Publicerat Augusti 14, 20232 yr Var på ett informationsmöte ikväll om Svenskt Gårdsvilt. Dom ska öppna en inlämningsdepå här på Kinnekulle. Lät bra och vettigt. Men input från andra vore trevligt. Är det någon här på jaktsidan som lämnat djurkroppar till Svenkt Gårdsvilt och vad är betyget i så fall?
Publicerat Augusti 17, 20232 yr Inte lämnat men har en inlämningsstation två minuter bort. Vet inte riktigt hur det går, aldrig sett ngt hänga där..
Publicerat Augusti 17, 20232 yr Vad betalar de för dov nu för tiden? Har inte haft att göra med Gårdsvilt men vi lämnade en del till ett slakteri när jag jagade på en dovrik mark. Erfarenheten därifrån var att de skottrensar hårt så det blev inte så många kilon som man trodde. Väl hårt i min mening. Eller så fuskade de med vikten…
Publicerat Augusti 17, 20232 yr 4 minutes ago MagnusN sa: Vad betalar de för dov nu för tiden? Har inte haft att göra med Gårdsvilt men vi lämnade en del till ett slakteri när jag jagade på en dovrik mark. Erfarenheten därifrån var att de skottrensar hårt så det blev inte så många kilon som man trodde. Väl hårt i min mening. Eller så fuskade de med vikten… Inte lämnat till Gårdsvilt men däremot till annan uppköpare när jag var aktiv. Har samma uppfattning, djur skjutet i framdelen med normal skottplacering innebar att hela framdelen kasserade, fick i princip betalt för rygg och baklår. Enda sättet att få fullt värde var att leverera slaktkroppar med "alternativ skottplacering"
Publicerat Augusti 17, 20232 yr 13 hours ago Hipshot sa: Inte lämnat men har en inlämningsstation två minuter bort. Vet inte riktigt hur det går, aldrig sett ngt hänga där.. Om dom tar mot räv tjänar du bättre än oss alla här gissar jag.
Publicerat Augusti 17, 20232 yr Är det inte så om det skjuts i bogen på ett djur som ska in på slakteri så kasseras bogarna minst just för att dom inte vet om det är skjutet med fragmanterade bly eller inte.
Publicerat Augusti 18, 20232 yr 5 hours ago karelsk blandning sa: Är det inte så om det skjuts i bogen på ett djur som ska in på slakteri så kasseras bogarna minst just för att dom inte vet om det är skjutet med fragmanterade bly eller inte. Precis så och det är förståeligt ur ett hälso och lönsamhetsperspektiv men det minskar lusten att leverera mindre vilt som rå,dovkalv och mindre gris då det inte blir många kronor i netto.
Publicerat Augusti 18, 20232 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Precis så och det är förståeligt ur ett hälso och lönsamhetsperspektiv men det minskar lusten att leverera mindre vilt som rå,dovkalv och mindre gris då det inte blir många kronor i netto. Jo, är samma med en älg skjuter du i bogarna så tappar du mycket i vikt.
Publicerat Augusti 18, 20232 yr Detta är en populär post. 49 minutes ago karelsk blandning sa: Jo, är samma med en älg skjuter du i bogarna så tappar du mycket i vikt. Hur fan kan jag tappa vikt för att skjuta älgen i bogen? Är det någon ny veckotidnings- bantningskur?
Publicerat Augusti 18, 20232 yr 25 minutes ago Dansken sa: Hur fan kan jag tappa vikt för att skjuta älgen i bogen? Är det någon ny veckotidnings- bantningskur? Gör dig inte korkad. Om älgen är skjuten i bogen/bogarna så kasseras dem och vikten man får betalt för är betydligt lägre.
Publicerat Augusti 18, 20232 yr 8 hours ago karelsk blandning sa: Om dom tar mot räv tjänar du bättre än oss alla här gissar jag. Lite allvar i dom där rävarna, om dom är fullpälsade och fina borde det gå sälja dem för typ 100kr åt någon som flår dom och sen säljer skinnen. Men det är bara hitta nån som pysslar med det. Om jag förstod rätt så var det några som skickade iväg skinnen och fick iaf några 100kr st. Pälsa en räv för dom som är van och kan är inte många minuter.
Publicerat Augusti 19, 20232 yr Författare Då har jag lämnat tröskan så jag kan komma ikapp här på forumet 42kr/kg för dov. Sen har dom en pristrappa så priset går upp om man lämnar många djur. Förespråkaren från gårdsvilt hävdade att dom höll höga slaktvikter. En bidragande orsak när gårdsvilt bildades var just den höga kasseringsprocenten som förekommer hos viltuppköpare. Dom köper slakttjänsten och slaktaren får betalt utifrån slaktkroppen. Det gör att slaktaren inte skär bort mer än nödvändigt.
Publicerat Augusti 19, 20232 yr Kompisen är ju platschef på ett sånt här nere i krokarna, det skärs så mycket som det behövs för att veterinären ska godkänna kropparna. Har sällan med slaktaren och göra utan att veterinärsbesiktningen ska gå igenom! Edit: Tyvärr är vi jägare urladda på att ta ur djuren på ett anständigt sätt med, mycket orent och skit som gör att kropparnas vikter rasar..
Publicerat Augusti 29, 20232 yr På 2023-08-18 at 10:38 karelsk blandning sa: Lite allvar i dom där rävarna, om dom är fullpälsade och fina borde det gå sälja dem för typ 100kr åt någon som flår dom och sen säljer skinnen. Men det är bara hitta nån som pysslar med det. Om jag förstod rätt så var det några som skickade iväg skinnen och fick iaf några 100kr st. Pälsa en räv för dom som är van och kan är inte många minuter. De flesta rävar är trasiga på ett sådant sätt att man sällan ens överväger någon hantering. De som trots allt kan se bra ut landar i frysen och blir apporteringsvilt. Om de väger under 6 kg.. Så sjukt less på hundfolk som kräver vikter på runt 3-5 kg.. på rävar som är hela och skjutna i september..
Publicerat Augusti 29, 20232 yr 7 hours ago Hipshot sa: De flesta rävar är trasiga på ett sådant sätt att man sällan ens överväger någon hantering. De som trots allt kan se bra ut landar i frysen och blir apporteringsvilt. Om de väger under 6 kg.. Så sjukt less på hundfolk som kräver vikter på runt 3-5 kg.. på rävar som är hela och skjutna i september.. Jag kastade valparna när jag tränade vorsteh, han fick vacket lära sig bära vuxen räv😁 även grävling och mindre rådjur bars runt på.😊
Publicerat Augusti 29, 20232 yr 9 hours ago Hipshot sa: De flesta rävar är trasiga på ett sådant sätt att man sällan ens överväger någon hantering. De som trots allt kan se bra ut landar i frysen och blir apporteringsvilt. Om de väger under 6 kg.. Så sjukt less på hundfolk som kräver vikter på runt 3-5 kg.. på rävar som är hela och skjutna i september.. vet en som lämnar in sina rävar till en konservator som ”reservdelarävar”. Konservatorn tar delar och pusslar med när han stoppar upp allt för sönderskjutna.