vara..... Men ett axplock: Behöver inte alls vara 70mm, är patronen 65mm räcker 65. Behöver inte vara provade efter 1954 (det gäller strikt den brittiska marknaden och då mest av juridiska skäl, man ändrade måttenheterna i proven - provet har defacto varit samma sedan minst 1903 på den lilla ön....) Alla 70mm är inte normalpatroner (och detta är det värsta felet, den som trattar i Gamebore lila US2 och har en tunn pipa med full choke kommer att bli jävligt förvånad.....) Normalpatroner har max 740 bars arbetstryck, inte 850 Övergångskonen bör vara moderns dvs längre än ca 13mm men det är även munnen på patronläget som måste vara korrekt (dvs modernt i kaliber 12 min 20,3mm vilket i princip (undantag finns - ja) inget patronläge är före säg 1981-2) Högeffektspatroner är inte samma sak som magnumpatroner vilket man kan få intrycket av om man läser vad där står. Det finns mer för den som vill roa sig..... Jaguargruppen har helt enkelt inte korrat vad deras reklamapor presterat, men det är ju inte förstagången en reklam eller marknadsapa inte begriper vad de ska sälja..... /T
Publicerat Augusti 12, 20232 yr 3 hours ago pmt sa: Hur svårt kan det vara..... Men ett axplock: Behöver inte alls vara 70mm, är patronen 65mm räcker 65. Behöver inte vara provade efter 1954 (det gäller strikt den brittiska marknaden och då mest av juridiska skäl, man ändrade måttenheterna i proven - provet har defacto varit samma sedan minst 1903 på den lilla ön....) Alla 70mm är inte normalpatroner (och detta är det värsta felet, den som trattar i Gamebore lila US2 och har en tunn pipa med full choke kommer att bli jävligt förvånad.....) Normalpatroner har max 740 bars arbetstryck, inte 850 Övergångskonen bör vara moderns dvs längre än ca 13mm men det är även munnen på patronläget som måste vara korrekt (dvs modernt i kaliber 12 min 20,3mm vilket i princip (undantag finns - ja) inget patronläge är före säg 1981-2) Högeffektspatroner är inte samma sak som magnumpatroner vilket man kan få intrycket av om man läser vad där står. Det finns mer för den som vill roa sig..... Jaguargruppen har helt enkelt inte korrat vad deras reklamapor presterat, men det är ju inte förstagången en reklam eller marknadsapa inte begriper vad de ska sälja..... /T Ja hur svårt kan det vara? Vågar nog påstå att dom här sakerna inte är någon självklarhet för en stor majoritet av jägarkåren, mig själv inräknad. Och just därför så kan det vara bra att upplysa vad som är upp åt väggarna fel och inte bara meddela att det finns saker i artikeln som är just det.