Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Byta motor eller skrota bilen?

Featured Replies

Publicerat

Familjens bil, och min jaktbil hehe, har oväntat drabbats av motorras. Så nu brottas vi med om vi ska bekosta ett motorbyte eller bara sälja bilen i befintligt skick. Det är en Passat Alltrack som är tio år gammal och har rullat 27 000 mil. Den är i fint skick på insidan utseendemässigt men har en del lackskador. Dessutom har ju en del funktioner börjat gå sönder, som sätesvärme i förarstolen och bluetoothkopplingen har börjat svaja.. Lokala verkstaden kunde inte ge ett exakt pris på rak arm utan behövde räkna på det då mycket beror på tillgången på begagnade motorer. Han killgissade på nånstans runt 40 000 kr för ett motorbyte.

Nu är frågan, är det värt det? 40 000 är ju billigare än att lägga 200 000 på en nyare bil. Magkänslan säger att det här är bara början på vad som kommer behöva bytas på bilen de närmaste åren och det kommer kännas som att slänga pengar i ett svart hål.. Jag tror inte bilen är värd med än 75 - 80 000 kr med fungerande motor. Hur hade ni andra gjort? 

Publicerat

Jag hade kollat upp vad man kunde få för den som den står.

Hade allt vart i bra skick så hade jag kollat med någon händigt "semiproffs" vad han skulle ha för montage och pris på begagnad motor, men inte om bilen börjat bli skabbig och med mycket mil.

Vad i består motorraset ?

Kanske går att laga den ?

Publicerat

Bensin eller disel? Låda?Årsmodell underlättar!

Publicerat

Jag personligen hade inte lagt de pengarna på en bil med så höga mil då jag krasst räknat med att det är mycket som börjar ge sig när bilen är runt 30000 mil. Kan man hitta en motor på en skrot och göra det själv är det ju en annan sak men man bör ställa sig frågan hur många mil till kan man kräma ur efter jobbet är gjort?

Min senaste bil från VAG gruppen var en Skoda Fabia 1,9tdi som fungerade skitbra med endast mindre saker fram till runt 30000 mil men sen började det smyga på fel som givetvis gick att lösa efterhand (givare, kabelbrott, plastdetaljer som sprack) men det blev till sist lite för många saker som la sig på hög och bilen blev opålitlig i framförallt regn så den fick respass till en som var kunnig och villig att meka själv när den gått 37000 mil.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago hs_merkel sa:

Bensin eller disel? Låda?Årsmodell underlättar!

2.0 TDI motorn med 177 hästar, DSG6-automatlådan och årsmodell 2014. 

Av någon anledning så valde kamremmen att bli spagetti efter att ha snurrat 7000 mil, därav motorras. 😞

Den ende bekante jag känner som skulle kunna göra det är så urless på att meka bilar att hans offert skulle få den lokala VAG-handlaren att framstå som prisvärd. 😅

Publicerat

Kryssets skar på väg hem från bilprovningen. Hon sa att besiktningsmannen gasade länge, och varvade långt över rödstrecket för att få ned avgasvärdene. Vill minnas att hon sa att hon ifrågasatte om han verkligen skulle varva så där mycket....

Det var kamremmen som vart spaghetti i vårat fall också, en halvmil från bilprovningen.

Publicerat
4 hours ago klompdomp sa:

Av någon anledning så valde kamremmen att bli spagetti efter att ha snurrat 7000 mil, därav motorras. 😞

Den ende bekante jag känner som skulle kunna göra det är så urless på att meka bilar att hans offert skulle få den lokala VAG-handlaren att framstå som prisvärd. 😅

Vad var det för bytes intervall på kamremmen? Hade ni gått över tiden/km på den, är ju inte bara km-tal som gäller… :ph34r:

Publicerat
5 hours ago klompdomp sa:

Har för mig att de är 21000 mil på dem? Men inte 100% på de. Om den är bytt och åker efter 7000mil känns de konstigt?

Men 40000 för motorbyte känns dyrt! Men de är vad jag tycker 

Men misstänker att de är som skoda att fronten måste bort? Och man plockar allt framåt, så ac måste tömmas..

Publicerat
46 minutes ago hs_merkel sa:

Har för mig att de är 21000 mil på dem? Men inte 100% på de. Om den är bytt och åker efter 7000mil känns de konstigt?

Men 40000 för motorbyte känns dyrt! Men de är vad jag tycker 

Men misstänker att de är som skoda att fronten måste bort? Och man plockar allt framåt, så ac måste tömmas..

Har ju ingen koll vad det satt för rem på bilen. Men observera att milangivelsen gäller för VW's orginalrem, en billigare piratrem kanske inte håller lika länge.

Publicerat
7 hours ago klompdomp sa:

Kan vara allt från 1st krökt ventil eller inte ens det till en totalkvaddad motor om man kör av kamremmen.

Körde själv av en på en Sirocco GTI en gång i tiden, dock på tomgång då jag först hörde att något smattrade och lyfte på huven för att kolla upp vad det var när den gick av.

En ventil blev något krokig så den motorn kunde jag rädda.