Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plastförladdningar

Featured Replies

Publicerat

Borde inte detta vara förbjudet?. Torde vara större problem än detta med blyhagel. 🤔

Jag har helt sluta köpa hagel-ammo med plastförladdning såvida jag inte ska skjuta på bana. Men när vi jagar duva, gäss mm på fälten så känns det inte
så bra att sprida detta över hela fältet. Finns inget förbud mot det på mina marker men ändå....

Tack o lov så har jag funnit flera prisvärda sorter nu med wads.

Hur tänker ni?

Publicerat

Lokalt förekommer förbud från markägare lite här och var, i synnerhet på den lilla konservativa ön. 

Så ja, i dag finns alternativ i fiber. 

Så var lugn, förbudet kommer tids nog. Man ska bara få bort blyhaglet först. Maskrosnazisterna kommer inte att ge med sig..... 

Publicerat
1 hour ago dptrapper sa:

Borde inte detta vara förbjudet?. Torde vara större problem än detta med blyhagel. 🤔

Jag har helt sluta köpa hagel-ammo med plastförladdning såvida jag inte ska skjuta på bana. Men när vi jagar duva, gäss mm på fälten så känns det inte
så bra att sprida detta över hela fältet. Finns inget förbud mot det på mina marker men ändå....

Tack o lov så har jag funnit flera prisvärda sorter nu med wads.

Hur tänker ni?

Bara skjutit fiber i jaktammunition de senaste åren, tycker det känns fel och kasta plast runt mig..

Publicerat

Det finns ju förladdningar som löser upp sig på några dygn. Hörde dock att vissa tillverkare inte vill använda dem som är gjorda av stärkelse pga risken för deformation efter längre lagring eller att de blir fuktskadade. Kommer förmodligen något annat material nu när stål "blivit populärare" pga EU.

Publicerat

Jag tänker lite att ska vi nu gå över till "miljöhagel" vilket blir stål för dom allra flesta vilket jag inte ser som ett större problem, men samtidigt vll jag inte lämna en massa plastbitar efter mig i naturen det ser inte så kul ut och djur kan ju få i sig skiten osv så då får det bli stål med nedbrytbar förladdning problemet är väl mest att det är inte alla som erbjuder det i sitt sortiment och dom som gör verkar ha problem att få ut grejerna till handlarna alltså efterfrågan är större än vad tillverkarna kan leverera osv... Ska vi få någon rätsida på detta så behöver tillverkare i första hand och grossister/handlar i andra hand steppa upp lite så det faktiskt finns grejer när man ska handla och inte behöva vänta i halvårsvis....

Publicerat
  • Författare

Visst måste man ha en förladdning som omsluter haglen när man skjuter med stål?

Publicerat

Helt rätt med fiber i jaktammo. Plast i ko- och hästmagar etc är inget kul. 
Och ja, det är klart rekommendabelt att ha omslutande förladdning för stålhagel. Så nu lär det bli mer plast i våra skärgårdar och andra vatten…

• 2 weeks later...
Publicerat
På 2023-08-23 at 19:36 Svenstorparn sa:

Jag tänker lite att ska vi nu gå över till "miljöhagel" vilket blir stål för dom allra flesta vilket jag inte ser som ett större problem, men samtidigt vll jag inte lämna en massa plastbitar efter mig i naturen det ser inte så kul ut och djur kan ju få i sig skiten osv så då får det bli stål med nedbrytbar förladdning problemet är väl mest att det är inte alla som erbjuder det i sitt sortiment och dom som gör verkar ha problem att få ut grejerna till handlarna alltså efterfrågan är större än vad tillverkarna kan leverera osv... Ska vi få någon rätsida på detta så behöver tillverkare i första hand och grossister/handlar i andra hand steppa upp lite så det faktiskt finns grejer när man ska handla och inte behöva vänta i halvårsvis....

Då får man väl helt enkelt låta bli att jaga tills det finns på hyllan överallt ? 

Publicerat
10 hours ago culot sa:

Då får man väl helt enkelt låta bli att jaga tills det finns på hyllan överallt ? 

Så är det

Publicerat
På 2023-08-23 at 19:36 Svenstorparn sa:

Men det finns ju redan! Hur svårt kan det vara? 

Gamebore gör nästan hela sitt sortiment i valfritt fiber eller plast. Stål som bly.... 

/T

• 5 months later...
Publicerat
På 2023-08-23 at 16:05 MagnusN sa:

Det finns ju förladdningar som löser upp sig på några dygn. Hörde dock att vissa tillverkare inte vill använda dem som är gjorda av stärkelse pga risken för deformation efter längre lagring eller att de blir fuktskadade. Kommer förmodligen något annat material nu när stål "blivit populärare" pga EU.

om man ser vilka problem Gyttorp hade med de Danska förladdningar som sprack i couvetten ( tätningen mot krutet )  så är detta med Gröna plastliknande förladdningar inte nåt vi får se fullt utbrett ännu.