Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

I jakten på smidighet..

Featured Replies

Publicerat

Nått jag uppskattar är att optimera packning/utrustning så den är så smidig, bekväm och lättvikt som möjligt. Men utan att gå helt supermegabananas.

Iaf. Det jag tänkte på nu är i princip för smygjakt om höst/vintern ffa på rådjur eller dyl. Gillar att traska runt i skogen, kika, traska, kika, smyga.. Men gillar inte att kånka onödigt med prylar. Har ni bra tips på viktbesparande eller smidiga saker, av det man verkligen behöver ha med? Egentligen är det ju bössa, skjutstöd, nån slags grej att dra/bära viltet med, kikare man behöver.. Har funderat på en skön 2-axelssele till bössan istället för rygga för såna här exkursioner.

Skulle helst vilja ha både skjutstöd och bössa på ryggen på nått vis så jag kunde ha händerna helt fria, inte kommit på hur jag gör det än. Eller ska man bara lära sig ta stöd av träd och sten?

Publicerat

Skjutstödet är ju rätt vettigt, jag är lite anti emot såna där tingestar man jag har inhämtat att vinsterna överstiger nackdelarna med ännu en pryl att släpa på.

Den här chevalier säcken jag hissade in länk på i närtid, den här lilla smidiga tre-punkts säcken har två spännen på sidan där du kan dra fast ett skjutstöd. Inte assmidigt om du ska gå i sly men det lär fungera. 

Sen är jag av naturen ovillig att släpa rådjur speciellt om de är urtagna. Har en lädermoj i benfickan som man enkelt hakar i bak resp framtassarna på rådjuret och bär över axeln.

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago, Hipshot said:

Skjutstödet är ju rätt vettigt, jag är lite anti emot såna där tingestar man jag har inhämtat att vinsterna överstiger nackdelarna med ännu en pryl att släpa på.

Den här chevalier säcken jag hissade in länk på i närtid, den här lilla smidiga tre-punkts säcken har två spännen på sidan där du kan dra fast ett skjutstöd. Inte assmidigt om du ska gå i sly men det lär fungera. 

Sen är jag av naturen ovillig att släpa rådjur speciellt om de är urtagna. Har en lädermoj i benfickan som man enkelt hakar i bak resp framtassarna på rådjuret och bär över axeln.

Jag är egentligen väldigt pro skjutstöd, har ett 4-bent Seeland som gör att man skjuter stabilt nästan som i bänk. Det enda som är dåligt med det är att det är lite bängligt att sätta upp och svårt att hålla helt tyst när det är fruset och krackligt ute iom att man måste justera det rätt exakt mot skjutriktningen.. Så, det är jättestabilt men inte det bästa stealth-värdet.. Ibland har jag funderat på om det vore nått att bara köra enkelt 1-bent skjutstöd och använda träd för X-axel-stabilisering. Oftast finns det ett träd i närheten i skogen trots allt.. Och har sumpat åtminstone ett rådjur pga att jag inte kunde sätta upp skjutstödet tyst.

Ska kika på säcken.. I sly blir det nog omöjligt oavsett att gå med allt på ryggen hur som helst, och det är ändå ganska öppet där jag går mestadels.

Låter smart att bära! Såhär i fästingtider är jag halvsugen på det faktiskt, men på vintern så..! 

Publicerat

Tidigare hade jag alldeles för mycket prylar med mig...fickorna och bältet var fullt med..allt som fanns att köpa.

En vacker dag fick jag nog och blev minimalist istället.

Förutom bössa och fällkniv har jag samma bärpryl dom hippen i benfickan och sen handkikare och hörselskydd,thats it!

Publicerat
3 minutes ago Mad Mike sa:

Tidigare hade jag alldeles för mycket prylar med mig...fickorna och bältet var fullt med..allt som fanns att köpa.

Förutom bössa och fällkniv har jag samma bärpryl dom hippen i benfickan och sen handkikare och hörselskydd,thats it!

Har du vaskat den där "ButtOut" prylen??? Minns inte vad den hette.. :blink:

Publicerat
19 minutes ago Mad Mike sa:

Samma här, förutom bärprylen som i stället är en 4mm tjock nylonlina på ett par meter.

Trött på att släpa prylar man sällan behöver, dom får ligga i bilen.

Publicerat
22 minutes ago Hipshot sa:

Har du vaskat den där "ButtOut" prylen??? Minns inte vad den hette.. :blink:

Den hette så, inte använt den sen jag slutade jobba med jakt.

Publicerat

Jag har med mig allt och extra allt när jag är ute :D Sist vägde nog ryggan minst 25 kg :ph34r:

Får se när man mognar…

A6DB2FA9-551D-4ABC-BD0A-653BBFD3C369.thumb.jpeg.8ed72226364cfe90b4e03e2963edc780.jpeg

Publicerat

För rörlig jakt kör jag minimalistiskt. Kläder på kroppen, kängor på fötterna, bössa med fullt magg, eka swing blade och en biltema viltdragare mer behöver inte jag. 

Skytte tas på frihand om det är kort håll annars används det som man kan tillgå i naturen. Har skjutit bock flertalet gånger sittandes på röven med stöd från armbågarna mot knäna.

Publicerat

Eberlestock nosgunner med, lockpipor och fällkniv liten pannlampa,Koppel i höger ben ficka, handskar i vänster. Patronbälte, och viperflex och bössa. Har börjat köra mina aktiva pluggar.

Publicerat

Mitt lilla kit: Biltemas enkla skjutkäpp, kikare, sittunderlag som viks ihop, vapen och en liten stabilotherm hundförarsäck med några snitselband, 3dl termos kaffe och några fishermans friend. 

Ofta har jag runlock i benfickan också för urtagning och drag/bärhjälp. 

Publicerat

På pyrschjakt tar jag med mig mindre och mindre prylar. 

Numera är det bössa, handkikare och benstöd som mer eller mindre alltid kommer med. Efter att ha provat ett antal olika benstöd (enbent, tvåbent, trebent av lite olika varianter) har jag fastnat för Blasers fyrbensstöd. Det är gjort i kolfiber och låter inte så "metalliskt" om du slår i nått. Det är också rätt lätt att ställa upp tyst. Det går också att justera riktningen en del i handtaget. Oftast har jag med ett retrieverkoppel, plasthandskar, buntband och lite papper i benfickan. Kniv i bältet.

Jag har noterat att jag skjuter rätt mycket bättre på stillastående vilt med ett bra benstöd. Det finns stöd i naturen, men ofta är de inte på rätt ställe (eller för låga) för att vara optimala. Det har gjort att benstöd oftast följer med. 

Biltemas viltdragare ligger i bilen. Jag brukar alltid få flytta bilen till närmaste väg i alla fall, och då kan jag lika gärna hämta upp det som behövs där. I bilen ligger också eftersöksutrustning och andra bra och ha prylar, inklusive vatten. Om jag vet att jag kommer att sitta en del kommer det ofta med ett sittunderlag, men oftast blir det kvar hemma. 

Publicerat
  • Författare

Ni som kör bössa utan väska på pyrsch, har ni nått förslag på en bra tvåaxels-sele? Tycker det är så oskönt och sladdrigt med bössan på ena axeln och vill kunna ha båda händerna fria gärna.